چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
احمد الطیب شیخ الازهر

حوزه/ احمد الطیب گفت: تاکید ایشان بر ارزشهای والای انسانی بود که توانست الهام بخش تمدن‌های گوناگون باشد. اسلام از یک طرف دین توحید خالص است و از طرف دیگر، دین انسانیت، دین برابری انسانها و دین احترام به جان و مال و آبروی دیگران است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در مراسمی که به مناسبت میلاد پربرکت رسول خدا(ص) در قاهره برگزار شد، احمد الطیب شیخ الازهر در حضور علما و شخصیت های سیاسی و السیسی رئیس جمهور مصر به سخنرانی پرداخت و گفت: آموزه‌های الهی-انسانی پیامبر اکرم (ص) و تاکید ایشان بر ارزشهای والای انسانی بود که توانست الهام بخش تمدن‌های گوناگون باشد. اسلام از یک طرف دین توحید خالص است و از طرف دیگر، دین انسانیت، دین برابری انسانها و دین احترام به جان و مال و آبروی دیگران است.

وی افزود: به عنوان مثال، پیامبر اکرم(ص) در خطبه حجةالوداع که بیش از صد هزار مسلمان حضور داشتند، فرمود: "ای مردم! خون و مال شما بر یکدیگر حرام است... ای مردم! پروردگار شما یکی است. پدر شما یکی است. آگاه باشید که عرب بر غیرعرب برتری ندارد. غیرعرب نیز بر عرب برتری ندارد. برتری تنها بهواسطه تقواست... ای مردم! به سخنان من گوش فرا دهید و درباره آن بیندیشید. مبادا که ظلم کنید، مبادا که ظلم کنید، مبادا که ظلم کنید. آیا به شما بگویم مسلمان چه کسی است؟

مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در آرامش باشند و مومن کسی است که مردم، مال و جان خویش را در نزد او در امان بدانند... بدانید که مسلمان، برادر مسلمان است."

الطیب ادامه داد: این خطبه که در روز جمعه، نهم ذی الحجه سال دهم هجری ایراد شده است، از لحاظ وثاقت تاریخی، تعداد مسلمانان حاضر و اسامی ابلاغ کنندگان بی نظیر است. تاریخ ثبت نکرده است که فردی قبل از حضرت محمد(ص) جمعی به این انبوهی را گرد آورده باشد و برای آنان سخنرانی کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که می‌توان از این خطبه تاریخی دریافت کرد این است که پیامبر اکرم(ص) نه تنها مسلمانان، بلکه تمام انسانها را مورد خطاب قرار میدهد. نکته دیگر این است که رسول اکرم(ص) نسبت به ارزش و احترام جان، مال و آبروی دیگران دو بار هشدار میدهد چراکه این از حقوق اولیه انسانهاست و علاوه بر آن، هیچ جامعه ای رنگ استقرار و ثبات را نمی‌بیند و نمی‌تواند روی پای خودش بایستد اگر احترام این سه -یعنی جان، مالکیت فردی، خانواده و آبرو- حفظ نشود.

شیخد الازهر تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) وقتی در انتهای فقره احترام جان و مال و آبرو، پرسید: "آیا پیام خدا را دریافت کردید؟ خدایا شاهد باش!" گویا داشت از ورای غیب به ظهور گروهی از اشرار امّتش اشاره می‌کرد که خون و آبرو و مال مردم را مباح اعلام می‌کنند؛ گروهی که شیطان، جهل و فقدان بصیرت و انحراف فطرت را برایشان زینت داده است، خباثت اعمالشان را نزدشان زینت داده است و به راحتی می‌کشند و ذبح می‌کنند و منفجر می‌کنند و نابود می‌سازند. کسانی که آبروی زنان و دختران را مباح اعلام می‌کنند و آنان را به بردگی و فحشا مجبور می‌کنند.

وی در پایان گفت: الازهر از فرهنگ و وحدت امت اسلامی و همچنین از وطن و تاریخش دفاع و حراست میکند و در کنار هر موسسه ای می ایستد که با تروریسم فکری و فیزیکی مقابله کند، از دین و جان و مال و آبروی دیگران دفاع کند و از انسانها –فارغ از گرایشات دینی آنان- حمایت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha