سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تلاش در زمینه برگزاری کرسی های آزاداندیشی در کشور را لازمه تولید و رونق علم دانست.

حجت الاسلام و المسلمین احمد رضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی های آزاداندیشی در مسیر تولید و توسعه علم در جامعه اظهار داشت: واقعیت آن است که پیشرفت علم به خصوص در علومی که ناظر به مسایل اجتماعی است، نیاز به بحث و گفتگوی آزاد دارد که لازمه این امر، فراهم شدن امکانات تحقق این موضوع است.

وی افزود: از سویی ما در شرایطی قرار داریم که گاهی اوقات بسیاری از پژوهشگران وارد مسایلی نمی شوند و چه بسا اصلاً دنبال مباحث چالش برانگیز هم نمی روند، ضمن آن که اگر بعضاً وارد برخی مباحث چالش برانگیز شوند، از سوی مراکز مربوطه منتشر نشده و چندان مورد حمایت واقع نمی شود و لذا جامعه به نوعی از فکر، اندیشه، دانش و پژوهش در این عرصه ها محروم می گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: ما مسایلی در ایران داریم که شمار پژوهشگران متخصص آن عرصه گاه به اندازه انگشتان دو دست هم نیست و لذا در یک سری حوزه های دانشی با کمبود نیروی متخصص روبرو هستیم که تازه همین ها هم با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، ضمن آن که معلوم هم نیست که یک محقق و پژوهشگر از روش های درستی استفاده کرده باشد و به حقیقت مطلب به خوبی دست یافته باشد و لذا تضمینی در این باره وجود ندارد.

 وی افزود: در دنیا نیز همین گونه است؛ به عنوان مثال در زمینه جامعه شناسی سیاسی، انواع مکتب ها و شیوه ها وادعاهای بسیاری وجود دارد که همه این ها طبعاً به همه واقعیت دست نیافته اند بلکه با بحث و گفتگو و چکش کاری مباحث و سنجش صحت و سقم مسایل است که عیار آن ها معلوم می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: یکی از ایراداتی که متوجه ماست این است که متاسفانه بحث و گفتگو در میان ما ضعیف است، چه گفتگو بین افرادی که در یک حوزه دانشی فعالیت می کنند و چه افرادی که خارج از آن قراردارند و لذا ما باید برای تولید و توسعه علم، چه بین حوزویان یا دانشگاهیان و چه در ارتباط آن ها با یکدیگر می بایست فضای گفتگو را ایجاد و تقویت کنیم.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که معمولاً هر کسی در هر زمینه ای که کار کرده فکر می کند که به واقعیت دست یافته و لذا با آن جلو می رود، ضمن آن که گاهی ایده ها و نظریه هایی در عرصه های مختلف علمی منتشر می شود که ایرادات فراوانی دارد، چرا که به بحث عمومی گذاشته نمی شود تا نقاط ضعف و قوت آن ها به درستی معلوم گردد.

وی اضافه کرد: از سویی در برخی جاها، مشکل سانسور و نبود یا ضعف آزادی بیان وجود دارد که این هم بر دامنه مشکلات می افزاید.

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم همچنین ابراز داشت: واقعیت آن است که ما با مباحث بسیار متنوع داخلی و خارجی و در عرصه های گوناگون، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم که برخی از آن ها متاثر از فضای جهانی است و از این منظر لازم است که شرایطی فراهم شود تا این موضوعات و مسایل، آزادانه مورد بحث قرار گیرد و محققان و پژوهشگران ما وارد بحث و بررسی عالمانه درباره آن ها شوند تا به این وسیله مشکلات ریشه یابی شده و برایشان راهکارهای مناسبی ارایه گردد.

وی گفت: به عنوان مثال در مساله اقتصاد که بحث روز جامعه ماست، ما باید ببینیم که برای برون رفت از مشکلات و بحران ها باید به سمت و سوی چه ایده و نظریه ای سوق پیدا کنیم و این که آیا درمان مشکلات ما رفتن به سمت اقتصاد آزاد است یا اقتصاد به نحو دیگر که درباره همه این ها باید بحث و نظر علمی و آزاد صورت گیرد تا منجر به ایده پردازی و نظریه پردازی شود.

وی یادآور شد: وقتی این گونه نباشد، طبعاً به جای علم، شبه علم به شدت رواج پیدا می کند، کما این که الان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انواع مطالب تحت عنوان مطالب علمی منتشر می شود که هیچ حساب و کتاب و سندی هم ندارد و این ها عقلانیت جامعه را هم تضعیف می کند و لذا به جای درمان مشکلات، بر شدت و حدت آن ها نیز می افزاید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: از زمان فارابی و حتی قبل از آن، تعقل و تفکر مشوری مطرح بوده و بزرگان به ما یادآور شده اند که می بایست در مسیر تولید و رونق علم در راستای مشورت و همفکری از نظرات دیگران هم بهره ببریم.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی تاکید می کنند که بحث های جدی علمی باید مطرح شود تا به نتایج خوبی برسیم، کما این که آیات قرآن و فرمایشات حضرات معصومین(ع) نیز مؤید بحث و گفتگوی آزاد علمی است

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم همچنین گفت: از سویی بنا بر تأکید بزرگان ما، برداشت از آزادی در رسانه ها نباید به گونه ای باشد که هر گونه افترا و دروغی را در بر بگیرد، بلکه منظور ما از آزادی رسانه و مطبوعات، ایراد تهمت و افترا و دروغ سازی نیست؛ مشکلی که در برخی از رسانه های ما وجود دارد این است که به خاطر حُبّ و بغض و منافع جناحی و گروهی و حزبی، انواع تهمت ها و افتراها را متوجه هم می کنند که این ها قطعاً خلاف اخلاق و شرع مقدس اسلام است.

وی اظهار داشت: در روایت از معصوم داریم که دروغ کلید همه بدی ها و شرهاست چرا که دروغ عقلانیت جامعه را مشوش می کند و هر چه فسق و فجور و جنایت است با همین دروغ رخ می دهد.

وی در خاتمه با بیان این که عقلانیت و تعقل از شاخصه ها و ویژگی های مهم مکتب اهل بیت (ع) است، افزود: از منظر اخلاق رسانه ای همه باید خود را متعهد بدانیم که از جنبه های خلاف اخلاق که در شرع مقدس نیز از آن ها نهی شده به شدت بپرهیزیم و این پرهیز در واقع کمک به برگزاری کرسی های آزاداندیشی و در راستای تقویت آزادی بیان است تا این فضا به درستی در جامعه شکل بگیرد و کسی نهراسد از این که مطالب او به دروغ طور دیگری منعکس شود، ضمن آن که به هر حال در یک جامعه اسلامی، رسانه ها باید در عین شجاعت و صراحت و حریت، به اخلاق رسانه ای به معنای واقعی کلمه، پایبند باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha