جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه روضه خوانی صرفا وظیفه طلاب و روحانیون نیست، گفت: وظیفه حوزه حفظ مواریث اسلام و حفظ آنچه که از پیامبر و ائمه باقی مانده، است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی،  در جمع طلاب مدارس علمیه خواهران گلستان، پیرامون اهمیت حوزه های علمیه و وظایف طلبگی، بیان کرد: کسانی که در حوزه های علمیه شرکت می کنند، باید بدانند که برای چه هدفی در این راه قدم گذاشتند زیرا حوزه و مسیر طلبگی در عملکرد انسان تاثیرگذار است.

وی حوزه های علمیه را از مواریث انبیاء دانست و توضیح داد: حوزه های علمیه از پیامبر مکرم اسلام(ص)، اهل بیت(ع)  و علما و بزرگان دست به دست انتقال یافته و در این راه تلاش های فراوانی کرده اند که اگر آن زحمات نبود، سرنوشت مسلمانان و پیروان اهل بیت مشخص نبود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این که حوزه های علمیه مهم ترین کار را در طول تاریخ انجام دادند، افزود: حوزه های علمیه یکی از مهم ترین مراکز دینی و اسلامی است که ما میراث دار آن هستیم و شما طلاب خواهر و برادر باید از این میراث در حد توان استفاده نمائید که همه افراد نمی توانند شیخ مفید و سید مرتضی و ... شوند اما هر کسی از این دریای بیکران اسلامی باید بهره مند شوند.

آیت الله نورمفیدی، با اشاره به وظایف طلاب، اولین وظیفه را تفقه در دین دانست و تصریح کرد: تفقه در دین، دین فهمی و دین شناسی است که در نحوه رفتار و عملکرد انسان اثرگذار است؛ به همین دلیل "دین فهمی" امر بسیار مهمی است تا جایی که رسول گرامی فرمودند: "وای بر مسلمانی که هفته ای یک بار برای خود حداقل روزهای جمعه برای امور دینش تفقه نکند".

وی با اشاره به اینکه دین فهمی نیاز به مقدماتی دارد و تحصیل یکی از آنهاست، اضافه کرد: اگر زیر بنای دین فهمی سست باشد، نتایج منفی را به همراه دارد؛ همانطور که یک پزشک برای تخصص خود نیاز به سال ها زحمت دارد، شما هم همینگونه هستید.

امام جمعه گرگان خطاب به طلاب گفت: شما وارد دانشگاه فقه شدید، پس دین را خوب بشناسید.

آیت الله نورمفیدی تزکیه را دومین وظیفه طلبگی دانست و ادامه داد: تزکیه از ماده "زکاه" به معنای رشد و نموّ است، بر این اساس، کسانی که نفس خود را تزکیه کنند و رشد دهند، به نتیجه می رسند.

وی با بیان این که رشد و نمو فرایندی دارد، تشریح کرد: رشد انسان در ثروت، علم و مقام نیست بلکه آخرین کمال انسان در دستیابی به مقام خلیفه اللهی است؛ پس نمو انسان رسیدن به قرب الهی است و برای دستیابی به آن باید تلاش کرد و اهل عمل بود.

استاد درس خارج حوزه، تبلیغ را از دیگر وظایف طلاب عنوان کرد و گفت: چه عملی از این بالاتر که انسان مردم را به سوی خدا دعوت کند و خودش هم اهل عمل باشد؛ ما باید در حوزه تحصیل کنیم و بفهمیم و تزکیه داشته باشیم.

آیت الله نورمفیدی با بیان این مطلب که روضه خوانی فقط وظیفه طلاب و روحانیون حوزه های علمیه نیست، بیان کرد: وظیفه حوزه حفظ مواریث اسلام و حفظ آنچه که از پیامبر و ائمه باقی مانده، است.

وی ضمن بیان نکات مهم پیرامون تزکیه انبیاء و آثار آن در رسالت و تاکید مجدد بر تزکیه طلاب، اظهار کرد: خواهرانی از میان شما طلاب به مرحله استنباط رسیده اند و از ادله ای که در اختیار دارند یعنی کتاب، سنت و عقل، مسائل را استنباط می کنند؛ پس شما می توانید به مرحله اجتهاد هم برسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در عصر حاضر علیه اسلام شبهات فراوانی وارد کرده اند به خصوص در مسائل بانوان، اگر شما به خوبی قدرت دفاع داشته باشید، بسیار موثر است.

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: شما باید در عرصه جهانی قدرت ورود و پاسخگویی داشته باشید، از حقوق زنان دفاع کنید که پاداش شما هم در دفاع از دین نزد خداوند محفوظ است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha