جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حاج علی اکبری نمازجمعه

حوزه/ خطیب نماز جمعه تهران گفت: امروز آمریکا مانند شیرِ پیرِ خسته ای شده است که هر از چند گاهی عربده می کشد و دندان های ریخته خود را به این و آن نشان می‌دهد و این فقط بزدلان را می ترساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به انزوای بیش از پیش آمریکا در عرصه بین الملل تاکید کرد: این وضع دشمن ماست و هر روز هم شاهد افول و شتاب در افول «امپریالیسم جهانی» به سرکردگی آمریکا هستیم که درمانده از شکست‌های متعدد از جمله فشار حداکثری به نقطه اصلی مقاومت که ایران محسوب می شود؛ شده اند چرا که نتوانستند به چیزی که می خواستند برسند.

وی اظهارکرد: دشمنان سال‌ها برنامه ریزی کردند و بعد از ماجرای ۹۶ بلافاصله مشغول طراحی های جدید شدند و هزینه فراوانی متحمل شد تا بتوانند با یک پاتک امنیتی در مقابل حمله ای که از جبهه مقاومت به آنها شد شکست های خود را جبران کنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه اینها واکنش های منفعلانه دستگاه استکبار نسبت به جبهه مقاومت و کانون اصلی آن یعنی ایران است، بیان کرد: در این نگاه آنها امنیت کشورهای مخاطب را در دستور کار خود قرار دادند. در عراق اقدام کردند که توسط مرجعیت و مردم کنترل شد اما همچنان ادامه دارد. در لبنان باز روش خود را نوسازی کردند آن را روش «هنگ کنگی» اعلام کردند.

وی تصریح کرد: ورود به اعتراض های معمولی که در کشور ها شکل می گیرد و مطالبات بر حقی که مردم دارند و سوار شدن بر موج اعتراضات مطالبات و آسیب زدن به امنیت تولید هرج و مرج و اغتشاش و امثال آن از اقدامات آنها است. آمدند سراغ ایران و کار بسیار بزرگ و وسیع و پیچیده ای انجام دادند و با حمایت اقتصادی توسط عوامل و اتباع خود در منطقه خرج ها و سرمایه گذاری عظیمی کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه شیوه اجرای سهیمه بندی بنزین در بوته نقد است، گفت: خود مسئولان هم قبول دارند توضیح لازم و اجماع نخبگانی صورت نگرفت.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با بیان اینکه مسئولان باید حواسشان باشد که سخنشان سدید باشد، گفت: مسئولانی که تریبون‌های گسترده دارند و سخن آنان در جامعه موج ایجاد می‌کند مراقب کلام خود باشند، برخی خیلی بی حساب سخن می گویند معلوم می شود که فکر نکرده‌اند.  

وی در رابطه با حوادث اخیر پیرامون اصلاح قیمت سوخت، گفت: مدیریت مصرف انرژی و بنزین به طور خاص اجماع وجود دارد که ما یکی از کشورهای پر مصرف هستیم که در مصرف انرژی ایراد داریم. سبک ما در مصرف انرژی متعارف نیست و ما در صدر مصرف نامناسب جهانی هستیم. مخصوصا بنزین که یک کالای ویژه و استراتژیک محسوب می شود.  

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه این شیوه اسراف و تبذیر جزء بیماری های اقتصادی است که نیاز به علاج و جراحی دارد، افزود: مانند بیماری های دیگر، پیکره اقتصادی ما که هم استمرار وابستگی به نفت، هم خوردن از کیسه نسل های آینده و هم بهره مندی نامتوازن گروه های مختلف به ضرر طبقات محروم و هم آسیب به محیط زیست و آلودگی هوا و هم از دست دادن فرصت طلایی صادرات را به همراه دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: به همت جوانانی که جوانمرادانه کشور را به این نقطه رساندند در ستاره خلیج فارس توانستیم  جمهوری اسلامی را در بنزین به خودکفایی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه این امکانات در کشور وجود دارد که در مصرف درست، صادرکننده بنزین باشیم، اظهار داشت: اما شیوه مصرف ما را از صدور محروم می کند. زمینه ای هم برای قاچاق این کالا وجود دارد که باید با همت ملی و تدابیر صالح، این مشکل دور شود و سبک زندگی را اصلاح کنیم.  

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه این موضوع در دستور کار مدیریت عالی نظام بوده و راهکارهای فراوانی برای آن دیده اند از جمله آن، واقعی شدن قیمت با گامهای متوازن از طریق سهمیه بندی که قبلا هم امتحان شده بود و برخی زیرساخت های آن فراهم شده بود، اظهار داشت: چهار سال در اجرای این مصوبه تاخیر وجود دارد که هم مجلس و هم دولت باید توضیح بدهند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام این بوده است که قیمت در این مرحله افزایش پیدا کند و سهمیه بندی اتفاق بیافتد که کاری لازم، نافع و سودمند برای امروز و فردای کشور ما است.

وی با بیان اینکه شیوه اجرای این تصمیم بزرگ که همه مردم کشور با آن درگیر هستند در بوته نقد است، اظهار داشت: خود مسئولان قبول دارند توضیح لازم و اجماع نخبگانی صورت نگرفت و در نتیجه نگرانی ای در سطح جامعه با انبوهی از ابهامات در بین عوام و خواص جامعه به وجود آورد و از یک سو به دلیل عدم آمادگی ذهنی و از سوی دیگر نگرانی افزایش قیمت سایر کالاها با توجه به تجربه تلخ گذشته منجر به عمده این نگرانی شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه برای کاهش نگرانی ها، مسئولان محترم بسته ای را درنظر گرفتند که هم باید اقناع ملی را مورد توجه قرار دهند و از رسانه ها کمک بگیرند و کوتاهی نکنند، تاکید کرد: باید از مردم دلجویی و عذرخواهی و به سوالاتشان پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از گرانی های مصنوعی نظارت های قاطع ادامه پیدا کند. آنچه به عنوان یارانه بنزین پرداخت می شود به خوبی اجرا شود و سایر مشمولین را دربر بگیرد و سهمیه ها اصلاح شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: اینها وعده هایی است که داده شده که ان شاء الله با عمل به آنها وضعیت مناسب تری را در سال آینده داشته باشیم و به خوبی در مراحل بعدی اجرا شود که قطعا به نفع همه و کشور است.

وی با بیان اینکه ماجرای بنزین در شیوه اجرا ناراحتی عمومی را پیش آورد و اعتراضاتی را به همراه داشت، افزود: این اقدام  که به صورت شوک بود و به تدریج در گوشه و کنار کشور التهاباتی را به وجود آورد و پاتک امنیتی جبهه استکبار به کشور ما چنانچه در گذشته اتفاق افتاده بود، صورت گرفت.

وی افزود: در ۸ ماه گذشته سران استکبار ضربه های استراتژیک و راهبردی را از جبهه مقاومت دریافت کردند و باورشان نمی شد که یک زلزله سیاسی بزرگ در سیطره پوشالی غرب واقع شد که نمونه های آن حمله موشکی مقاومت به فلسطین اشغالی، حمله انصارالله به آرامکو، حمله انصارالله به منابع و نیروهای آل سعود، حمله موفق به مناطق مهم رژیم صهیونیستی و مقابل به مثل قاطع سپاه در مورد نفتکش‌ها و ساقط کردن پهپاد راهبردی آمریکا توسط سپاه اتفاقاتی بود که پشت سر هم افتاد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: در نتیجه غلبه گفتمان مقاومت در منطقه و رنگ باختن گفتمان سازش پیش آمد و مردم منطقه توانستند در فراسوی گرد و غبار ها و ابر ناشی از حمله رسانه‌ای و امپراتوری رسانه‌ای دشمن رنگین کمان زیبای مقاومت را در آسمان منطقه مشاهده کنند.

وی همچنین در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن توصیه خود و همگان به رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: یکی از عالی‌ترین مصادیق تقوای الهی در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا/ یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزاً عَظِیماً» مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته که عبارت است از سخن استوار و سنجیده گفتن. خطاب این آیه به همه مؤمنان است؛ کلمه «سدید» در این آیه وصف قول و سخن است که تعبیری عالیست؛ یعنی سخن پسندیده، قابل دفاع و با رعایت جوانب گوناگون.

وی بیان کرد: از نگاه مفسرین کلمه «سدید» اگر چه ترجمه به استواری و محکم بودن و غیر قابل بودن نفوذ بودن دارد، اما در عین حال اوصاف دیگری که در قرآن کریم درباره سخن مطلوب مطرح شده و در این واژه نهفته است، نوعی جامعیت دارد از جمله اینکه خداوند متعال از ما توقع دارد سخنمان معروف باشد؛ «قولا معروفا» و سخنمان حسن و نیکو باشد. همچنین خداوند توقع دارد که در بین سخنان نیک و شایسته بهترین را انتخاب کنیم. از ما توقع دارد که سخنمان برای مخاطب قابل فهم باشد؛ «قولا میسورا» و در مواقعی خداوند توقع دارد تا سخنمان با نرمی همراه باشد؛ «قولا لینا». پیشنهاد خداوند برای سخن آنست که کریمانه باشد به ویژه وقتی که برای پدر و مادر سخن می‌گویید که احترام و شخصیت مخاطب در سخن شما حفظ شود.

حجت‌الاسلام‌ حاج علی اکبری ادامه داد: تعبیر سدید در آیه فوق، این ویژگی‌ها را در بر دارد؛ یعنی هم ظاهر سخن، ظاهر محکمی باشد و هم باطن سخن محکم باشد و هم نیتی که موجب می‌شود آن سخن را بر زبان جاری کنید، شایسته باشد و هم از رخنه‌ها و عیب‌های ظاهری سخن شما در امان باشد و هم از عیب‌های درونی و باطنی. اگر سخن این‌گونه شد قول سدید می‌شود. سخن ما هنگامی قول سدید می‌شود که گوینده عواقب سخن خودرا بسنجد که این مطلب که مطرح می‌کند چه عواقبی دارد و در فکر و جان مخاطب و در فکر و جان جماعتی از مخاطبان چه اثراتی می ‌گذارد؟ چون تمام تبعات سخنان ما به گردن ما است.

خطیب جمعه تهران با اشار ه به بیانی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «سخن در اختیار و اسیر توست تا هنگامی که نگفته باشی اما هنگامی که سخنی بر زبان تو جاری شد، این شما هستید که اسیر آن هستید و باید عواقب آن را پس دهید»، بیان کرد: این عواقب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. گاهی سخنی دلهایی را می شکند و در حریم حقوق مردم و دیگران وارد می‌شود که از مصادیق ظلم می‌شود و خداوند آن را رها نمی‌کند و صاحب سخن از عهده سخنی که روا داشته باید بر آید. اگر تهمتی زده و آبرویی را در مخاطره قرار داده و دعوایی درست کرده و ...

وی اضافه کرد: این زبان در اکثر اوقات کارهایی دست ما می‌دهد و حال آنکه انسان خردمند زبانش را می‌سنجد و اینکه باید صحبت کند و اینکه می‌سنجد سخنش را چگونه باید بگوید و چطور به زبان بیاید. چنین سخنی که در آن حقوق مادی و معنوی مخاطبان رعایت می‌شود، قول سدید است که در جامعه ایجاد تفاهم و رشد می‌کند، پاسخ سؤالات فکری و شبهات را می‌دهد، ایمان‌ها را محکم می‌کند، ایجاد وحدت و الفت می‌کند و برای مخاطبان محدود و گسترده راهگشایی می‌کند. اگر سخن سدید باشد و با نیت شایسته ادا شده باشد، اجر دارد و اگر ایجاد انحراف فکری، معنوی، خانوادگی و اجتماعی و اشاعه فحشا و فساد کند، موجب بدبختی صاحب سخن است. هر فردی که مخاطب بیشتری دارد این مسئولیت بیشتر گریبان او را می‌گیرد. مسئولان و افرادی چون ما که تریبون داریم باید حواسمان باشد که قولمان سدید باشد؛ برخی خیلی نسنجیده سخن می‌گویند که بدون فکر است و عواقب دارد.

حجت‌الاسلام‌ حاج علی‌اکبری بیان کرد: در ادامه آیه فوق خداوند به ما گفته و وعده داده است که اعمال شما را اصلاح می‌کنم و گناه‌های شما را می‌آمرزم؛ «یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزاً». امیدوارم توفیق عمل به این آیه به ما عنایت شود.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: ما نیازمند اصلاح وضعیت کلامی هستیم و باید کمک کنیم تا آیین سخن را بیش از گذشته رعایت کنیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha