چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گام دوم

حوزه/ نشست علمی- فرهنگی «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب» به همت اداره فرهنگی- پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حاجی‌علی، در این نشست، بیانیه گام دوم انقلاب را ترسیم‌کننده تکلیف پیش رو دانست و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب از اهمیت دوچندانی برخوردار است، زیرا صادرکننده آن کاملاً با تاریخ انقلاب‌های معاصر، سنت الهی و تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) آشنایی دارد. بیانیه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از نظر جامعیت در خور توجه است و به تصریح معظم‌له، زحمت زیادی برای آن کشیده است.

وی در تبیین مبانی بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: در این بیانیه اشاره شده است که فرایند دست‌یابی به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی زمینه‌ساز ظهور، با انقلاب اسلامی آغاز شد و سپس به مرحله نظام‌سازی و تشکیل ساختار حکومتی رسید و مرحله بعدی، دولت‌سازی است؛ باید دولت اسلامی سرکار بیاید تا ما را به سوی جامعه اسلامی رهنمون سازد.

سخنران نشست، جامعه اسلامی را در پرتو ایجاد دولت اسلامی تحقق‌یافتنی دانست و گفت: تنها جامعه‌ای دینی، تمدن اسلامی را محقق می‌سازد که زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود. روح کلی بیانیه گام دوم انقلاب، مجموعه ارشادات برای دست‌یابی به دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است که زمینه ظهور را فراهم می‌نماید.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این بیانیه، جایی که بودیم، جایی که هستیم و مقصد پیش رو را مورد بررسی قرار داده‌اند. در زمان ستم‌شاهی، با حکومت ضدآزادی، ضدعدالت و ضد دین روبه‌رو بودیم که واجد تمام ویژگی‌هایی بود که در قرآن کریم برای فرعون برشمرده می‌شود. در چنین شرایطی، امام خمینی(ره) قیام نمودند. هر چند مبارزات ایشان در سال‌های نخستین با استقبال چندان همراه نبود، ولی با نفس رحمانی و روشنگری‌های ایشان، به تظاهرات میلیونی و پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌علی خاطرنشان کرد: آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در فرازی از بیانیه تصریح می‌نمایند ما با تکیه بر امدادهای الهی و بدون داشتن الگویی ازپیش ‌ترسیم‌شده، این مسیر را پیش آمدیم. در زمانی که بسیاری باور نمی‌کردند امکان سرنگون کردن رژیم شاهنشاهی وجود داشته باشد یا تصور می‌کردند در صورت پیروزی انقلاب، حرکت مردمی در نظام‌های کمونیسیتی یا لیبرالیستی محو خواهد شد، جمهوری اسلامی با ساختار ولایت فقیه و اجرای احکام اسلامی شکل گرفت.

وی عقب‌نشینی نکردن از شعارهای انقلاب را یکی از ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی در منظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برشمرد و گفت: برخلاف بسیاری از جنبش‌ها و انقلاب‌ها، که پس از پیروزی، از آرمان‌ها و اهداف انقلابی خود دست کشیدند، آرمان‌های انقلاب اسلامی، که فطری و براساس عدالت، آزادی و استکبارستیزی است، هرگز کهنه نمی‌شود.

سخنران نشست در تبیین فرازهای دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: برای نظام‌سازی و تشکیل جامعه دینی باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ نخستین گام خودسازی و کسب آمادگی است. امام صادق(ع) فرمودند: کسانی منتظر ظهور به شمار می آیند که همواره خود را آماده نگه دارند، ولو به قدر ذخیره یک تیر. همه ما باید به این پرسش بیندیشیم که اگر امروز خبر ظهور حضرت ولی عصر(عج) را شنیدیم، چه قدر برای همراهی با ایشان آمادگی داریم؟

وی خودسازی را زمینه‌ساز تشکیل جامعه اسلامی دانست و گفت: خودسازی می‌تواند تغییرات بزرگی در عرصه بین‌المللی ایجاد نماید. اگر در مسیر تمدن اسلامی گام برداریم، بی‌شک امدادهای غیبی و نصرت الهی همراه ما خواهد شد. در زمان جنگ گفته می‌شد راه قدس از کربلا می‌گذرد. شاید آن روز کسی باور نمی‌کرد، ولی امروز محور مقاومت به سواحل دریای مدیترانه رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌علی با تأکید بر آشکار شدن زمینه‌های ظهور یادآور شد: باید پایه‌های کار را محکم گرفت که شامل مبارزه با ظلم، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است.

وی با تأکید بر اهمیت جوانان از دیدگاه رهبر انقلاب(مدظله‌العالی)، اظهار داشت: به گفته معظم‌له، دولت آینده را باید جوان انقلابی در دست داشته باشند تا مشکلات مرتفع گردد. بنا به سخن امام خمینی(ره)، هر مسئولی در جمهوری اسلامی که وظیفه خود را در جهت تحقق حکومت امام زمان(عج) نداند، خائن به شمار می‌آید. در زمینه خانواده، اخلاق، تربیت، روابط اقتصادی و... باید جهاد کبیر صورت گیرد، زیرا بدون آن، حرکت به سوی حکومت اسلامی ممکن نیست.

سخنران نشست نکته مهم بعدی بیانیه گام دوم انقلاب را تأکید بر امید دانست و گفت: باید به آینده امید داشت و به دیگران نیز امید داد. اگر امام حسین(ع) در برابر توصیه برخی از دوستان و نزدیکان، که قیام ایشان را بی‌ثمر می‌دانستند، امید خود را از دست می‌دادند، هرگز موج تاریخی حادثه عاشورا رقم نمی‌خورد. امروز نیز مسیر حرکت انقلاب، با وجود تمام فراز و فرودها رو به پیش است. رتبه علمی کشور از 165 دوره شاهنشاهی، به ده کشور برتر جهان ارتقا یافته است و کشوری که روزی توان ساخت حتی یک فشنگ را نداشت، امروز توانایی ساخت دقیق‌ترین تسلیحات دفاعی را دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌علی با اشاره به ریشه قرآنی روحیه امید، خاطرنشان ساخت: انبیا در مسیر مأموریت الهی خود هرگز ناامید نشدند. حضرت نوح(ع) با وجود 950 سال تبلیغ، تنها به اندازه یک کشتی توانست نفراتی را هدایت نماید، ولی هرگز ناامید نشد و ثابت‌قدم ایستاد. ناامیدی ملت‌ها، خواسته و مایه خرسندی نظام استکبار است. وظیفه داریم با اعتماد به خدا، امید خود را حفظ نماییم و توطئه کسانی را خنثی نماییم که در کشور ناامیدی تزریق می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha