جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
درایتی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: بدون فقه سنتی نمی توان در موضوعات جدید وارد و صاحب نظر شد و دیدگاه شریعت در موضوعات اقتصادی روز را به طور جامع طرح و ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد حوزه علمیه خراسان، در دومین جلسه توجیهی دوره دوم پودمانی اقتصاد که به همت هیات اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت برگزار شد، به تبیین ضرورت بحث در حوزه موضوعات تخصصی در عرصه فقه پرداخت و گفت: فقه به معنای عام خود همه ساحت های زندگی انسان را در برمی گیرد و دانش فقه نیز بناست پاسخگوی نیازهایی باشد که در ساحت های مختلف انسان بدان مواجه است و هیچ ساحتی نیست که دانش فقه در آن اظهار نظر نداشته باشد.

وی با بیان این که در ساحت های ملی و بین المللی بناست مومنان و متدینان پاسخ پرسش های خود را از دانش فقه جویا شوند، تصریح کرد: دانش فقه در هر فعالیت باید نظرگاه شریعت مقدس را درباره آن منقح و روشن کند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که موضوعات مختلف با تعاملات اجتماعی سبب می شود پاسخگویی سوالات و شبهات از سوی فقیهان امری دشوار به نظر برسد، خاطر نشان کرد: هر روزه شاهد تحولات بسیار در حوزه های مختلف هستیم که سبب می شود کار دانش پژوهان در پاسخگویی به نیازهای جامعه، روز به روز دشوارتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که فقها پیوسته و مستمرا با مسائل و چالش های جدید آشنا می شوند که به همین تناسب باید در حوزه قاعده سازی توسعه و بسط درخور و مناسب پیدا کند، بیان کرد: دانش علم اصول می خواهد منطق فهم دین و استکشاف احکام شرعی باشد و برای آنکه نیازها را در راستای پرسش های موجود پاسخگویی کنیم، دانش فقه باید به صورت درخور وارد عرصه شده و آنچه مسلم می باشد این است که امروز مواجه با مسائلی هستیم که فقها باید کاوش و مجاهدت علمی کنند تا پاسخگوی عرصه های مختلف باشند.

وی با بیان این که زمانی فقها پاسخگوی نیازهای بخشی از مردم بودند، عنوان کرد: قبل از انقلاب به جهت آنکه حکومت در اختیار روحانیت نبود، فقیهان پاسخگوی نیازهای متدینین در حوزه مسائل اقتصادی بودند، اما این فتاوا تاثیری در کل اجتماع در سطح ملی ایجاد نمی کرد چون فقط بخشی از مردم مراجعه به فقها می کردند و همان ها ملتزم بودند به حکم فقها عمل کنند اما در حکومت اسلامی چون بناست بر اساس منابع دینی و اسلامی اقامه شودو قاعده ها و قوانین بر اساس شریعت باشد، پس نظرگاه فقیهان تاثیر ملی و کلی در بدنه تحولات کشور دارد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که وقتی بنا شد نظام بانکی متناسب با فقه و شریعت باشد این امر همه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می داد و این دقیقا غیر از آن بود که یک گروه خاص بنا به التزامشان از چیزی اجتناب و یا به چیزی عمل کنند، افزود: پاسخگوی این مسائل نیز باید حوزه باشد چون مجموعه ای که می خواهد حکم شرعی را کشف کند، حوزه علمیه است و حوزه ها باید بتوانند پاسخی مناسب و شایسته را به مسائل ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که امروز نیازمند نظام واره هایی هستیم که خود آن بتواند با همدیگر ارتباط منطقی بیان کنند که این ارتباط منطقی برایند نظام ایمانی است، تصریح کرد: به طور مثال اگر مکتب اقتصادی را با همه اجزا و ارکان آن طراحی می کنید این مکتب اقتصادی باید ثمرات خود را در حوزه تربیت نشان دهد و نمی شود چیزی را درنظام اقتصادی پیش بینی کرد اما نتیجه آن اضطراب و نگرانی و یا ناامنی در جای دیگری شود.

وی ادامه داد: بنابراین نظام واره ها باید در کنارهم دیده شود تا برایند آن این باشد که خیر در دنیا و آخرت در ارکان آن جاری شود اما اگر برنامه ما به گونه ای بود که مردم نگران و مضطرب هستند نشان می دهد طراحی و برنامه ریزی ما دچار اشکال است و از این رو ضرورت است که طلاب عزیز و کسانی که دارای سطح علمی مناسب هستند، با موضوعات جدید آشنا شوند تا بتوانند در این مسائل از منظر شریعت اظهار نظر داشته باشند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که  اگر فقه کلاسیک و سنتی خودمان را به درستی فرانگیریم نمی توانیم در موضوعات جدید مولد باشیم بیان کرد: بدون فقه سنتی نمی توان در موضوعات جدید وارد و صاحب نظر شد و دیدگاه شریعت در موضوعات اقتصادی روز را به طور جامعی طرح و ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که فقه و اصول سنتی را باید قوی بخوانید تا اظهار نظرهای تخصصی تان ارزش علمی پیدا کند، خاطر نشان کرد: فقه بر اساس تقویت منطق استنباط شما می تواند کمک شایانی کند و به همین منظور، همه ابزارهای مورد نیاز فقه همچون دانش اصول و رجال را نیز باید اشراف داشته باشید.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha