سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کرسی های آزاداندیشی

حوزه/ رئیس اداره راهبری واحدهای حوزوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران بر لزوم فراهم شدن زمینه های لازم به منظور تقویت جریان تولید علم و کرسی های آزاداندیشی در کشور تأکید کرد.

سیده معصومه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با اشاره به اهمیت تفکر و تعقل در اسلام و این که حدود ۳۰۰ آیه قرآن کریم به این موضوع اشاره دارد، اظهار داشت: در آموزه های دینی اسلام به مساله تفکر و اندیشه بهای بسیاری داده شده است و اهل بیت (ع) نیز به شیوه های مختلف ما را به این سمت و سو، جهت و سوق داده اند و لذا تاکید بر مساله تولید علم و کرسی های آزاداندیشی، از منظر یک امر دینی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی افزود: واقعیت آن است که تا وقتی تضارب آرا صورت نگیرد تولید علم به معنای واقعی کلمه رخ نمی دهد و لذا ما باید جهت دهی خوبی به بحث تولید علم داشته باشیم و البته مراقب باشیم که بحث تولید علم و برگزاری کرسی های آزاداندیشی، به سمت اهداف خاص سیاسی و مطالبات برخی جریان ها، سوق پیدا نکند.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: به عقیده بنده، هدف مقام معظم رهبری از طرح مطالبه کرسی های آزاداندیشی این بوده که نخبگان و به خصوص جوان ها زمینه ای برای آزادگی و آزاداندیشی داشته باشند و به راحتی بتوانند دیدگاه های خود را مطرح کنند.

وی افزود: از سویی ما برای زمینه سازی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی باید به این موضوع بها بدهیم و هر چه بیشتر و بهتر، بسترهای شکل گیری و تقویت این جریان علمی را فراهم نماییم.

عضو کمیسیون بررسی گام دوم انقلاب رسانه ملی همچنین ابراز داشت: به واسطه آزاداندیشی و تضارب آرا زمینه ای فراهم شود که شاهد تولید علم عادلانه و اثرگذار باشیم و حال آن که اگر ما بخواهیم صرفاً مغرضانه و سوگیرانه به مسایل جهت بدهیم، این مهم صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر این است که در جلسات کرسی های آزاداندیشی، اهل علم به عنوان ناظر بیشتر به دنبال جهت دهنده علمی به مباحث باشند و به این طریق همچنین مایه انگیزه و دلگرمی جوان ها باشند.

طباطبایی همچنین افزود: شرایط حساس کشور در عرصه های اقتصادی و فرهنگی می طلبد که موضوعات کرسی های آزاداندیشی به این مباحث نیز کشیده شود تا محصول این جلسات باعث ارایه راهکارهایی برای کشور در این امور باشد.

وی با تاکید بر این که در هیچ صورتی نباید از اهمیت فرهنگ و علم در کشور غافل شویم، اظهار داشت: ما باید به سمتی برویم که جوان ها اهل تحلیل باشند و خوشبختانه این فضا وجود دارد که بصیرت آن ها روز به روز بیشتر شود و در عین حال گلایه ها و اعتراضات خود را نیز بیان کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha