پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله عاملی

حوزه / نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه انسان، شکل نیست و محتواست، اسم نیست و وصف است، افزود: تمام سفره ها در این عالم برای انسان است؛ ما الان داریم از پل صراط رد می شویم و حرکتی بر خلاف انسانیت، انسان را ساقط می کند. یک دروغ و یک خیانت باعث سقوط می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی، شامگاه یک شنبه ۱۰ آذرماه، در سلسله درس های اخلاق، در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل اظهار داشت: سالک سبیل حق، باید دو مسیر بسیار خطیر را طی کند، یکی نظری است و دیگری عملی. از جهت نظری وقوف  بر جمال خالق این عالم است، خداوند معتال برای تدبر در آیاتی که خدا را نشان می دهد دعوت کرده و این آیات را مقایسه کرده است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به آیه ۲۷ سوره نازعات، ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید "آیا خلقت شما بالاتر است یا خلقت این عالم"، تصویری که ما از خالق این عالم داریم در این که  چطور مسیر را طی کنیم، دخیل است. خداوند در قرآن تصویری از خود ارائه کرده است. «با صد هزار جلوه برون آمدی که من / با صد هزار دیده تماشا کنم تو را».

وی با بیان این که زیبایی هایی که در بطن طبیعت است نشان می دهد پشت این جمال، فورانی از عقلانیت، تدبیر و حکمت نهفته است، اظهار کرد: اینکه انسان تصویری صحیح از اسما و صفات حق نداشته باشد، عبادتش عبادت نیست، زبان خدا را هم نمی فهمد، زبان خدا، زبان عربی نیست، «ای بسا هندو و ترک همزبان / ای بسا دو ترک چون بیگانگان / پس زبان محرمی خود دیگرست /همدلی از همزبانی بهترست». زبان خدا زبان درد است و هر دردی بر پایه معرفتی است که انسان در این عالم دارد.

نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه انسان شکل نبوده و محتواست، اسم نبوده و وصف است، افزود: تمام سفره ها در این عالم برای انسان است؛ ما الان داریم از پل صراط رد می شویم و یک حرکتی بر خلاف انسانیت، انسان را ساقط می کند. یک دروغ و یک خیانت باعث سقوط می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود: انسانیت یعنی اوصافی که از انسان به ما هو انسان صادر می شود، یعنی چون انسان هست این اوصاف را دارد و اوصاف مشترک نیست، بلکه اختصاصی است. فداکاری، ایثار و حیا وصف انسانی است.

وی با اشاره به شخصیت مرحوم علیپور، یکی از خیرین مدرسه ساز استان اردبیل، خاطرنشان کرد: آقای مرحوم علیپور ۷۲ مدرسه ساخته بود و ذائقه اش این گونه تنظیم شده بود. همه اموالش را برای ساخت مدارس در مناطق محروم فروخت و وقتی از دنیا رفت، هیچ برای خود نداشت، اما لذت می برد، چون دلش و آرزوهایش بزرگ بود، ذائقه اش فاخر بود. اینکه نفس ناطقه ی  انسانی اعتلا پیدا کند، خلق الساعه نیست. ابدیت ما در این دنیا شکل می گیرد. اگر مرحوم شاه آبادی نبود، حضرت امام (ره)، امام می شد؟ «هر که ز دولت اثری یافته/ از دم صاحب نفسی یافته». «هر که گیرد پیشه‌ای بی‌اوستا/ ریش‌خندی شد بهشهر و روستا». هر چه هست در این قلب شماست و بیرون خبری نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه مسائلی که در شعر شعرای ما نظیر حافظ و مولوی وجود دارد، شامل اصول و قواعدی است که بر انسان حکومت می کند و جزو شاهکارهای ادبی جهان می باشد، تصریح کرد: شیخ بهایی می گوید «من نمی گویم که آن عالیجناب هست پیغمبر ولی دارد کتاب»، لذا باید عمیق تر نگریست.

وی با اشاره به اینکه اسم اعظم از مقوله لفظ نیست، عنوان کرد: خداوند اسم اعظم را مخفی کرده است، چون علت تامه است، ولی اسامی دیگر مقتضی است، مگر این که کسی به رتبه ای برسد که حقیقت اسم اعظم برایش مشخص بشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خاتمه خاطرنشان کرد: این عالم طوری درست شده است که اگر تکانی بخورید، خبرهایی هست. از امروز برنامه ایی داشته باشید که بر روی تمام آیات، نوشته ها و تحقیقاتی که تصویر فاخری از خالق این نظام برای شما تصویر می کند، کار کنید و هر چقدر در این باب کار کنید، حالات معنوی تان عوض می شود. در این باب لطف خداوند شامل می شود و انسان محرمیتی با خدای متعال درست می کند.

انتهای پیام

         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha