چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 875016
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
بانوی افتاب

حوزه/ نشست علمی- پژوهشی «بانوی آفتاب» با هدف تبیین مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س)، با نگاهی به زیارت‌نامه آن حضرت، به همت معاونت پژوهش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سعید احمدی، استاد جامعة‌المصطفی در نشست علمی «بانوی آفتاب»، که با حضور طلاب و دانش‌پژوهان دوره تمهیدیه مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت شهادت‌گونه حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: حضرت موسی‌بن جعفر، امام موسی کاظم(ع)، از پرفرزندترین ائمه معصومین  (علیهم‌السلام)  به شمار می‌روند.

استاد جامعةالمصطفی ضمن اشاره به تعداد فرزندان امام موسی کاظم(ع)، با بیان این که امام  کاظم(ع) چهار دختر خویش را به فاطمه یاد می‌کردند، خاطرنشان ساخت: فاطمه کبری، همان حضرت معصومه(س)، فاطمه صغری، ملقب به بی بی هیبت، که بارگاه آن در کشور آذربایجان است، فاطمه اوسط، ملقب به سطی فاطمه، که در اصفهان مدفون هستند و چهارمین فاطمه، که به خواهر امام معروف هستند و در ورودی رشت مدفون شده‌اند.

وی به سفر حضرت معصومه(س) به طوس و ملحق شدن ایشان به برادر بزرگوارشان، امام رضا(ع) اشاره نمود و ابراز داشت: پذیرش ولی‌عهدی تحمیلی توسط امام رضا(ع)، تمام نوادگان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را معطوف به دیار طوس نمود که  در سفر به این منطقه، در راه با حمله حکومت غاصب عباسیان روبه رو شده، بسیاری از نوادگان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به شهادت رسیدند.

استاد گروه علمی- تربیتی معارف اسلامی این مرکز آموزشی، با اشاره به این که حضرت معصومه(س) پس از بیماری در ساوه، درخواست کردند تا ایشان را به قم منتقل نمایند، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س)، پس بیماری، که به نقلی به دلیل مسمویت در میانه راه بود، به قم نقل مکان نمودند و پس از چندین روز حضور پرخیر و برکت در این سرزمین، در ۱۰ ربیع‌الثانی به دیار باقی شتافتند.

حجت‌الاسلام احمدی به شخصیت‌های مهم همراه حضرت معصومه(س) اشاره نمود و ابراز داشت: کاروان حضرت معصومه(س) را بانوان سادات همراهی می‌کردند که تعدادی از ایشان در جوار بارگاه ملکوتی فاطمه معصومه(س) مدفون هستند.

وی به چرایی انتخاب ایران توسط فرزندان امام موسی‌بن جعفر(ع) برای زندگی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: مأمون قصد داشت با ولی‌عهدی امام رضا(ع) و احضار ایشان به طوس، ضمن کسب حمایت جامعه شیعی، فاصله زمانی زیادی بین امام رضا(ع) و پیروان آن حضرت ایجاد و تمام دیدارهای آنان را با امام(ع) را کنترل نماید؛ این امر سبب شد نوادگان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و پیروان آنان به سمت طوس و دیدار با امام رضا(ع) حرکت کنند.

استاد جامعةالمصطفی به زیارت حضرت معصومه(س) اشاره و خاطرنشان کرد: خبر از آمدن پیامبران و ائمه(علیهم‌السلام) پیش از تولد ایشان، نشان‌دهنده اهمیت و فضیلت این بزرگان است؛ خبر آمدن پیامبران الهی، به ویژه پیامبر اعظم(ص) و نیز ائمه معصوم(علیهم‌السلام)،به ویژه ظهور امام زمان(عج)، پیش از تولد ایشان، از این موارد است. روایات متعددی از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) درباره زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) وارد شده است.

حجت‌الاسلام احمدی، در ادامه، به روایاتی درباره شخصیت والای حضرت فاطمه معصومه(س) و جایگاه شهر مقدس قم اشاره نمود و اظهار داشت: براساس روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، با شفاعت حضرت معصومه(س)، دوستداران و پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) وارد بهشت می شوند.

وی با بیان این که زیارات اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، از ائمه(علیهم‌السلام) وارد شده است، به فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) اشاره و خاطرنشان کرد: در زیارت نامه حضرت معصومه(س) پس از سلام به پیامبران الهی، زمانی که به نام مقدس نبی اعظم(ص) می‌رسیم، ایشان را خطاب حاضر قرار داده، در ادامه، تمام چهارده معصوم(علیهم‌السلام) را با «السلام علیک» حاضر و ناظر حضور در جوار ملکوتی فاطمه معصومه(س) می‌بینیم.

حجت‌الاسلام احمدی، در ادامه، به درجات مختلف عصمت اشاره نمود و ابراز داشت: عصمت چهارده معصوم(علیهم‌السلام) در بالاترین درجه ممکن قرار دارد و درجات بزرگانی مانند حضرت ابالفضل(ع) و حضرت معصومه(س) در مرتبه‌ای پایین‌تر است که از مقام شفاعت برخوردارند. هر قدر درجه معرفت انسان به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیشتر شود، ثواب زیارت ایشان افزون خواهد بود.

وی با بیان این که شفاعت از آن کسانی است که مراتبی برای اصلاح خویش گذرانده و برای تکمیل و ادامه راه کم آورده باشند، اظهار داشت: در روز قیامت، شفاعت نصیب انسان‌هایی می‌گردد که در عین تلاش در دنیا، در برخی از موارد غفلتاً در معصیت‌های ناخواسته گرفتار شده، برای عبور از پل صراط، نیازمند همیار و شفیع باشند.

استاد المصطفی، در ادامه، به جایگاه علمی حضرت معصومه(س) اشاره نمود و اذعان داشت: عده‌ای از مسلمانان برای دیدار با امام موسی کاظم(ع) و دریافت پاسخ پرسش‌های خویش به محضر این امام همام شرفیاب شدند، ولی به دلیل مسافرت حضرت(ع)، حضرت معصومه(س) به پرسش‌های مکتوب ایشان پاسخ می‌گویند؛ اصحاب پس از بازگشت به موطن خویش، در میانه راه امام کاظم(ع) را می‌بینند و ضمن عرض ارادت، قضایای پاسخ‌گویی دختر مکرم ایشان را مطرح می‌کنند. امام(ع) نیز پس از مشاهده متن پرسش‌ها و پاسخ های دقیق و هوشمندانه حضرت معصومه(س)، سه مرتبه «فداها ابوها» را تکرار می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمدی، دربخش پایانی سخنان خود، با بیان این که بزرگان و علما در رویارویی با مسائل پیچیده علمی و فلسفی، به حضرت معصومه(س) متوسل می‌شدند، اظهار داشت: از برخی علما نقل شده است که در مواجهه با مسائل پیچیده، بارها با وضو به حرم ایشان شرفیاب شده، پس از کسب پاسخ، محضر این بانوی بزرگوار را ترک می‌نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha