پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
یزدی

حوزه/ «با هم مباحثه ای در حوزه علمیه اصفهان تصمیم گرفتیم به حوزه علمیه قم عزیمت کنیم، این تصمیم در ابتدا علی رغم میل پدرم بود، چرا که ایشان در اصفهان مسجد و منبری داشت و دوست داشتند کمک حالشان باشم، پس از اقناع پدر، به قم مهاجرت کردم و چند ماه به دلیل نداشتن محل اسکان سرگردان بودم».

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد یزدی، شامگاه چهارشنبه در جمع اساتید و نخبگان بسیجی، در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: از میزبانی حوزه علمیه اصفهان بابت برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه من تحصیلات حوزوی خود را تا اواخر سطح در حوزه علمیه اصفهان گذراندم، گفت: حوزه اصفهان حوزه ای بسیار گرم و پرکار و دارای فضلای به نام بود و اکنون هم از جمله حوزه های رده اول کشور حساب می شود.

آیت الله یزدی با اشاره به فعالیت های شورای عالی حوزه های علمیه که برای نظم دهی و برنامه ریزی فعالیت می کنند، ادامه داد: در این جلسه باید به این سؤالات پاسخ دهیم که در این کشور چه وظیفه ای داریم و چه ماموریتی، مسئول ما کیست و حاصل ما چگونه است؟ 

رئیس جامعه  مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز که برنامه ها عوض شده ما چه باید بکنیم؟ آیا به صورت روزمره می گذارنیم و اکتفا به مسجد و منبری و درس و بحثی کردیم؟ 

وی افزود: آیا از خود سؤال کردیم که با گذشته خود و با یکسال قبل چه تفاوت ها کردیم و صحیح تر بگویم در چهل سال اول که روحانیت توانست عرصه خدمت در حاکمیت را به دست بگیرد، امروز در چهل ساله دوم چه رسالتی برعهده دارد؟. 

آیت الله یزدی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه، طلاب و نسل جوان درخواست دارند برای تمدن نوین اسلامی برنامه ریزی کنند؛ آن روزی که حاکمیت در دست ما نبود، حوزه های علمیه وزنه های خوب و پرباری داشته است، ولی چرا امروز در شرایط فعلی حوزه ها از این وزنه ها خالی است، گرچه  حوزه های علمیه کار را برای تربیت وزنه ها شروع کرده اند.

وی ابراز داشت: حوزه های علمیه به هرحال به جای امام و معصوم در زمان غیبت محسوب می شوند و فعالیت می کنند. 

آیت الله یزدی با اشاره به اینکه  آیا معنی " من یتوکل علی الله"  یعنی اینکه کلا کار را به خدا واگذار کنیم و ما کاری نکنیم، گفت:  اینطور نیست یتوکل علی الله یعنی اینکه ما به طلاب و مدارس علمیه و وضع آنان برسیم و به مسایل مستحدثه توجه کنیم و جواب متین، دقیق، علمی و صحیحی برای مسائل مستحدثه داشته باشیم تا خدا هم کمک کند و موفق شویم. 

وی متذکر شد: خواندن شرح حال بزرگان و علمای خلف بسیار مثمر ثمر است، باید بدانیم علما با چه شرایطی زندگی کردند و امروز ما از علوم و کتاب های آنها استفاده می کنیم .

رئیس جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: یک روزی فردی از روستای مدیسه درس خواند و با مشقت تحصیل کرد و به نجف مهاجرت نمود و با مردم گرم گرفت و به مرجع عالی رتبه ای چون آیت الله ابوالحسن مدیسه ای تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از مناصب دنیایی اصلا ارزش ندارند و آنچه ارزشمند است که انسان یک قدمی برای خداوند بردارد و گامی بردارد که آیندگان در جهت خداوند قرار بگیرند. 

آیت الله یزدی با نقل خاطره ای بدین مضمون که «با هم مباحثه ای در حوزه علمیه اصفهان تصمیم گرفتیم به حوزه علمیه قم عزیمت کنیم، این تصمیم در ابتدا علی رغم میل پدرم بود، چرا که ایشان در اصفهان مسجد و منبری داشت و دوست داشتند کمک حالشان باشم، پس از اقناع پدر، به قم مهاجرت کردم و چند ماه به دلیل نداشتن محل اسکان سرگردان بودم».

وی ادامه داد: ما سال ها با مشقت در حوزه علمیه قم تحصیل کردیم و طلاب امروز باید قدردان نعمات باشند؛ شرایط و وضعیت امروز طلاب نسبت به قبل بسیار بهتر است و در کل طلاب با تلاش و همت به اوج می رسند و شرایط شهریه و تمکن مالی اثر بسزایی در طلبه فاخر شدن ندارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: یک زمانی برای هجرت و سکنی گزیدن در شهری که از حالت تدین حال خوبی نداشت، تاجری حاضر بود که نصف اموال خود را برای ماندن من و تبلیغ دین در آن شهر بدهد که مخالفت کردم و در نهایت با اصرار آن تاجر قبول کردم که از امام راحل به عنوان استاد خود بپرسم. امام(ره) بعد از شنیدن شرح حال زندگی من، فرمودند وجوهات شرعیه خرج شما و امثال شما شده است تا در ایام تحصیلی در قم تحصیل کنید که این یک واجب است و در ایام تعطیلی واجب است در بین مردم تبلیغ کنید. 

آیت الله یزدی خطاب به اساتید اظهار کرد: سعی کنید طلاب فاضل، مدبر و محقق تربیت کنید و به آنها بگویید در زندگی قناعت کنند.

وی در پایان خطاب به مدیر حوزه علمیه اصفهان، گفت: برای ۵ سال آینده حوزه علمیه اصفهان برنامه ریزی دقیق کنید و کمک حال شورای عالی حوزه علمیه باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha