جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کندری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان ضمن تاکید بر اهمیت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان دو سند بالادستی در باب اهمیت موضوع اقتصاد، از نظریه پردازان خواست بر این دو متمرکز شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، در دومین جلسه توجیهی دوره دوم پودمانی اقتصاد که به همت هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت برگزار شد، گفت: در روایتی از امام حسن عسکری(ع) آمده که پیروان ما گروه نجات یافته  و فرقه های پاکی هستند که حافظ آئین، سپر و کمک کار ما می باشند؛ به زودی چشمه های حیات برای آنان خواهد جوشید و این سختی هایی که قبل از ظهور حضرت دیده می شود مقدماتی برای تجلی، تبلور و ظهور خورشید عظمای ولایت است.

وی در ادامه ضمن اشاره به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان دو سند بالادستی در باب اهمیت موضوع اقتصاد عنوان کرد: معتقدیم دین اسلام دین جامع، کامل و خاتم است که مشخصه ها و معیار هایی دارد و باید پاسخگوی نیازهای بشری در هر سطحی از زندگی فردی، اجتماعی و روابط بین الملل باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: وقتی دینمان دین اسلام شد، باید برای بخش های مختلف برنامه داشته باشد و رویکرد اساسی حوزه های علمیه نیز پرورش اندیشمندانی هستند که می خواهند نظر دین را بیان کنند.

حجت الاسلام کندری ادامه داد: از سوی دیگر اندیشمندانی باید بتوانندتا نظر دین را در فقاهت و همچنین فقه های مضاف از جمله فقه مسائل اقتصادی استخراج نموده و به مشکلات حوزه های مختلف پاسخگو باشند.

وی با بیان این که دین اسلام برای تامین کمال و سعادت دنیوی و اخروی آدمیان نازل شده است و در این راستا، آنچه که موجب سعادت اخروی می شوند را انسان ها باید آموخته باشند، ابراز کرد: یکی از همین آرمان ها نیل به خلافت الهی و حیات طیبه است که بخشی از این حیات طیبه را بحث های اقتصادی شامل می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که این بخش از مباحث اقتصادی باید طیب و خالی از شرک و ریا باشد، خاطر نشان کرد: از آنجا که بناست در افق آینده متعالی، ایران پیشتاز علوم اسلامی، انسانی و فرهنگ متعالی در سطح بین الملل و به عنوان یکی از 5 کشور برتر جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری و همچنین از مجموعه های برتر در عرصه اقتصادی باشد، پس باید کارشناسان و متخصصان دین به این حیات طیب به طور دقیق بپردازند.

حجت الاسلام کندری با بیان این که باید دید در عرصه اقتصاد و در برنامه پنجم توسعه چه میزان مباحث دین به عنوان پایه و مبنا قرار گرفته است، بیان کرد: بنابراین در مسائل اقتصادی باید نظر دین روشن باشد و یکی از الزامات آن نیز این است که متخصصان اقتصاد بدین مسائل پاسخ های کاملی دهند.

وی با بیان این که باید بعد از این دوره افرادی تربیت شوند که بتوانند در مسائل اقتصادی نقد و نظرهای عالمانه بدهند، تصریح کرد: یکی از رهیافت های تمدن نوین اسلامی همین است که افراد متخصص در موضوعات مختلف تربیت شوند که در این راستا، الگوی سند ایرانی اسلامی پیشرفت بیش تر به جنبه پژوهش اشاره دارد.

حجت الاسلام کندری با بیان این که از سوی دیگر باید فقهیانی پرورش یابند که بتواند آن انشعاباتی که مرحوم شیخ در مکاسب مطرح می کنند را گسترده تر کنند، گفت: باید در دوره های تخصصی نظریه پردازانی در مسائل مربوط به جامعه و بین الملل پرورش پیدا کنند و در همین راستا یکی از مهمترین مباحث بیانیه گام دوم انقلاب، بحث اقتصاد است و به تعبیر رهبر انقلاب اقتصاد به طور کل هدف جامع نیست، اما وسیله ای است که بدون آن نمی توان به هدف ها رسید و اصل بیانیه در محور اقتصاد نکات ارزشمندی دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به جایگاه اقتصاد در کشور بیان کرد: اقتصاد ضعیف زمینه ساز نفوذ، دخالت و سلطه دشمنان بر کشور است که اگر این را در نیابید، مشکلاتی برای کشور پدید می آید.

وی با بیان این که در وضعیت اقتصادی امروز نیز بر اساس بیان مقام معظم رهبری چالش های درونی و بیرونی وجود دارند، گفت: چالش های بیرونی وسوسه دشمنان و چالش های درونی عیوب ساختاری است که در سطح کلان در برنامه ریزی ها وجود دارد و به همین سبب باید جایگاه دین در برنامه پنجم توسعه و یا شهر دینی ارزیابی شود.

حجت الاسلام کندری با بیان این که مباحث فقه شهری، باید دارای مبانی دینی باشد، عنوان کرد: این باید تبدیل به حرکت جمعی با نگاه های تخصصی شود و نظریه پردازانی در موضوعات تخصصی پرورش پیدا کنند تا بتوانند نظر دین را در جوامع ارائه کنند و حوزه باید برای تربیت این کارشناسان و متخصصان تلاش کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید از اقتصاد مقاومتی الگو گرفته شود و یکی از عیوب دستگاه های اقتصادی همین نگاه به بیرون و خارج از کشور است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب بارها گفته اند کشور را معطل اروپایی ها و غربی ها نکنید بلکه باید اتکا بر اقتصاد درون زا و مقاومتی باشد و این سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله مولد و دانش بنیان شدن با نگاه حوزه دنبال شود.

وی با بیان این که برون گرایی در مسائل اقتصادی مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می کند، ادامه داد: تاکید می کنم پژوهشگران بیانیه رهبر معظم انقلاب و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به جد دنبال کنند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha