جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست عمومی نهمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان

حوزه/ دبیر کمیسیون فرهنگ، معنویت و اخلاق نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، معنویت و اخلاق را زیربنای توسعه و راهبری جامعه در گام دوم دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد، عصر امروز در آیین اختتامیه نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد، در اصفهان، گفت: کمیسیون فرهنگ، معنویت و اخلاق در قم، اصفهان، مرکزی و شهرکرد از مدتی قبل مشغول فعالیت بود و روسای کمیسیون نیز تلاش پیگیری برای جمع بندی مباحث انجام شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیش از سه بخش از بیانیه به نوعی محوریت بحث را به معنویت و اخلاق مرتبط می دانند؛ ایشان با تاکید بر افزایش عیار معنویت در گام اول، همه این افزایش عیار را مدیون رفتار و منش حضرت امام راحل می دانند؛ اگر اخلاق و معنویت حاکم شد، همه محورهای زندگی انسان و جامعه متحول خواهد شد.

روستاآزاد بیان کرد: جدی گرفتن بیانیه از جمله مهمترین نکاتی است که اعضای کمیسیون روی آن در بدنه حوزه تاکید کردند؛ این بیانیه باید از سوی اساتید حوزه قرائت شود، زیرا رهبری معظم بارها این بیانیه را ویرایش کرده اند و باید نسبت به این امر حساس بود.

دبیر کمیسیون فرهنگ، معنویت و اخلاق نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد افزود: تبیین، ارائه راهکار از طریق دبیرخانه دائم و پیگیر، بررسی وضعیت فعلی اعتماد مردم به روحانیت، بررسی عوامل کاهش و افزایش اعتماد و تقویت عوامل اعتماد زا، تعریف سازوکار مشخص برای فعالیت های جوانان حوزوی به عنوان مخاطبان اصلی بیانیه، رصد اخلاقی روحانیون دارای مرجعیت اجتماعی از جمله مباحثی بود که در این کمسیون مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: از دیگر مباحث مطروحه در این کمیسیون می توان به توجه به اقتضائات وضعیت سنی حوزویان، الزامی آموزشی از جمله توجه به دروس اخلاق به عنوان دروس اصلی حوزه، لزوم توسعه اخلاق و توجه ویژه به شخصیت اخلاقی و معنوی امام و رهبری به عنوان معنویت مبتنی بر زهد و معنویت و استکبار ستیزی، رسمیت بخشی به دوره های سواد رسانه ای، برگزاری دوره های آموزشی فضای مجازی و تاسیس مرکز فضای مجازی در حوزه علمیه اشاره کرد.

روستا آزاد در زمینه مصوبات پژوهشی این کمیسیون، افزود: ارایه محورهای مختلف بیانیه در مراکز تخصصی پژوهشی، تدوین شیوه های ترویج خلقیات نیکو در حوزه و جامعه، رصد معنویات نوظهور و بررسی علل گرایش به آنها، تدوین کتب عرفان ناب شیعی، لزوم انجام مطالعات معطوف به توانمندسازی روحانیت برای مقابله با اشرافی گری، بررسی الزامات اخلاقی گری در عرصه های مختلف و تدوین سند جامع اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم از دیگر مباحث مطروحه در این کمسیون بود.

دبیر کمیسیون فرهنگ، معنویت و اخلاق نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد گفت: در بخش تبلیغی نیز نظراتی چون لزوم تبیین بیانیه برای سنین مختلف، برگزاری نشست های تبلیغی، لزوم پاسخگویی به شبهات در سطح عمومی و تخصصی، بهره گیری از سیره شهدا، تلاش برای ارایه روحیه مومن حقیقی و اقدامات برون حوزوی مطرح شد.

وی اظهارکرد: مطالبه گری از مسئولان حکومتی، زمینه سازی رشد معنویت و اخلاق در جامعه، میدان دادن به نمونه های ناب اخلاقی، مطالبه از دستگاه های اجرایی کشور در خصوص پیوست فرهنگی و معنوی، تلاش برای حضور اثرگذار در نهادهای آموزشی اعم از تدوین متون و مشارکت در سیاستگذاری های مختلف، مطالبه گری از رسانه ملی برای جلوگیری از ارائه الگوی نامناسب از دیگر مصوبات دبیر کمیسیون فرهنگ، معنویت و اخلاق نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha