پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست عمومی نهمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: سه رسالت مهم برای روحانیت تعریف شده است، اولین رسالت شناخت دین و دومین رسالت تبلیغ دین و سومین رسالت عمل به دین است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان،حجت الاسلام والمسلیمن  سید ابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز در نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد، در اصفهان اظهار کرد: جمعی علمایی و روحانیت معزز این اجلاسیه را تشکیل دادند.

وی بیان کرد: نکته مهم  این است که وظیفه روحانیت چیست؟؛ وظیفه روحانیت در جامعه اسلامی  به عنوان مجموعه موثر بسیار حائز اهمیت است؛ اولین وظیفه، رسالت علم آموزی و علم افزایی است با محوریت فقه که پاسخگویی به همه نیازهای جامعه ما هست.

 رئیسی تصریح کرد: در تعبیر بلند بالایی که پیامبراکرم درباره علم دارند، و آنچه ما امروز در بیان امام صادق(ع) در تبیین این فرمایشات می بینیم  فرمودند «علم را در چهار چیز می بینیم، تحت عنوان جهان شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی و آسیب شناسی ».

 وظیفه روحانیت پاسخگویی به نیازهای جامعه است

وی افزود: وظیفه علما امروز در قبال جامعه بشری به ویژه کسانی که عشق خداوند را در دل دارند، این است که  ضمن مجهز شدن خود به آخرین یافته ها در این عرصه و کار پژوهش و تحقیق به سوالات  پاسخ دهند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: بزرگان حوزوی در گذشته کارهای بسیاری کرده اند؛ صاحب جواهر و مرحوم شیخ انصاری فروعاتی مطرح کرده اند که انسان در حیرت است؛ فرق ما با زمان صاحب جواهر این است که آن زمان فقه، حکومت نمی کرد ولی امروز فقه حکومت می کند و باید فقه بتواند برای همه چیز پاسخگو باشد.

وی ابراز کرد:  یقین داریم مبتنی بر فقه تمدن ساز و اجتهاد تمدن ساز می توان پاسخ به همه سؤالات را با همه ارتباطات و فناوری ها  داد و بدون هیچگونه مشقت و لکنت زبانی جواب داد .

* رمز تبلیغ موفق داشتن خشیّت است

 رئیسی اذعان کرد:  در حوزه علمیه های بسیار کار شده و بسیار باید در بستر گام دوم فعالیت شود، ولی امروز با این همه فعالیت، سؤالات بسیاری پیش رو داریم که حوزه های علمیه و محققین و پژوهشگران حوزوی باید به آنها پاسخ بدهند.

 وی عنوان کرد: رسالت اول روحانیت شناخت دین بود و عرصه دومی که امروز وظیفه روحانیت است تبلیغ دین است؛ رساندن پیام دین به همه مشتاقان در دنیا ضرورت دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: رمز تبلیغ موفق، داشتن خشیت است؛ اگر علمای بزرگ در طول تاریخ اثرگذاری فوق العاده ای داشتند، به دلیل داشتن مسئله خشیت است، اگر شاگردان مکتب اهل بیت و شیعه در دنیا در حال ایفا نقش هستند در پرتو این روحیه خشیت است.

 وی خاطرنشان کرد: مهمتر از مقدار و میزان علم حوزوی داشتن روحیه خشیت مهم است، اینکه در روایات آمده است آمران به معرو ف و ناهیان منکر در جایگاه خلیفة اللهی قراردارند که چون جایگاه قاضی است .

 رئیسی با اشاره به بایکوت رسانه ای در قبال پیام الهی و دینی و سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: امروز این پیام الهی و دینی به دنیا مخابره شده است و بیداری اسلامی در جهان گسترده شده و موفقیت های مختلفی علی رغم تلاش دشمن که نمی خواست ما توانستیم به گوش همگان برسانیم.

*اجرای دین سومین رسالت روحانیت است

وی با بیان اینکه  وظیفه تبلیغ بسیار مهم است که هیچ گاه برای طلاب و روحانیت نباید با سستی مواجه شود گفت:  دشمنان می خواهند با شکل های مختلف ما را از میدان به در کنند، اما ما از بزرگان آموخته ایم دراین عرصه نباید سست شد.

 رئیس قوه قضاییه افزود: عرصه سوم و و ظیفه بعدی مسئله عمل به دین است؛ همه این مراحل و تلاش ها برای این است که به دین عمل شود؛  پرچمی که امام راحل در سال 42 و بهمن 57 برافراشتند، پرچم اجرای دین بود و از مهمترین عرصه ها این است که به دین و همه آموزه های دینی در سطح جامعه عمل شود. دفاع ما دفاع مقدس، تقدس حوز های علمیه، مسئولین و بسیج ما در پرتو عمل به دین و قدسیت دین خدا است .

وی ابراز کرد: تقدس این نظام در پرتو قدسیت حضرت حق است؛ در راس نظام  ولی فقیه جامع الشرایطی که نیابت از امام عصر(عج) در زمان غیبت را داشته باشد و عمل هر عالمی قدسیتش در پرتو قُدسیت دین و خداوند است .

 رئیسی، محوری ترین نکته ای که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده اجرای عدالت است و از خواسته های نظام و مردم  قانون عادلانه است ، دوم مجریان عادل و سوم عرصه هایی که دارای عدالت است.

وی اذعان کرد:  خواسته علما و مردم مسئله اجرای عدالت است، باید بازنگاهی به آنچه تا کنون انجام شده بکنیم، بستر گام دوم برای همه دست اندرکان برخورد و پیگیری و اقدام درباره عدالت به صورت اجرایی است.

* هاضمه نظام فساد را نمی پذیرد

 رئیس قوه قضاییه ادامه داد: همه دستگاه ها در اجرای عدالت وظیفه دارند؛ امروز بعد از گذشت چهل سال این وظیفه به صورت جدی مطرح است، چرا که هاضمه حکومت اسلامی فساد را نمی پذیرد.

وی ادامه داد: در دستگاه قضایی اعلام کردم که همه باید نسبت به مبارزه با فساد همت داشته باشند و نکته حائز اهمیت این است که مردم احساس عدالت کنند و وقتی به دستگاه های دولتی می روند و هر دستگاهی که تابلوی نظام را دارد، آنجا ملجاء آنها باشد.

 رئیسی تصریح  کرد: در عرصه مبارزه با فساد نباید از زخم زبان ها هراسید؛ نترسیدن از ملامت دیگران و توجه نکردن به حاشیه سازی ها مهم است .

*رهبر انقلاب راهبرد مقاومت را جایگزین مذاکره کردند

وی ابراز داشت: دشمن در عرصه مسائل سیاسی حتی در مسائل اقتصادی دنبال آن  است که اقتاع کند تنها راه نجات کشور کوتاه آمدن از مواضع و آنچه مطرح می شود تحت عنوان مذاکره است، اما رهبر معظم انقلاب با راهبرد مقاومت و مردم با ایستادگی فعال تنها راه برون رفت از مشکلات را اتکا به خداوند و اعتماد به دستان مردان و زنان این کشور می دانند.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: مقاومت در تمام لایه های اجتماعی، جای مذاکره را پر کرده  است و کسانی که قبلا نگاهشان مذاکره بود، الان معتقدند هیچ راهی جز راه مقاومت وجود ندارد .

 رئیسی خاطرنشان کرد: تمام پرونده هایی که به هر دلیلی دغدغه مردم شده باید عادلانه ومنصفانه قضاوت و رسیدگی و به مردم اطلاع رسانی کنیم تا نشان دهیم نظام اسلامی در برخورد با مفسدان، ارتباطات، ثروت و قدرت و وابستگی به جناح نمی شناسند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های صیانت از مسئولان اجرای قانون رسیدگی به اموال است که در زمان ورودم به قوه قضاییه 4 سال معطل مانده بود، تصریح کرد: بعد از فضای مقاومت، فضای مبارزه با فساد است که باید در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha