سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دکتر محمد زمان رستمی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم ضمن تاکید بر لزوم برقراری ارتباط حوزه و دانشگاه با صاحبان صنایع و کارخانه ها تصریح کرد: توجه به بازار کشورهای اسلامی، لازمه رونق تولید ملی و مقابله با معضل بیکاری است.

دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به بیانات چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از جریان تولید ملی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را پیشروان جنگ اقتصادی اخیر با دشمن توصیف کردند که باید در این نبرد سخت و دشوار از آن ها به درستی حمایت و پشتیبانی کرد.

وی افزود: امروزه صنعتگران خوش نام و موفق در کنار دیگر فعالان اقتصادی، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه دارند و باید از ظرفیت و توانمندی بالای آن ها در ارایه راهکار برای برون رفت از وضعیت سخت کنونی ، استفاده لازم صورت بگیرد.

این اقتصاددان همچنین گفت: از سویی خود بانک ها در ارایه تسهیلات باید با این افراد مشورت کنند، کما این که در اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی نیز همین ها می توانند عصای دست حاکمیت باشند.

لزوم تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه

وی با تاکید بر لزوم ارتباط هر چه بیشتر صنعت با دانشگاه به منظور تقویت جریان تولید داخل و مقابله با مشکلات و نقاط ضعف کنونی ابراز داشت: در دنیا کارخانه ها و صنایع برتر با دانشگاه ها و مراکز علمی ارتباط جدی دارند و در این گیر و دار ، نقطه نظرات دریافت شده و ماحصل فن و تجربه و علم و دانش باعث پیشرفت اقتصادی می شود و حال آن که متاسفانه ما در این عرصه ها دچار ضعف ها و نقصان هایی هستیم که باید در مقام رفع آن ها برآییم.

رستمی همچنین گفت: باید عزم و اراده ملی در حمایت از فعالان اقتصادی و مبتکران وجود داشته باشد و این ها در پیچ و خم های نظام بروکراتیک اداری دچار مشکل جدی نشوند، ضمن آن که ما به هیچ وجه نباید از فرصت بازاریابی جهانی غافل شویم ، چرا که این فرصت های بین المللی در کنار اهمیت دادن به ظرفیت داخل است که ما به کمک می کند.

اهمیت به صادرات و بازاریابی در عرصه بین الملل

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از جمله مهم ترین رموز موفقیت کشورهای برتر در عرصه صنعت و اقتصاد جهانی، توجه به صادرات و بازاریابی بین المللی از یک سو و اهمیت دادن به دانش و فن و مهارت از سوی دیگر بوده است، خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که با بهره گیری از تجارب بین الملل و البته متکی بر غنای داخلی به موفقیت اقتصادی برسیم و در این بین از نبوغ و دانش و مهارت نسل جدید به درستی بهره برداری کنیم.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین گفت: متاسفانه صنایع و کارخانجات ما عمدتاً به واردات صنعت مشغول هستند و حال آن که آن چه اهمیت بیشتری دارد توجه به اختراع و نوآوری است و در این باره هم دولت و هم مجلس باید به کمک بخش خصوصی بیایند تا با رفع موانع شاهد تحولاتی جدی در این عرصه ها باشیم.

ارتباط حوزه و دانشگاه با صنایع و کارخانه ها ایجاد شود

وی همچنین بر ضرورت ایجاد و تقویت ارتباط میان حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی با صنعتگران و کارخانه ها به منظور افزایش شناخت و درک یکدیگر از مشکلات و ظرفیت ها و فرصت ها تأکید کرد و افزود: واقعاً لازم است که حوزویان ما و بزرگان و مراجع معظم تقلید از فضای صنعت و تولید کشور اطلاع لازم را داشته باشند و به حمایت بیشتر از جریان تولید ملی و تشویق مردم به خرید کالای ایرانی و از آن سو تاکید بر ارتقای کیفیت محصولات داخلی به منظور افزایش رضایتمندی مردم ، اهتمام بورزند.

وی با اشاره به این نکته که در امر صادرات باید فعالان واقعی اقتصادی را مورد حمایت قرا ردهیم، خاطرنشان کرد: این مساله در دنیا به تجربه به اثبات رسیده که صنعت وارداتی خیلی ارزشی ندارد بلکه ما باید به دنبال تولید علم و تجاری سازی آن باشیم و در عین حال به نوآوران صنعتی و تولیدی و فعالان این عرصه ها ، مجال رشد و آزادی عمل بدهیم.

از ظرفیت بازارهای منطقه ای غافل نشویم

این کارشناس مسایل اقتصادی در قسمت دیگری از سخنان خود خواستار توجه مسئولان اقتصادی و نیز تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ظرفیت عظیم بازارهای منطقه ای به خصوص کشورهای مسلمان شد و گفت: ما با تاکید بر اشتراکات مذهبی و دینی می توانیم به تقویت فرصت های تجاری و اقتصادی برای کشورمان کمک شایان توجهی کنیم و الان یک بازار فوق العاده کشورهای اسلامی و نیز کشورهای همسایه وجود دارد که اگر به آن ها توجه کرده و برایش برنامه ریزی هدفمندی داشته باشیم، قطعاً این مساله باعث رونق اقتصادی ما خواهد شد.

وی بیان داشت: همین رونق تولید باعث نشاط و شادابی در جامعه شده و بساری از مشکلات از جمله بیکاری و آسیب های ناشی از آن را تا حدود زیادی مرتفع می سازد.

شعارگرایی بس است!

رستمی در خاتمه با بیان این که عمل به رهنمودها و توصیه های مقام معظم رهبری باید همواره مدنظر مدیران، مسئولان، نخبگان و فعالان اقتصادی و آحاد ملت شریف ایران باشد، تصریح کرد: بحث های اقتصادی باید به سمت نتیجه گرایی و عملگرایی سوق پیدا کند ، چرا که بحث های شعاری به کشور لطمه زده و می زند و این را هم باید بدانیم که کلی گویی دیگر فایده ای ندارد و باید به سمت مباحث کاربردی پیش برویم تا به یاری خدای متعال و عزم و اراده ملی می توانیم به اهداف مقرر در الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت ، نزدیک و نزدیک تر شویم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha