جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ حضرت آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه خود ضمن بیان اینکه تظاهرات مطالبه‌گرانه نباید به خشونت و آشوب کشیده شود، بر لزوم تشکیل دولت جدید و اعضای آن براساس قانونی اساسی و بدون دخالت خارجی تأکید کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم مطهر حضرت اباعبد الله الحسین (ع) ایراد شد، بیانیه معظم له را در خصوص حوادث اخیر عراق قرائت کرد.

آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه خود تاکید کردند: بدون شک جنبش مردمی زمانی که گسترش یابد و قشر های مختلف را در برگیرد، به ابزاری فعال برای فشار علیه حکومت برای اجرای اصلاحات حقیقی در کشور تبدیل می‌شود، امّا شرط اساسی برای تظاهرات این است که به خشونت، آشوب و تخریب کشیده نشود.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تظاهرات مطالبه‌گرانه نباید به خشونت و آشوب تبدیل شود

 بدون شک جنبش مردمی زمانی که گسترش یابد و قشر های مختلف را در برگیرد، به ابزاری فعال برای فشار علیه حکومت برای اجرای اصلاحات حقیقی در کشور تبدیل می شود، امّا شرط اساسی برای تظاهرات این است که به خشونت، آشوب و تخریب کشیده نشود.

علاوه بر این اینگونه اعمال شرعاً و قانوناً درست نیست و منجر به پیامد های منفی علیه جنبش اصلاح طلبانه و کم کم موجب کاهش همبستگی با آن می شود.

این در حالی است که خون های با ارزشی در راه تحقق اهداف مشروع جنبش مردمی ریخته شد، لذا باید به این مسئله توجه داشت و به کسانی که به دنبال اصلاح نیستند نباید بهانه داد تا مانع تحقق اهداف شوند.

حفظ مسالمت در تظاهرات و نبود اعمال خشونت آمیز و تخریب بسیار بااهمیت است

حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات و خالی بودن آن از اعمال خشونت آمیز و تخریب از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و این مسئولیت همگانی است که باید همه در آن با هم همبستگی داشته باشند. همچنان که نیرو های امنیتی باید از تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز حمایت کنند و زمینه را برای بیان مطالبات خود در کمال آزادی فراهم نمایند، معترضان نیز باید به خرابکاران اجازه ندهند تا به عنوان تظاهر کننده در صفوف آنان رخنه کرده و به تجاوز علیه نیروهای امنیتی یا اموال عمومی و خصوصی روی بیاورند و به منافع شهروندان خسارت وارد کنند.

پشتیبانی نیرو های امنیتی، احترام به آن، تقویت روحیه و تشویش آنان به عمل به وظیفه خود در حفظ امنیت و استقرار به نحو مطلوب، وظیفه همگی است و برای مقابله با آشوب و اخلال در نظم عمومی از این عزیزان بی نیاز نیستیم.

از مردان عشایر تشکر و قدردانی می‌کنیم

همگی دیدند چه حوادثی در مناطقی که نیرو های امنیتی نتوانستند به وظایف خود در کنترل امور عمل کنند، رخ داد تا اینکه مردان عشایر به میدان آمدند و آرامش داخلی حمایت کرده و از آشوب و تخریب جلوگیری کردند، لذا ما از آنان بسیار تشکر و قدردانی می کنیم.

باید تلاش شود تا اوضاع تمامی مناطق به حالت عادی خود برگردد

باید تلاش شود تا اوضاع تمامی مناطق به حالت عادی خود برگردد و نیرو های امنتی رسمی به مسئولیت خود در حفظ امنیت و استقرار، حمایت از مؤسسات دولتی و اموال شهروندان در برابر تجاوز خرابکاران عمل کنند و در تعامل با تمامی اعمال اعتراض آمیز، حرفه ای برخورد کنند تا فاجعه هفته های گذشته تکرار نشود.

بار دیگر تمام حوادث روزهای گذشته را محکوم می‌کنیم

ما بار دیگر تمام حوادث روز های گذشته از کشتار انسان های بی گناه و خسارت زدن به اموال خصوصی و نهاد های عمومی را محکوم می کنیم و تمامی خسارت دیدگان را به پیگیری حقوق خود از راه های قانونی دعوت می کنیم و از دستگاه قضائیه می خواهیم تمام کسانی که مرتکب جنایت شدند – از هر طرفی که باشد- مطابق قانون مجازات کنند.

بار دیگر نسبت به کسانی که در کمین عراق هستند هشدار می‌دهیم

بار دیگر نسبت به کسانی که در کمین کشور هستند و برای سوء استفاده از اعترضات مطالبه گرانه در جهت تحقق اهداف معین که با منافع عالی ملت عراق و ارزش های اصیل آن در تعارض است، تلاش می کنند هشدار می دهیم.

مرجعیت دینی متعلق به تمامی عراقی هاست و از عنوان مرجعیت در تظاهرات استفاده نشود

بار دیگر به آنچه آیت الله سیستانی پیشتر بر آن تأکید کرده اند، اشاره می کنیم: مرجعیت دینی متعلق به تمامی عراقی ها است و فرقی بین گرایش ها و رویکرد های آنان ندارد. مرجعیت در حدّ توان خود برای تأمین منافع عمومی مردم تلاش می کند. کسانی که در تظاهرات مطالبه گرانه شرکت می کنند نباید از عنوان مرجعیت استفاده کنند تا به نفع یک گروه و به ضرر گروه دیگر ختم نشود.

تشکیل دولت جدید براساس قانون اساسی و بدون دخالت خارجی

در پایان امیدواریم که انتخاب رئیس دولت جدید و اعضای آن بر اساس مدت مشخص شده در قانون اساسی و مطابق خواسته های مردم انجام گیرد و از دخالت بیگانه به دور باشد.

توجه داشته باشید که مرجعیت دینی طرفدار هیچ سخنی مرتبط با این موضوع نیست و به هیچ عنوانی در این مسئله نقشی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha