جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: توجه تمام و کمال به خداوند متعال، عدم توجه و دل‌بستگی به غیر خدا، مقدم دانستن آخرت و استحکام اعتقادات از جمله راه‌های تقویت ایمان و ثبات قدم در مسیر دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در نشست با طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به راه‌های تقویت ایمان و ثبات آن در انسان، افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل و اقلوا العرجة علی الدنیا» و تأکید می‌کند خدا شما را رحمت کند، آماده شوید؟ پس به تحقیق، ندای کوچ کردن از این دنیا به شما داده شده است. اعتماد و علاقه خویش را نسبت به ماندن در دنیا کم کنید و با توشه‌ای مناسب و پسندیده که در اختیار دارید، از دنیا به آخرت منتقل شوید.

وی با تأکید بر اینکه انسان باید خود را به نماز شب، استغفار، دعا و... تجهیز کند، افزود: ازجمله راه‌های تجهیز کم کردن میل به دنیا است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: برای رفتن در این مسیر باید برخی مسائل را رعایت کرد؛ زیرا دوران جوانی لیز و لغزنده بوده و ممکن است انسان در مسیر حرکت آخرت از مسیر منحرف شود، ازاین‌رو انسان‌ها باید اهل ذکر و توجه باشند.

وی با بیان اینکه افزایش میل به آخرت از دیگر راه‌های تجهیز انسان است، گفت: انسان‌ها همواره باید به یاد مرگ باشند؛ زیرا دنیا مانند امتحانی است که در آن ممتحن ناگهان می‌گوید، وقت امتحان تمام است و برگ‌ها را بالا بگیرید؛ «فقد نودی فیکم بالرحیل».

حجت‌الاسلام سالاری مکی توجه تمام و کمال به خداوند متعال، عدم توجه و دل‌بستگی به غیر خدا، مقدم دانستن آخرت و استحکام اعتقادات را از دیگر راه‌های تجهیز انسان در این مسیر دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: تفکر لایه درونی و وجهه اعتقادی و جهانی بینی دارد و فرهنگ وجهه عملی آن است؛ مثلاً فرهنگ اعتراض که در انتخابات باید این فرهنگ تبلور پیدا کند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه تمدن وجهه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تسهیل عمل و صدور آن است، افزود: تمدن غربی در تفکر لاغر و در تمدن فربه است؛ اما در مقابل تمدن اسلامی در تفکر فربه و در تمدن لاغر است.

وی با بیان اینکه دین جنبه فردی، اجتماعی و تمدنی دارد، اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ اسراف جنبه فردی آن را در اسراف آب در وضو گرفتن، جنبه اجتماعی آن در دورریز غذاها در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها و جنبه تمدنی آن اسراف در منابع انسانی است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: در سوره یاسین می‌خوانیم خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرمان داد تا زندگی مردم این شهر را برای مردم بازگو کند: «واضرِب لَهُم مَثَلاً اَصحبَ القَریَةِ اِذ جاءَهَا المُرسَلون» و در پی آن فرمود: هنگامی که ما آن دو رسول را برای هدایت آن‌ها فرستادیم پس آنان را تکذیب کرده ما رسول سوم را برای آن‌ها فرستادیم.

وی ادامه داد: فرستادگان همگی گفتند: ما فرستادگان خدا به‌سوی شما هستیم: «اِذ اَرسَلنا اِلَیهِمُ اثنَینِ فَکذَّبوهُما فَعَزَّزنا بِثالِث فَقالوا اِنّا اِلَیکم مُرسَلون»؛ اما مردم این شهر از بندگی خداوند سر باز زده، آن‌ها را دروغ‌گو خطاب کردند با این استدلال که شما مانند ما انسان هستید و نمی‌توانید فرستاده خدا باشید: «قالوا ما اَنتُم اِلاّ بَشَرٌ مِثلُنا و مااَنزَلَ الرَّحمنُ مِن شیءان اَنتُم اِلاّ تَکذِبون».

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: در ادامه آیات به مناظره این فرستادگان با مردم می‌پردازد و این‌که مردم آنان را به فال بد گرفته، وجود آن‌ها را در میان خود شوم دانستند و آنان را به سنگسار شدن و شکنجه تهدید کردند: «قالوا اِنّا تَطَیَّرنا بِکم لئِن لَم‌تَنتَهوا لَنَرجُمَنَّکم ولَیَمَسَّنَّکم مِنّا عَذابٌ اَلیم» و فرستادگان خودِ آنان را مایه شومی و مردمی اسراف‌کار خطاب کردند: «قالوا طائِرُکم مَعَکم اَئِن ذُکرتُم بَل اَنتُم قَومٌ مُسرِفون».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha