جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

حوزه/ معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف استان قم گفت: طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام طرح ملی است که منابع مالی آن مشخص شده و اوقاف در این زمینه تکلیفی ندارد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه حسن امینی‌خواه با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام اظهار کرد: در سال ۹۰ وزیر راه و شهرسازی وقت در جریان سفر به قم همراه با استاندار وقت به این بقعه متبرکه مشرف شد و با توجه به زائران متعدد از اقصی نقاط ایران و جهان و راه دسترسی نامناسب حرم مطهر، دستور ویژه‌ای برای حل این مشکل صادر کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بقعه متبرکه این امامزاده واجب‌التعظیم سومین قطب زیارتی در قم محسوب می‌شود و در عین حال راه دسترسی به آن از میان کوچه‌های باریک می‌گذشت و تردد زائران به کندی صورت می‌گرفت و همچنین صحن حرم مطهر پاسخگوی تعداد فراوان زائران نبود، وزیر وقت راه و شهرسازی دستور دارد در قالب طرحی ملی، توسعه این حرم و راه دسترسی به آن در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر این اساس تملک ساختمان‌های اطراف برای توسعه حرم در اولویت قرار گرفت خاطرنشان کرد: بر اساس دستور وزیر، سه دستگاه مأمور می‌شوند اعتبار لازم برای این امر را تامین کنند؛ نخست استانداری که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب مأمور به این کار شد، دوم شرکت عمران معصومیه و سومین دستگاه هم شهرداری بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تملک آزادسازی معابر و توسعه شوارع بر عهده شهرداری است، مجری این طرح نیز شهرداری قم بوده است.
امینی‌خواه با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام و راه دسترسی به آن توسط شهرداری ارائه و در کمیسیون ماده پنج هم به تصویب رسید گفت: از همان زمان کار تملک شروع و از ۲۸ هزار متر مربع مورد نیاز، ۱۴ هزار متر مربع آن به انجام رسید.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه تملک ۱۴ هزار متر دیگر بعد چندین سال مسکوت مانده است افزود: مشکل دیگر، تملک پراکنده است به طوری که ۱۴ هزار متر قبلی هم به صورت متمرکز تملک نشده تا بتوان بخشی از طرح همچون احداث صحن را شروع کرد.

وی با تاکید بر اینکه در دستور وزیر وقت راه و شهرسازی و مصوبات بعد از آن،هیچ تکلیفی برای اوقاف منظور نشده است گفت: توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام وراه دسترسی به آن جزو طرح‌های ملی است.

امینی‌خواه عنوان کرد: چند سال است کار تعطیل شده و شهرداری هم با در نظر گرفتن این نکته سازمان اوقاف متولی بقاع متبرکه است عقیده دارد اوقاف باید این کار را به سرانجام برساند در حالیکه تمام اراضی تملک شده تاکنون هم به نام شهرداری هستند و اوقاف امکان هیچگونه فعالیتی را در این زمین‌ها ندارد.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه تمرکز شهرداری در تملک زمین‌های اطراف این بقعه بیشتر ناظر به توسعه شوارع بوده است گفت: در حقیقت برای توسعه صحن تملک چندانی انجام نشده و در عین حال شهرداری قم نیز اعلام کرده اعتبار لازم برای تملک ۱۴ هزار متر بعدی را ندارد.

وی تصریح کرد: با اینکه امکان فعالیت عمرانی در زمین‌های تملک شده شهرداری را نداریم اما با استفاده از ظرفیت‌هایی که از قبل وجود داشته اقدامات خوبی توسط اوقاف انجام شده که از آن جمله می‌توان به تکمیل بازسازی و تعمیر اساسی ساختمان بقعه امامزادگان چهل اختران، امامزاده زید علیهم السلام و صحن مرکزی حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام اشاره کرد که در زمین‌های وقفی گذشته صورت گرفته است.

امینی‌خواه از ساخت و نصب ضریح جدید در بقعه امامزادگان چهل اختران خبر داد و افزود: سعی کرده‌ایم با استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن، بیشترین خدمات را به زائران ارائه دهیم البته با توجه به اینکه امامزادگان چهل اختران فاقد هرگونه موقوفه‌ای هستند و میزان نذورات آنها هم کمتر از بقاع دیگر است، از محل اعتبارات عمومی اوقاف این اقدامات را سامان‌دهی کرده‌ایم.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha