جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 874090
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
سجادی زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در دوره تربیت پژوهشگر گفت: در دانش مبانی فهم حدیث باید حدیث بودن یک عبارت قابل قبول باشد تا بتوان به بررسی ترکیبات آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی سجادی زاده، استاد گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در دوره تربیت پژوهشگر این گروه گفت: در دانش مبانی فهم حدیث باید حدیث بودن یک عبارت قابل قبول باشد تا بتوان به بررسی ترکیبات آن پرداخت.

وی با بیان این که معمولا افراد مستعد برای رسیدن به اهداف خود به دنبال راه های نزدیک تر هستند و یکی از این راه کارها دعا است، بیان کرد: موارد دعا بسیار گسترده بوده آنطور که فقط از امام سجاد(علیه السلام) بیش از ۲۷۰ دعا آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که در علوم حدیث، اعتبار روایات ادعیه نیز باید بررسی شود چراکه گاهی برخی عبارات و مضمون های نامناسب و متعارض در ادعیه وجود دارد یا افراد ضعیفی این دعا را به معصوم نسبت دادند، افزود: البته اعتبارسنجی روایات ادعیه طبق برخی دیدگاه ها فقط با ملاحظه در محتوای آن حاصل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی زاده با بیان این که گاهی محتوای ادعیه با فرهنگ اهل البیت(علیهم السلام) نمی سازد که باعث تأمّل در سند و صدور آن می شود و گاهی نیز مضامین عالی در آن وجود دارد که باعث بی نیازی از بررسی سند آن می شود و نشان می دهد که روایت به درستی انتقال پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: ولی در مجموع و برای اکثر موارد باید جهت سند و صدور روایات نیز علاوه بر محتوا به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که انتصاب برخی از ادعیه به معصومین محل بحث است، ابراز کرد: گاهی برای اطمینان به صدور باید به سایر کتب و تالیفات توجه شود و به نسخه های متعدد یک کتاب مراجعه کرد و علوم مختلف را به کار بست.

عضو هیئت تحریریه مجله علمی مطالعات اعتبارسنجی حدیث با بیان این که گاهی اختلاف قرائت در معنا تفاوت ایجاد می کند، به مساله اختلاف قرائت در قرآن اشاره و اظهار کرد: در قرآن باید مبنایی انتخاب کنید و بر این اساس ببینید آیا استظهار منطبق با قرائت های صورت گرفته و معانی مترتب بر آن قرائت ها، می تواند حجت باشد یا اینطور نیست.

وی با بیان این که قرآن و حدیث به زبان عربی صادر شده است که به لحاظ مفردات بسیط می باشد، بیان کرد: در زبان های فارسی، هندی و اروپایی کلمات به کار رفته شده ترکیبی و پیوندی اند، مانند دانشگاه و کتابخانه؛ ولی زبان عربی زبانی قالبی که به لحاظ کلمات و مفردات بسیط است، مانند المکتبه یا الکاتب؛ بر این اساس دانش صرف در زبان عربی اهمیت زیادی دارد و در برخی شرائط به صورت بنیه ای به کلمات قرانی و حدیثی پرداخته است.

گفتنی است گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان دوره ها و نشست های متعددی در موضوعات رجالی و علوم حدیث برگزار می کند و همچنین ضمن استقبال از فعالیت های همه پژوهشگران علاقمند به اعتبار سنجی احادیث اهل البیت (علیهم السلام)، از مقالات علمی پژوهشی مرتبط برای چاپ در فصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث نیز حمایت می کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha