پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست ویژه اخلاق و معلولیت

حوزه/ نشست «شاخصه های کلیدی در اخلاق معلولیت»و نقد کتاب جهان معلول سازی با حضور جمعی از معلولان و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه محسن جوادی، در نشست «شاخصه های کلیدی در اخلاق معلولیت»و  نقد کتاب «جهان معلول ساز» که  در خانه اخلاق پژوهان جوان در قم برگزار شد، گفت: مسئله معلولیت ماهیت و مفهوم اجتماعی دارد و هر زمان و دوره ای ممکن تعریف خاصی از این واژه شود و بهترین کار در تحولات اجتماعی این است تعریف و مفهوم درستی از معلولیت در ذهن افراد پیدا شود،  تا از این طریق شاهد رفع مشکلات معلولین باشیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: اگر تعریف درستی از معلولیت داشته باشیم، دیگر کسی به این افراد از باب ترحم نگاه و کمک نخواهد کرد. اگر قرار باشد کاری در مورد معلولین صورت گیرد در ارتباط با معلولین و اصلاح نگاه به آنها صورت گیرد.

جوادی گفت: اما نگاه مهم تر جدای از بحث اخلاقی، رسالت و تعهد افراد به این انسانها است تا از این طریق مردم نگاه ویژه تری به این معلولین در باب خدمات دهی اجتماعی داشته باشند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: اگر هدف رسالت باشد، انسانها به یکدیگر متعهد می شوند و از این طریق شاهد خدمات بیشتری به معلولین خواهیم بود.

وی اظهارداشت: باید کار کرد فرهنگ ارائه خدمات اجتماعی از باب اخلاق و تعهد نسبت به معلولین عوض شود.

 معلولین  خانواده واحد هستند

خانم نعمیه پور محمدی نویسنده  کتاب «جهان معلول ساز» نیز در این مراسم گفت: معتقدم معلولین  خانواده واحد هستند و باید این قشر را باور کرد و لازم است معلولین در جمع ها و تصمیم گیریها حضور پیدا کنند و حتی در مورد جمعی که قرار است در مورد آنها صحبت شود، بهتر این می باشد که خودشان در مورد معلولیت صحبت کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این که باید با آگاهی دادن نسبت به موضوع معلولیت به سایر انسانها بینش و آگاهی شان نسبت به این مسئله مهم در جامعه عوض شد افزود: به همین خاطر وارد عرصه مطالعات معلولیت شدم و درباره آن موضوعاتی مانند الهیات و اخلاق معلولیت برای من جالب بود تا بتوانم به الگویی درمورد معلولیت برسم تا از این طریق به این اقشار کمک کنم و مطالبی بنویسم.

این محقق اظهارداشت: در مورد اخلاق معلولیت، نهایتا به پژوهش در موضوع سقط جنین رسیدم و در همین رابطه کتابی با عنوان ژن بد آماده نشر دارم و در ادامه قصد دارم در مورد آموزش معلولین مباحثی ارائه کنم.

پور محمدی افزود: کتاب اخلاق معلولیت از فصلهای چون تبار شناسی، مطالعات جدید و باز تولید اخلاق معلولیت تشکیل شده است. در هر کدام از این فصل ها سعی کردم مباحثی را درباره معلولیت مانند تجلی خدا، شکر گذاری خدا، صبوری و دعوت باورهای دینی به معلولیت ارائه دهم.

این استاد دانشگاه افزود: در این فصل ها سعی کردم اشاره کنم که معلولیت اخلال بدنی است و این مسئله نباید باعث شود شخص معلول  سایر استعدای که دارد، نادیده بگیرد.

این نویسنده اظهارداشت: اخلاق معلولیت از بخش های چون نقدهایی در مورد اخلاق رایج و رسمی، نگرش در مورد اخلاق و مباحث اخلاقی تشکیل شده است.

پور محمدی افزود: معلولان به دلیل عدم درگیریهای هنجارهای فرهنگی می توانند بهترین الگو برای رسیدن به راه های خلاقانه برای زندگی مانند شاد بودن، ارائه تجربه و ... باشند.

این استاد دانشگاه افزود: تلاش  شده به پزشکی معلولیت نقدهایی وارد کنم، که معلول قابل درمان است و این گونه نیست که قابل درمان نباشد.

این محقق اظهارداشت: در نگرش اخلاق، نگرش است و آن این که مفهوم معلولیت نسبی و فرهنگی است و نمی توان بین انسانهای سالم و غیره فرق گذاشت.

پور محمدی افزود: معلولیت صرف نداری و ناتوان بودن این گونه افراد نیست، بلکه دارای بودن و تجربه است.

در گذشته فرزندان معلول را از بین می بردند

محمد نوری، رئیس دفتر فرهنگ معلولین نیز اظهار داشت: مسئله معلولین در جهان بوده و هست و از گذشته توجهی به معلولین نمی شده و دنبال این بودند فرزندان معلول را از بین ببرند.

نوری گفت: اما اسلام اولین دینی بود که از معلولیت و حقوق آنها دفاع کرد. روایات متعددی هم در همین رابطه داریم. بهترین بخش روایات در مورد استانداری مالک اشتری است. در عهدنامه مالک حضرت اشاره به حقوق این قشر شده است.

 رئیس دفتر فرهنگ معلولین اظهار داشت: اسلام با دفاع از حقوق معلولین، نهضتی را برای پیشگیری از معلولیت، رفع مشکلات و خدمت به آنها راه اندازی کرد.

وی بیان داشت: اما در دوران خلفای عباسی شاهد بدترین نگاه به معلولین هستیم و حقوق آنها نادیده گرفته شده است.

نوری گفت: اما امروز هم شاهد نوعی ظلم فرهنگی به معلولین هستیم، این ظلم ها گاهی در عرصه پزشکی، عدم حمایت و عدم ارائه خدمات به معلولین است.

 رئیس دفتر فرهنگ معلولین اظهار داشت: باید کاری کرد ظلم فرهنگی و تبعیض ها از بین برود. مسابقاتی برای آنها برگزار شود، شرایطی برای کاندیدای معلولین فراهم شود.

وی بیان داشت: باید کاری کرد معلولین مرجع فکری باشند، این کار در زمان امام صادق(ع) اتفاق افتاده است. امروز حداقل انتظاری که هست این می باشد، بخشی از بودجه به این قشر اختصاص بیابد ولی کاری برای معلولین نشده است.

نوری گفت: امروز از جمله دلایل معلولیت ها، سموم موجود در غذا است و همین مسئله باعث جهان معلول ساز شده است.

 رئیس دفتر فرهنگ معلولین اظهار داشت: با نوع غذا شاهد افزایش معلولین هستیم و به نوعی با دست خود معلول می سازیم.

ارائه خدمات اجتماعی به معلولین مناسب این قشر نیست

حجت الاسلام مجید شکوری، رئیس انجمن معلولین نخاعی استان قم نیز گفت: بر این باورم در مورد اخلاق برای معلولین کار و توجهی نشده است.

وی ابراز داشت: خدمات اجتماعی که به معلولین بعضا داده می شود، اصلا مناسب با این قشر نیست. خدمات دهی طوری است که به این قشر توجهی نشده است.

حجت الاسلام شکوری افزود: مسئولین شهر اصلا توجهی به این معلولین ندارند برای این که به این قشر توجه کنند، ساعتی خودشان را جای این افراد بگذارند، روی ویلچر بنشیند، روی ویلچر بخوابند.

رئیس انجمن معلولین نخاعی  بیان داشت: برای خدمات دهی و توجه به معلولین فرهنگ سازی نشده است. در شهرها برای چیزهای بی ارزش تبلیغ می شود و برای خدمات دهی به معلولین فرهنگ سازی و تبلیغ نمی شود.

وی بیان داشت: نگاه مردم به معلول به عنوان فرد بی ارزش، بی خاصیت و بی کفایت و... است. باید کاری کرد این دید عوض شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha