پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، عصر امروز با حضور سرزده در دانشگاه فرهنگیان قزوین، در نماز جماعت این دانشگاه شرکت و سپس دقایقی را برای دانشجویان سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز با حضور سرزده در دانشگاه فرهنگیان قزوین، در نماز جماعت این دانشگاه شرکت و سپس دقایقی را برای دانشجویان سخنرانی کرد.

امام جمعه قزوین در جمع دانشجویان با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: وقتی شما عزیزان وارد عرصه معلمی شده و دانشجوی تربیت معلم شده‌اید، مخاطب کلام امیرالمؤمنین(ع) قرار می‌گیرید که از همه ما خواسته است تا تلاش کنیم در زمره عالمان ربانی قرار بگیریم.

 وی تصریح کرد: دل انسان ظرف وجودی او را تشکیل می‌دهد و به هر میزانی که بتوانیم ظرفیت وجودی خود را گسترش دهیم، ارزشمندتر می‌شویم و ظرفیت پذیرش آیات الهی را پیدا می‌کنیم.  

وی ادامه داد: ظرف دل انسان با انس با قرآن افزایش می‌یابد و انس با قرآن به معنای عشق و علاقه قلبی زیاد به قرآن است و با مطالعه و تفسیر متفاوت است و به همین خاطر صرفاً نباید به حفظ و قرائت قرآن اکتفا کنیم.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه با تأکید بر اینکه اطلاعات عمومی با اعتقادات دینی متفاوت است، بیان کرد: هر اطلاعاتی منجر به اعتقاد نمی‌شود؛ زمانی اطلاعات دینی منجر به اعتقادات دینی می‌شود که بین قلب و عقل پیوند ایجاد شود.

 وی در ادامه با بیان اینکه امام علی(ع) مردم را به سه دسته تقسیم کرده است، به تشریح این سه دسته پرداخت و افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند دسته اول عالمان ربانی هستند؛ آنها همه کارهای خود را برای جلب رضای خداوند انجام می‌دهند و همواره دغدغه تحقق آرمان‌های الهی را دارند که ائمه اطهار (ع) نمونه بارز عالمان ربانی محسوب می‌شوند.  

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه دسته دوم کسانی هستند که دنبال عالمان و علوم ربانی حرکت می‌کنند، ادامه داد: قرآن، روایات و احادیث جزو علوم ربانی هستند که تعالی بخش روح و تغذیه کننده عقل محسوب می‌شوند.

 این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه بیان کرد:  «همج رعاع» عنوانی است که امام علی (ع) بر دسته سوم نهاده است و می‌فرمایند آنها ریشه‌های محکمی ندارند و چهار ویژگی را برای آنها ذکر می‌کند.

وی گفت: «همج رعاع» افرادی هستند که دنبال هر صدایی به حرکت در می‌آیند، زیرا هدف مشخصی ندارند، هر نسیمی آنها را به دنبال خود می‌برد چون ریشه ندارند، از نور علم استفاده نمی‌کنند چون انگیزه‌ معنوی ندارند و به هیچ چیز محکمی نظیر قرآن و اهل بیت (ع) متصل نیستند.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام علی(ع) ویژگی های عالم نمایان را نیز به ما معرفی کرده و تأکید کرده‌اند که آنها اسم عالم دارند، اما عامل محسوب نمی‌شوند. عالم نمایان به جای معرفت و حکمت، جهالت‌ها را در ذهن خود انباشت می‌کنند و در عمل ذلالت و گمراهی را با خود همراه می‌کنند.



 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha