شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ اولین شرط ورود به مسائل نوپیدا در دروس خارج، رعایت انضباط فقهی یا همان فقه جواهری می باشد چرا که اگر مطلبی بیان شود و به ظاهر خوب باشد و در عرف هم پسندیده شود ولی از انضباط فقهی برخورد ار نباشد ارزشی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله ابوالقاسم علیدوست در اولین جلسه از کارگاه درس خارج فقه بورس که در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل نوپیدا مانند فقه بورس گفت: این کار بسیار مهم و پسندیده ای است که به این مباحث نو در دروس خارج پرداخته شود.

وی با بیان اینکه ورود به اینگونه مسائل نوپیدا مستلزم رعایت شروطی است افزود: اولین شرط ورود به مسائل نوپیدا در دروس خارج، رعایت انضباط فقهی یا همان فقه جواهری می باشد چرا که اگر مطلبی بیان شود و به ظاهر خوب باشد و در عرف هم پسندیده شود ولی از انضباط فقهی برخوردار نباشد ارزشی ندارد.

آیت الله علیدوست در نظر گرفتن نیاز جامعه اسلامی و نظام و به تعبیر روایات"حوادث واقعه" را دومین شرط ورود به مسائل جدید در دروس خارج دانست و تاکید کرد: باید مباحث ارائه شده مطابق نیاز جامعه باشد و گرهی از مشکلات جامعه و نظام اسلامی باز کند.

استاد حوزه در تبیین شرط سوم گفت: در مباحث ارائه شده باید موضوع شناسی دقیق صورت گیرد چرا که در برخی از موارد، کسانی که به این مباحث ورود می کنند یا در آن موضوع شناسی دقیق صورت نمی گیرد یا آن موضوع بروز نیست و افراد از موضوع خودش وارد نمی شود به عنوان مثال بسیاری تصور می کنند که مرگ مغزی همان کماست و طبق آن حکمی صادر می شود وحال آنکه در گفت و گو با متخصصان و اطبا مشخص می شود که مرگ مغزی غیر از کما می باشد.

آیت الله علیدوست خاطر نشان ساخت: کار بورس و فقه مربوط به آن کار جدیدی است و ممکن است در ادامه راه با موانعی هم روبرو شویم اما در این کارگاه سعی شده است در ابتدا کارشناسان سازمان بورس به تشریح ابعاد مختلف این بحث بپردازند تا ورود به مسائل فقهی آن دقیقتر و بهتر صورت گیرد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه همه این مسائل و درس و بحث ها را مدیون امام و شهدا و علما هستیم ابراز داشت: باید شکرگزار انقلاب و امام راحل، شهدا و علما باشیم که این راه پر برکت را برای ما بازکردند تا اکنون بتوانیم به مباحث مربوط به فقه اهل بیت(ع) ورود کنیم و به بحث و درس بپردازیم.

خاطر نشان می شود: در ادامه این کارگاه که حجت الاسلام والمسلمین موسویان نائب رئیس کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز حضور داشت، آقای میثم حامدی مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی سازمان بورس به تشریح تاریخچه تشکیل بورس در جهان و ورود آن به کشور ایران پرداخت.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha