جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ملکیان اصفهانی

حجت الاسلام ملکیان گفت: اگر متن بیانیه گام دوم را بصورت یک مقاله فرض کنیم و بخواهیم برای آن کلید واژه استخراج کنیم که نمایشگر مهمترین کلیدهای متن باشد، سه کلید اساسی در آن وجود دارد که محور تمام بیانیه گام دوم خواهد بود .

حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون  اقدامات لازم برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: برای گام دوم باید هفت گام مهم واساسی برداشت یا حداقل ضرورت دارد بدان توجه شود .

وی در توضیح گام اول تصریح کرد: مطالعه جدی گام دوم و توجه به تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و چهل سال گام اول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  نخستین اقدام برای همگان است.

استاد حوزه تصریح کرد: اقدام دوم برای تحقق گام دوم توجه به سه مطلب اساسی و بنیانی در متن گام دوم است ،  بعضی از محققین و دانش پژوهان تا دویست کلید واژه و نکات کلیدی و مبنایی و بعضی دیگر تا چهارصد عنوان پژوهشی از متن استخراج کرده اند.

وی ادامه داد: ولی معتقدم اگر متن بیانیه را بصورت یک مقاله فرض کنیم و بخواهیم برای آن کلید واژه استخراج کنیم که نمایشگر مهمترین کلیدهای متن باشد سه کلید اساسی در آن وجود دارد که محور تمام بیانیه گام دوم خواهد بود و با این سه کلید واژه کل بیانیه قابل تفسیر و تحقیق و تبیین خواهد بود.

مسئول واحد فناوری و تحقیقات معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان  افزود: اولین کلید مقصود ما و بیانیه گام دوم، حکومت مهدوی در قالب ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است.

وی بیان داشت: به نظرمی رسد هر هدف دیگری که برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری ایران ترسیم گردد مقدمه ای و زیر مجموعه قیام و ظهور مهدوی (عج) خواهد بود.

حجت الاسلام ملکیان یادآور شد: دومین کلید واژه، انگیزه و ایمان الهی یعنی عقل عملی و امید است (رهبری می فرماید : امّا پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است)  بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمی توان برداشت.

وی ابراز کرد: آنچه می گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت های عینی است، اگر کسی امید نداشته باشد از تمام حرکتها و پیشرفتهای مادی و معنوی؛ دنیوی و اخروی؛ فردی و جمعی؛ ظاهری و باطنی؛ دینی و غیر دینی؛ نظری و عملی؛ حوزوی و دانشگاهی و... و. بازخواهد ماند.

استاد حوزه با بیان اینکه علم حوزوی و دانشگاهی سومین کلید واژه است گفت: به تعبیر رهبری دانش، ‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی، توانایی است.

وی  ابراز کرد: گام سوم، توجه به علم و پژوهش که به عنوان یکی از مهمترین کلید واژهای بیانیه گام دوم است، فهم این بیانیه و فهماندن آن و هرچه دیگرکه تصور کنیم بدون علم قابل تبیین و تحقق نخواهد بود.

حجت الاسلام ملکیان با اشاره به اینکه امروز زیر بنای تمام زندگی و هستی ما علم است متذکر شد: امروز علم برای تمام کشورهای جهان و انسان اهمیت بیشتری پیدا کرده است و جوامع سعادت و پیشرفت و توسعه خود را در داشتن علم می دانند.

وی ادامه داد: معنویت و اخلاق؛ اقتصاد؛ عدالت و مبارزه بافساد؛ استقلال و آزادی؛ عزت ملی؛ روابط خارجی و مرزبندی با دشمن؛ سبک زندگی بدون داشتن علم ممکن وسعادت بخش نخواهد بود، امروزعلم درهای زیادی به روی بشر گشوده است که هر کدام ازآنها افق های بیشتری را به بشر نشان می دهد.

استاد حوزه عنوان کرد: گام چهارم قانون است، ما در کشور خود با چهار دیدگاه و نظر و عمل مواجهیم، نخست دین؛ اسلام؛ مکتب اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین؛ اسلام ناب محمدی(ص) و حکومتی، دوم تمدن و تفکرغرب با تمام شاخص های علمی؛ سیاسی؛ اجتماعی؛ فرهنگی؛ نظامی؛ اقتصادی؛ امنیتی و سوم باستان گرائی؛ ملی گرائی؛ قبل و بعد ازاسلام؛ قبل و بعد ازانقلاب و نظام جمهوری اسلامی در ایران و چهارم  سکولاریی دینی؛ ضد دینی؛ نفی دینی؛ لادینی؛ لاادری؛ دنیاگرایی است.

وی اضافه کرد: هرچند در کشور اکثریت جمعیتی مسلمان و شیعه هستند و حکومت جمهوری اسلامی است ولی حقیقت و واقعیت مهم این بوده که در کشور حداقل چهارصدسال علم و فرهنگ غرب بصورت تدریجی وارد فضای فرهنگی و علمی و دانشگاهی کشور ما شده است و حال حاضر هزاران استاد و دانشجو و کتاب به تحصیل و تدریس و تحقیق مبانی علوم انسانی غرب در ایران مشغول هستند و تمدن غربی در تاروپود فکر و عمل مردم ایران وارد شده است.

مسئول واحد فناوری و تحقیقات معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان  اذعان داشت: همچنین باستانگرایی ایرانی و ملی گرایی افراطی و زنده کردن و زنده نگه داشتن ایران باستان که نمونه برجسته آن جشنهای ۲۵۰۰ ساله بود وجود دارد، هنوز هم در این زمینه کتاب نوشته می شود و هم جشن برگزار می گردد و به ترویج و تبلیغ فرهنگ باستانی با ساختن اشیاء وغیره  درجامعه می پردازند.

وی بیان کرد: البته ایرانیان همیشه موحد بوده اند و توحید و ادیان الهی و ابراهیمی در کشور سابقه درخشانی داشته است ولی نمونه های کوچکی از سکولاریی دینی در جامعه و افراد وجود دارد مثل شیطان پرستی یا فرق انحرافی نوظهور.

حجت السالام ملکیان با تاکید براینکه  آن چیزی که سبب قوام جامعه است و فصل الخطاب محسوب می گردد قوانین نظام جمهوری اسلامی است گفت: همه شهروندان ایرانی با هرگرایش و حزب و قوم و مذهب که هستند باید ملتزم به قانون باشند و خود را ملتزم به قانون بدانند.

وی متذکر شد: تمام پیشرفت ها درگام دوم شناخت و عمل به این گام مهم است، از قانون اساسی گرفته تا همه قوانینی که توسط مجلس و یا وزارتخانه ها و مراکزی که وظیفه، حق قانون گذاری دارند باید مهم تلقی و رعایت شوند، بخصوص ما باید درسند نویسی قوی تر و چالاکتر شویم.

* گام پنجم ساختاربندی نظام

استاد حوزه تصریح کرد: گام پنجم ساختاربندی نظام، ما درصورتی می توانیم به اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت خود برسیم که با توجه به نظام شناختی و نظام اعتقادی و نظام اخلاقی و نظام رفتاری مورد قبول خود ساختاری بندی صحیح و دقیقی برای نظام کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بنظر می رسد باید با بررسی های همه جانبه و نقاط قوت و ضعف ساختاربندی جدیدی برای استحکام هرچه بیشتر نظام کشور صورت‌بندی و نهادینه شود، اگرساختارها درست نباشند هرچند بهترین محتوا را هم داخل آن قراردهیم باز دچار مشکل می شویم، اگر در ساختاربندی نظام کشور خوب عمل نکنیم به هزاران آسیب دچار می شویم که با بهترین اعتقادات هم قابل درمان نخواهد بود.

گام ششم: عمل

حجت الاسلام ملکیان در توضیح گام بعدی ابراز کرد: اگر قوانین ما و محتوای گام دوم قانون نویسی و سند نویسی دقیق بشود؛ گام مهم بعدی عمل دقیق به قانون واسناد است، اگربهترین تحقیقات و پژوهش های علمی صورت گیرد و هزاران کتاب و پایان نامه و کنگره و جشنواره و نشست علمی و... و. برگزار گردد لکن تبدیل به عمل درجامعه  نشود؛ آن علم و قوانین ابتر باقی خواهند ماند.

وی ادامه داد: مطالعه و بررسی در عمل کردن و نکردن به قوانین و اسناد راهگشا برای گام دوم است، مدیران اجرایی ما باید کمتر سخنرانی و اظهار نظر کنند و بیشتر به قوانین عمل کنند، جلسات اداری زیاد و شرکت در همایش ها و جشنواره ها و مسافرت برای افتتاحیه و دیدارو...سهم مهلک اجرائیات وپیشرفت در کشور است.

مسئول واحد فناوری و تحقیقات معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان  خاطرنشان کرد: بزگترین چالش ما در گام اول مدیران بی تجربه و یا کم تجربه و یا ضعیف، اشرافی یا با تفکر غربی و غیرجهادی بوده است، در گام دوم نیاز به مدیران جوان با تجربه و کارآزموده و جهادی داریم.

وی افزود:  باید نخبگان علمی ما درسن حدود ۲۷ سال حدود ۱۰ سال نیزتجربه های مدیریتی بیاموزند و درسنین چهل سالگی به مدیران توانمند برای کشور تبدیل گردنند، هرچند که بعضی ازنخبگان از همان ابتدای تحصیل و یا در دوران تحصیلات عالی شایستگی های خود را درمدیریت نشان می دهند.

گام هفتم: نظارت وارزیابی

ملکیان اظهار داشت: اگربه همه مراحل فوق و گامهای شش گانه در ابعاد نظری و عملی توجه کردیم نوبت به نظارت و ارزیابی خواهد رسید، آیا کارنامه چهل ساله گام اول نظام جمهوری اسلامی نمره قبولی یا عالی می گیرد؟ برای اینکه در گام دوم ما نمره عالی بگیریم باید از صفر تا صد و در تمام گامهای شش گانه فوق دستگاههای نظارتی حراست و ارزیابی شود و از کوچکترین انحرافات برنامه ای و بودجه ای جلوگیری گردد تا منجربه شکستن قانون نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    0 0
    مقاومت مبتنی بر گفتمان انقلابی یا تسلیم در برابر دوگانه مذاکره یا جنگ بر اساس سند راهبردی و تحولخواه گام دوم انقلاب