شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه طلاب و فضلای شهرضا

حوزه/ در تمام زیارت نامه ها وقتی به محضر حضرات معصومین (ع) سلام عرضه می داریم، ترتیب این است که اول سلام بر امام علی (ع) و بعد از آن بر بی بی دو عالم سلام داده می شود؛ اما در این زیارت نامه این ترتیب وجود ندارد و در ابتدا نام حضرت زهرا (س) آمده است که می خواهد به همگان بفهماند حضرت فاطمه معصومه (س) فرزند حضرت زهرا (س) و خدیجه کبری (س) است و به این بزرگواران می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین گنجی در جلسه طلاب و فضلای شهرضا ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: روایات متعددی در باب درک، فهم و اسرار کلمات اهل بیت (ع) وارد شده است که باید راز و رمز این احادیث را به دست بیاوریم.

وی به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و ابراز داشت: این امام همام فرمودند: «حَدیثٌ تَدْرِیهِ خَیرٌ مِن ألفِ حَدیثٍ تَرْوِیهِ/ یک حدیث بفهمی بهتر است از آن که هزار حدیث [نفهمیده] روایت کنی».

سخنران این جلسه با اشاره به روایات درباره حضرت معصومه (س)، خاطرنشان ساخت: هفت روایت درباره این امامزاده بزرگ وارد شده است که در نوع خود جالب است؛ همچنین یک روایت بسیار مهم که باب معرفت ما را به سوی کریمه اهل بیت (ع) می گشاید، از لسان شریف امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی تصریح کرد: قبل از اینکه امام موسی بن جعفر (ع) به دنیا بیاید، امام صادق (ع) این روایت را بیان کرده اند که نشان از جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه (س) است.

وی بیان داشت: امام موسی بن جعفر(ع) دارای ۳۷ فرزند بوده است که فقط در ارتباط با کریمه اهل بیت (ع)، این روایت بیان شده است که نشانگر آینده بی نظیر دختر امام موسی کاظم (ع) است.

سخنران این جلسه اظهار داشت: امام صادق (ع) در این هفت روایت، حداقل در دو روایت، حضرت امام رضا(ع) در دو روایت و امام جواد (ع) در یک روایت فرمودند: من زارها وجبت له الجنه/ کسی که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود».

حجت الاسلام والمسلمین گنجی ابراز داشت: زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) که این ویژگی را دارد و بهشت بر انسان واجب می شود؛ حال معرفت ایشان چه ویژگی دارد؟؛ نکته دیگری که وجود دارد این است که ما برای امامزادگان زیارت وارد شده ای نداریم؛ اما برای کریمه اهل بیت (ع) زیارت از امام معصوم آمده است.

وی خاطرنشان ساخت: نکته دیگر اینکه در تمام زیارت نامه ها وقتی به محضر حضرات معصومین (ع) سلام عرضه می داریم، ترتیب این است که اول سلام بر امام علی (ع) و بعد از آن بر بی بی دو عالم سلام داده می شود؛ اما در این زیارت نامه این ترتیب وجود ندارد و در ابتدا نام حضرت زهرا (س) آمده است که می خواهد به همگان بفهماند حضرت فاطمه معصومه (س) فرزند حضرت زهرا (س) و خدیجه کبری (س) است و به این بزرگواران می رسد.

سخنران این جلسه تصریح کرد: در زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه (س)، یک دوره معارف خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی، فاطمه شناسی و مهدی شناسی و مسئله انتظار آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی بیان داشت: با نکاتی که درباره حضرت معصومه (سلام الله علیها) آمده است، می توان به این نتیجه رسید که بی بی دو عالم، حضرت فاطمه معصومه (س) دارای عصمت است و صاحب درجات منحصربه فردی همچون زینب کبری (س)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) می باشد.

وی به روایت دیگری از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت فرمودند: «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم/ همه شیعیان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‏ علیها السلام) وارد بهشت خواهند شد».

سخنران این جلسه ابراز داشت: لازمه شفاعت، قُرب در نزد کسی است که شفاعت شفاعت کننده را بپذیرد و هنگامی که حضرت فاطمه معصومه (س) دارای جایگاه شفاعت می شود، نشان دهنده مقام این حضرت نزد خدای متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین گنجی خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه به برکت حضرت فاطمه معصومه (س) راه اندازی شده و بر اساس روایات، معارف اسلام از شهر مقدس قم به سراسر دنیا ارسال می شود.

وی تصریح کرد: حضرت معصومه (س) حقوقی بر گردن ما مخصوصا مردم شهر قم دارد که باید این حقوق را به جای بیاوریم؛ ما نباید این امامزاده را یک امامزاده معمولی حساب کنیم؛ بلکه باید از ایشان بهره ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha