سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

حوزه/ تفسیر کشف القناع شهید معرف شخصیت علمی، ادبی، تاریخی و ... او ست. این کتاب تفسیری شهید شوشتری بسیار جامع است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام  محمد رضا فاضلی پیش از ظهر امروز در نشست علمی مروری بر اندیشه میراث قرآنی شهید نورالله شوشتری که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس در قم برگزار شد گفت: حدود ۷ نسخه از کتاب تفسیر کشف القناع موجود بود که ۳ نسخه آن کامل و هر نسخی دارای ویژگیهای و حواشی خاص است، از جمله این نسخ مربوط به کتابخانه در مصر، کتابخانه ملی و کتابخانه شهید مطهری و... بوده است.

این محقق افزود: این کتاب از سال ۹۰ شروع شد و به مدت ۶سال طول کشید، ولی معتقدم هنوز جای برای کار بهتر هم وجود دارد.

این پژوهشگر اظهارداشت: تحقیق و تفحص از نسخ متعدد به دلیل دسترس نبودن آنها مشکلاتی هم داشته است. از جمله این مشکلات تهیه  تفسیر کشاف و حاشیه بیضاوی و سایر نسخ برای تحقیق در مورد کتاب آن شهید بوده است.  

وی بیان کرد: مشکل، زمانی دو چندان می شود که شهید نور الله شوشتری هم بعضی مباحث کتاب خود را به بعضی نسخ دیگر که قابل دسترسی نبود، ارجاع می دهد.

حجت الاسلام فاضلی با بیان این که تفسیر کشف القناع  این شهید، معرف شخصیت علمی، ادبی، تاریخی و ... او است گفت: این کتاب تفسیری شهید شوشتری بسیار جامع است و آن شهید نزدیک به ۳۰ اثر ادبی در کتاب خود به آن اشاره می کند.

این محقق افزود: کتاب ایشان در مورد بُعد کلامی بسیار قوی است و از جمله مباحث آن در این کتاب تفسیری، فاعل شرور، حادث یا قدیم بودن قرآن، حشر آسمانی، مرگ نعمت است یا نه، امامت، آیا امامت از اصول دین است یا نه؛  حسن وقبح عقلی، رؤیت الله، لقاء الله، شفاعت، اکتسابی نبودن نبوت، رجعت، برتری پیامبر خاتم(ص) برسایر انبیاء، تقیه، علم خدا،  قول امامیه و اشاعره در مورد توبه، عصمت انبیاء بر ملائکه است.

این پژوهشگر اظهارداشت: کتاب تفسیری کتاب جامع و نفیس و قابل استفاده برای اهل علم است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha