جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برنامه‌های حوزه را در هفته پژوهش تشریح کرده و به معرفی طرح‌های در دست اقدام توسط معاونت پژوهش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه با بیان این که  ۲۳ آذرماه تا به مدت یک هفته  با عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است، به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرموده اند، «طلب علم بر هر انسان مسلمانی واجب است»، طلب غیر از تعلم بوده و به معنی جست و جوی علم است که متناظر بر پژوهش است که بر هر مسلمانی واجب است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: طبق این حدیث، هر علم از محل خود و از اهل آن باید طلب و اقتباس شود و این عمل یعنی در جست و جوی پژوهش رفتن عبادت است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به برنامه های سالانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه در هفته پژوهش خاطرنشان کرد: معمولا هر سال بزرگداشت هفته پژوهش انجام می شود و در آن از اهل قلم تقدیر می شود و با این تقدیر برای آن ها ایجاد انگیزه می شود، از طرف دیگر با ارائه گزارش، یک بازبینی نسبت به فعالیت های پژوهشی در سال گذشته صورت می گیرد، همچنین در هفته پژوهش چشم اندازهای پژوهشی برای سال آتی نیز ارائه می شود.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه در هماهنگی که با مراکز پژوهشی داشته، برنامه کشوری را برای هفته پژوهش تدوین کرده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: شعار هفته پژوهش «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» تعیین شده و انتخاب این نام به این دلیل بود که از آذرماه سال گذشته تا امسال چند اتفاق مهم افتاده که یکی از مهم ترین آن بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در آن به تمدن نوین اسلامی توجه خاص شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به نام های هر روز در هفته پژوهش که توسط شورای هماهنگی پژوهشی انتخاب شده یادآور شد: شعار روز شنبه ۲۳ آذر «پژوهش و بیانیه گام دوم انقلاب»، روز یکشنبه ۲۴ آذر «پژوهش و سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»، دوشنبه ۲۵ آذر «پژوهش، معنویت و اخلاق»، سه شنبه ۲۶ آذر «پژوهش و حوزه انقلابی»، چهارشنبه ۲۷ آذر «پژوهش، حوزه و دانشگاه و علوم انسانی اسلامی» و پنجشنبه ۲۸ آذر «پژوهش، حوزه و بین الملل» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: ما از تمام مراکز پژوهشی کشور درخواست کرده ایم که برنامه های خود را متناسب با شعار روز قرار دهند تا یک هماهنگی سراسری ایجاد شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: در هفته پژوهش برنامه های همه موسسات پژوهشی ابلاغ شده و از آن ها درخواست شده که نمایشگاه آثار و کارگاه های متناسب با شعارها را برگزار نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز کرد: علاوه بر این برنامه ها، فعالیت های اختصاصی ما در هفته پژوهش برقرار خواهد بود، یکی از این برنامه ها برگزاری نشست های علمی در هفته پژوهش در مدرسه فیضیه بوده که هر شب یکی از موسسات پژوهشی به ارائه گزارش خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: شنبه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آثار خود را ارائه داده و برنامه های علمی خود را اعلام می کند، یکشنبه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دو شنبه پژوهشگاه قرآن و علوم حدیث، سه شنبه موسسه امام خمینی(ره)، چهارشنبه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پنجشنبه جامعه المصطفی العالمیه برنامه های  خود را ارائه خواهند داد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: در مدارس بزرگ قم نیز برنامه ها ارائه خواهد شد و در این رابطه نشست مدیران واحدهای پژوهشی در مدرسه امام خمینی(ره) با مدیریت جامعه المصطفی برگزار خواهد شد، در این برنامه هر ساله مطالبات خود را از مراکز پژوهشی اعلام می کنیم، همچنین در این برنامه مطالبات و انتقادات این مراکز از ما نیز در یک گفت و گوی آزاد مورد بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: علاوه بر مدارس و مراکز پژوهشی، مراکز تخصصی نیز در هفته پژوهش برنامه های خود را به انجام می رسانند که این برنامه ها در راستای شعارهای هفته پژوهش انجام می شود.

وی بیان کرد: ما از دفتر رهبر معظم انقلاب در قم درخواست کرده ایم،   هر شب سخنرانی یکی از بزرگان حوزه درباره پژوهش را داشته باشند تا اهل پژوهش از این بیانات بهره مند شوند که اگر قطعی شود تا آخر هفته اعلام رسمی خواهد شد.

محدودیت مالی اجرای برنامه های تدوینی را کند کرده است

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه طرح های متعددی در معاونت پژوهش وجود دارد، عنوان کرد: این طرح ها تدوین می شود، اما سرعت اجرای آن بسیار کند است و دلیل آن محدودیت در منابع و امکانات بوده و سعی بر این است که با مدیریت جهادی کارها به خوبی پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی مطرح کرد: ما در سال ۱۴۰۰ می توانیم بگوئیم که ۱۰۰ سال از باز تاسیس و احیای حوزه علمیه در قم می گذرد و در همین راستا برنامه بزرگداشت یکصدمین سال را در نظر داریم که برای این طرح دبیرخانه ای تشکیل شده است، در این رابطه کارها آغاز شده است.

وی گفت: طرح وسیعی در رابطه با احیای سنت های پژوهشی پیش بینی شده و یکی از طرح های پژوهشی ما تبیین و اجرای این سنت های پژوهشی بوده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: سنت هایی مانند تقریر نویسی، مصاحبه و گفت و گوهای علمی به صورت پروژه پژوهشی تدوین و تبیین شده و در برنامه ریزی ها پیش بینی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به برنامه جامع پژوهش اساتید تاکید کرد: مهم ترین عنصر پیشران در عرصه پژوهش این است که اساتید در ارتباط با پژوهش به ابزارها و روش ها مجهز و خود جزو پژوهشگران شوند، البته غالب اساتید این گونه هستند و ما به دنبال عمومی شدن این حرکت هستیم.

وی یادآور شد: در این رابطه ما آموزش، پژوهش و موظفی های پژوهشی را برای اساتید در نظر گرفته ایم، در این طرح هر استاد موظف است که هر ساله در یک موضوع مقاله و یا کتاب داشته باشد.

طراحی  بسته آموزشی  پژوهشی برای طلاب پایه یک تا چهار 

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: طراحی و اجرای برنامه جامع پژوهشی طلاب از دیگر طرح ها بوده و برای طلاب پایه یک تا چهار یک بسته آموزشی طراحی شده و در حال حاضر در مسیر اجرا هستیم که اجرای این برنامه به دلیل محدودیت های مالی به کندی جلو می رود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان کرد: در تابستان سال ۹۸ طرح تابستانه پژوهشی برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شد که حدود دو هزار نفر از طلاب در سراسر کشور در این طرح شرکت کردند.

وی مطرح کرد: در همین رابطه طرح کارنامه و پرونده پژوهشی طلاب در شورای پژوهش تایید و تصویب شده و در بسیاری از مدارس این پرونده ها برای طلاب تشکیل شده و افق ما این است که برای این طرح یک سامانه به روزی ایجاد شود، در این طرح تمامی کارهای پژوهشی طلاب به صورت کارنامه ثبت می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: یکی از کارهای بزرگی که صورت گرفت کاری بود که در راستای سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت انجام شد، رهبر معظم انقلاب حوزه ها را برای تشریح بندهای آن موظف کردند که برای این کار حوزه و صاحبان نظر برای این سند مشغول به کار هستند و ما مشغول جمع آوری این نظرات هستیم تا به مدارس ابلاغ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان کرد: در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب نیز کار گسترده ای صورت گرفته و ما به این سمت رفته ایم که مدارس نسبت به بیانیه، جلسات تبیینی و تحلیلی برگزار کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با بیانیه، نظام موضوعات پژوهشی آن استخراج شده که ۲۵ موضوع را دربرمی گیرد و برای بخش پایان‌نامه نویسی ابلاغ شد تا این پایان نامه ها در این موضوعات نگاشته شوند، یک کتاب تحلیلی از بیانیه نیز چاپ شده که در اختیار طلاب قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اضافه کرد: از مدیر حوزه های علمیه درخواست شد که پرسش سال حوزه را درباره نقش حوزه درباره این بیانیه را مطرح کنند که ایشان به دنبال این پرسش، دستور تشکیل ستاد پرسش سال حوزه پیرامون این پرسش در معاونت پژوهش را صادر کردند.

القاب و عناوین تخصصی حوزه تدوین شده است

وی افزود: یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب این بود که القاب و عناوین حوزه، مستقل از دیگر مراکز تدوین شود و برای این موضوع القاب و عناوین تخصصی حوزه تدوین و برای تصویب به شورای عالی حوزه های علمیه ارسال شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز کرد: طرح نظام جامع اندیشه اسلامی نیز تدوین شده که در این طرح به نظام جامع اسلامی در بخش اندیشه توجه می شود و برای ۲۵۰ نفر از طلاب یک کارگاه بر اساس این طرح برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تاکید کرد: طرح تاسیس مرکز علم سنجی علوم اسلامی و طرح تاسیس دبیرخانه شورای راهبری علوم انسانی اسلامی از طرح هایی است که در دست انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha