جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار با آیت الله العظمی علوی گرگانی

حوزه/ طرح جدید بانکداری که مجلس درحال تصویب است باید به نظر رهبر انقلاب و بعضی از کارشناسان خبره در بحث اقتصاد و فقه برسد تا مشکلات دینی و علمی آن حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا، عضو شورای سیاست گذاری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه و هیئت همراه با بیان این که مسائل فقهی، کارشناسی دینی می خواهد و هر کسی نمی تواند کارشناس دینی باشد، گفتند: طرح جدید بانکداری که در مجلس درحال تصویب است باید به نظر رهبر انقلاب و بعضی از کارشناسان خبره در بحث اقتصاد و فقه برسد تا مشکلات دینی و علمی آن حل شود.
ایشان افزودند: این راه حلی که بانک ها در پیش گرفته اند و مشغول بنگاه داری شدند، مشکلات زیادی برای کشور و کارخانجات تولیدی ایجاد کرده است.
معظم له بیان داشتند:  الان یکی از مشکلات بحث رباست؛ تا مراجع می گویند ربا ایراد دارد، می گویند شورای فقهی اجازه داده، اما کدام فقیه؟ آیا فقیه این حرف را می زند که بگوید ربا ایرادی ندارد.
ایشان افزودند: باید بر قوانین جدید، فقیه جامعه الشرایط با نظارت رهبری معین شود تا از هر لحاظ مشکلی نداشته باشد.

ایشان اظهارداشتند: گرفتن کلمه ربا در عقود، ولی انجام کارهایی که در حقیقت همان رباست، نوعی شیطنت در قراردادهای بانکی است؛ باید مواظب بود جلوی این مسائل که به نام اسلام در حال انجام است، گرفته شود.

ایشان افزدند: بر اساس سخنان اهل بیت(ع)، ربا اعلام جنگ با خداست؛ نباید در جامعه اسلامی ربا باشد و با تلاش زیادی جلوی ربا گرفته شود.
معظم له تأکید کردند: اگر کسی عمدا از پرداخت وام خود ممانعت کند در نظر گرفتن جریمه توسط دولت و یا نهادهای نظارتی اشکال ندارد؛ اما تعیین جریمه دیرکرد برای هر وام گیرنده ای که بخاطر مشکلات متعدد اقتصادی توان پرداخت ندارد و سپس تغییر دادن اسم آن به اسم تعزیر حکومتی دردی را دوا نمی کند و همان حکم حرمت پا برجاست.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha