پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضایی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که باید زیبایی و شیرینی این علم بلاغت را به مخاطب القا کنید، گفت: آهنگ الفاظ معنا دارند و ریتمی که به عنوان مثال تشدید را ابتدای عبارت گذاشته، به آنان معنا و مفهومی خاص می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام مهدی رضایی، استاد حوزه علمیه خراسان در کارگاه توانمندسازی و دانش افزایی اساتید ادبیات عرب در مدرسه علمیه باقر العلوم(ع) گفت: ابن ابی الحدید درباره خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه می گوید که تنها در برابر همین یک خطبه سزاست همه شاعران و سخن شناسان سجده کنند.

وی با بیان این که عبدالحمید بن یحیی ادیب و نویسنده عرب نیز اینطور می گوید  که ۷۰ خطبه از خطبه های امام را حفظ کردم و پس از آن خطابه از ذهن و زبانم می جوشید، گفت: شهید مطهری پس از بیان سه مقدمه نتیجه می گیرد که امام سجاد(ع) در لایه های زیرین این ادعیه(صحیفه سجادیه) طرح حکومتی مدنظر خود را نهان کرده است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که یکی از مشکلات بلاغت، کمبود اساتید متخصص است، به ضرورت پرورش اساتید متخصص در حوزه بلاغت تاکید و ابراز کرد: در همین راستا، علامه مجلسی در صفحه ۱۶۳ از جلد دوم بحار الانوار می گوید هر محدثی باید اول بلاغت و ظرائف کلام معصوم را بداند والا حق نقل حدیث ندارد.

حجت الاسلام رضایی با بیان این که باید زیبایی و شیرینی این علم بلاغت را به مخاطب القا کنید، افزود: آهنگ الفاظ معنا دارند و ریتمی که به عنوان مثال تشدید را ابتدای عبارت گذاشته، به آنان معنا و مفهومی خاص می دهد.

استاد حوزه علمیه خراسان به تبیین لفظ، حال لفظ و غرض در معنای ثانوی پرداخت و عنوان کرد: الفاظ که می خواهند به غرض و مقصود خود برسند، احوال نفس درگیر می شود و هر کس احوال نفس را بیش تر بداند و معانی را به صورت عمیق تر بفهمد، سرمایه دارتر است و به واقع احوال نفس حلقه وصلی است که الفاظ را به غرض می رساند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به تمایزات میان بلاغت و صرف و نحو، خاطر نشان کرد: مرز ورود صرف به نحو نیاز به توجیه زیادی ندارد و تا قرن پنجم با یکدیگر آمیخته بوده اند اما برای ورود به بلاغت، به رده دیگری از فهم باید ورود کنید؛ همچنین در صرف و نحو با قواعد اما در بلاغت با اجرای قاعده در فضای بیرون درگیر هستید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha