جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از وصول 450 مقاله به دبیرخانه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه دکتر عطاء الله رفیعی آتانی عصرگاه امروز پنجشنبه 7 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینِی(ره) برگزار شد، گفت: مراسم افتتاحیه کنگره پنجم در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما در روز یکشنبه با سخنرانی رئیس قوه قضاییه و دکتر حداد عادل، دکتر عاملی و دکتر ستاری برگزار شد.

وی افزود: مهمترین نوآوری در این دوره کنگره، برگزاری کمیسیون ها در طول سه روز در تهران و قم بود؛ این شیوه، فرصت طرح با حوصله تر مقالات را همراه با گفتگوهای انتقادی فراهم کرد.

رفیعی آتانی تصریح کرد: کمسیون های تخصصی از فقه و تعلیم و تربیت و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و روانشناسی و هنر اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و... در مراکز علمی و دانشگاهی در قم و تهران برگزار شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یادآورشد: 450 چکیده مقاله و مقاله به دبیرخانه کنگره رسید ولی 90 مقاله در این سه روز بررسی شد؛ 700 نفراز اساتید و اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این کمسیون ها شرکت کردند.

وی گفت: در برخی از کمسیون ها که جمعیت شرکت کنندگان کمتر بود، قریب به اتفاق شرکت کنندگان از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بودند؛ برخی کمسیون ها نیز تازگی موضوعی خاصی داشت که مورد توجه پژوهشگران شد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: با این تجربه وارد دوره جدیدی از مدیریت فرایند علم در علوم انسانی اسلامی شده ایم که با آسیب شناسی و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف

وی افزود: امکان تحقق بخش های زیادی از این امور وابسته به اوقات خاص خود است که باید زمینه های آن فراهم شوند؛ در فاصله دو کنگره دو جلد کتاب و 9 جلد مجله  تخصصی در اختیار پژوهشگران قرار گرفت؛ مجله صدرا به عنوان مجله گفتمان ساز در حوزه علوم انسانی اسلامی منتشر شده است.

وی با اشاره به برگزاری 4 نشست تخصصی با حضور اساتید علوم انسانی اسلامی، یادآورشد: مجموع مقالات دوره چهارم این کنگره در 10 جلد منتشر شد.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، گفتمان سازی و شبکه سازی را از مهمترین عرصه های پیش روی این مجمع ذکر کرد و گفت: شورای سیاستگذاری کنگره با این استدلال که مجموعه فعالیت هایی که مرتبط به کنگره در این10 سال گذشته انجام شده است ظرفیت های مساعدی را فراهم آورده است که ماحصل آن، فعالیت مجمع عالی با حضور بیش از 40 مرکز علمی است.

رفیعی آتانی بیان کرد: هم اینک مراسم اعطای چهارمین جایزه جهانی جهانی اسلامی در این کنگره برگزار می شود؛ در سه دوره قبلی جایزه به 9 تن از صاحب نظران ایرانی و خارجی اعطا شد که این جایزه امروز با حضور و با دستان مبارک آیت الله مصباح یزدی اعطا می شود.

وی گفت: جایزه دوره چهارم به آیت الله رشاد به دلیل دو دهه تلاش برای نظریه پردازی موثر و کم نظیر در حوزه روش شناسی فلسفه علوم انسانی اسلامی و همچنین مدیریت علمی و نهادسازی موفق علمی و تربیت پژوهشگران برجسته و همچنین حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی به دلیل نظریه سازی منسجم و مستمر در عرصه نظریه اقتصاد اسلامی اعطا می شود.

وی تصریح کرد: نشان دادن قله های علمی به رهروان جوان این مسیر در کشور از جمله دلایل اعطای این جایزه است؛ همچنین در این نشست از مباحث علمی اساتیدی چون پرفسور عثمار باکار از مالزی نیز بهره مند می شویم.

رفیعی آتانی بیان کرد: با اینکه یکی از مطالبات درست جامعه و جامعه نخبگانی از این عرصه مساعدت این حوزه برای حل مشکلات اقتصادی و تربیتی و فرهنگی جامعه است ولی همچنین نظریه پردازی در حوزه های علمی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی حائر اهمیت غیر قابل انکار است.

دبیر کنگره بین الملللی علوم انسانی تصریح کرد: مساعت برای حل مشکلات فردی و اجتماعی، عقلانی ترین رویکرد ما است؛ در چارچوب ظرفیت این مجموعه و 40 مجموعه همکار در این عرصه تلاش می کنیم تا حقایق مفاهیم اسلامی برای حل مسال زندگی را بازافرینی کنیم.

وی با ذکر این مطلب که حق بهترین راه حل مسایل زندگی است، بیان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور تولید علوم انسانی اسلامی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha