جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سعید رهایی دانشگاه مفید

حوزه/ هر دادرسی عادلانه ویژگی هایی دارد که از جمله آن برابر بودن دعوای طرفین چه حقوقی و کیفری، رسیدگی علنی، صلاحیت دادگاه، قاضی و استقلال قاضی، بی طرف بودن قاضی و... می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام رهایی پیش از ظهر امروز در سومین همایش نکوداشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی که با عنوان نقش نظام قضائی در توسعه ملی در دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که امروز در جامعه مطرح است، مسئله توسعه پایدار و توسعه انسانی است و در همین رابطه موضوعاتی مانند توسعه ملی، توسعه، عدالت و امنیت در ارتباط با هم قرار دارند ونمی توان آنها را جدای از هم تصور کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این ارتباط نشان می دهد اگر در جامعه عدالت و امنیت محقق نشود، قطعا توسعه هم در ادامه پدید نخواهد آمد. از سوی دیگر تحقق این موضوعات بدون مشارکت مردم قابل تصور نیست.

عضو هیات علمی حقوق دانشگاه مفید  با بیان این که نقش هر نظام و حکومتی برای تحقق توسعه همراه با مشارکت مردم امری ضروری و حتمی است، افزود: بر این اعتقاد هستیم اگر در جامعه ای عدالت اجتماعی نباشد، مردم به مرور زمان از آن نظام و حکومت رویگردان می شوند.

حجت الاسلام رهایی با بیان این که نقش قوه قضاییه برای اجرای عدالت در جامعه بسیار سنگین است و اگر این قوه بتواند رسالت خود را به درستی انجام دهد، در واقع توانسته اجرا کننده توسعه ملی باشد، گفت: هر دادرسی عادلانه ویژگیهایی دارد که از جمله آن برابر بودن دعوای طرفین چه حقوقی و کیفری، رسیدگی علنی، صلاحیت دادگاه، قاضی و استقلال قاضی، بی طرف بودن قاضی و... می باشد.

وی با بیان این که از نظر  مرحوم آیت الله اردبیلی هدف از قضاوت، عدالت بوده اظهارداشت: باید بدانیم قضاوت تنها به معنای فیصله دعوا نیست، بلکه برگرداند حقوق است، قاضی باید کسی باشد عالم باشد تا بتواند به درستی قضاوت کند

حجت الاسلام رهایی تاکید کرد: اگر قاضی نتواند در قضاوت عدالت را اجرا کند، مسلما همین مسئله به مرور زمان نارضایتی مردم را هم همراه خواهد داشت.

عضو هئیت علمی دانشگاه مفید گفت: در روایتی از حضرت امیر(ع) در سفارش و توصیه به یاران نزدیک خود فرموند« رسالت حاکم اصلاح عباد و بلاد است و این همان معنای توسعه است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha