پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عکس

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در جمع بانوان طلبه، نشانه های شیعیان در حدیثی از امام محمدباقر(ع) را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورگی صبح امروز در ادامه طرح جامع بازدید از مدارس علمیه خواهران استان یزد، در بازدید از مدرسه علمیه حضرت نرجس(سلام الله علیها) محمدآباد یزد در جمع طلاب حدیثی از امام محمدباقر(علیه السلام)بیان کرد: که امام فرمودند« ما شیعتنا الا من اتقی الله و اطاعه و ما کانوا یعرفون الا بالتواضع و التخشع و ادائ الامانه و کثرة ذکر الله، یعنی: شیعه ما نیست مگر آن کس که از خدا بترسد و اورا فرمان برد؛آنان جز با فروتنی و خاکساری و امانت داری و بسیاری یاد خدا شناخته نمی شوند».

وی افزود: همچون کسانی نباشید که وقتی خدمت امام رضا(ع) رسیدند و خود را شیعه معرفی کردند، امام راهشان نداد و وقتی آن افراد اذعان کردند که محب و دوستدار امام هستند ؟آن وقت حضرت راهشان دادند و این که امام رضا(علیه السلام) فرمودند «هر کس به زیارت من بیاید من سه جا به دیدن او می روم» برای کسانی نقل شده است که شیعه واقعی باشند و به دستورات دین عمل کرده باشند.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به طلاب توصیه کرد: ما طلبه ها نباید منابع تبلیغی و صحبت و عملمان غیر مستند از قرآن و عترت باشد و نباید به گونه ای رفتار کنیم که تنها در برگه های ثبت نام وقتی مذهبمان را می پرسند بنویسیم شیعه هستیم و تنها شیعه شناسنامه ای نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی ادامه داد:بنا به روایت امام باقر(ع) که فرمود تقوای الهی داشته باشید، نباید دروغ هم گفت زیرا اگر کسی دروغ گفت مسلما" از تقوا دور شده و بقیه گناهان هم این طور است.

وی با یادآوری بخش دیگری از حدیث امام باقر(ع)گفت: «ما یعرفون الا بالتواضع » یعنی شیعیان متکبر نیستند و تواضع دارند و این تواضع نسبت به مادر، پدر، استاد، اقوام، مؤمنان، مؤمنات و... معنا پیدا می کند.

 استاد حوزه علمیه یزد خاطر نشان کرد: در برخی موارد از جانب دوستان و آشنایان امکان دارد شما را به مجلسی دعوت نکنند، یا برای رفن به مسافرت از شما خداحافظی نکنند، در چنین مواقعی شیعه واقعی نباید تکبر کند و بگوید مقام من بالا بود بلکه باید اینجا به عنوان یک طلبه تواضع به خرج داد زیرا هر چه علم بالا برود تقوا، حلم و بزرگواری هم باید بالا برود و تواضع هم بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی با بیان سفارش امام باقر(ع) به «خشوع»، ابراز کرد: طلبه ای ممکن است در زبان، تواضع داشته باشد اما وقتی خشوع دارد که از تمام حرکات و رفتارش نشانه خشوع دیده شود چون هر چه که فرد به اهل بیت (علیهم السلام)نزدیکتر شود خشوعش هم بیشتر می شود.

وی با بیان بخش دیگر این حدیث« اداء الامانه» گفت: باید ببینیم به عنوان شیعه امانت دار خوبی هستیم یا نه؟ یک وقت کتابی را از کتابخانه ای برای یک یا دو هفته امانت می گیریم ولی امکان دارد بعد از چند هفته فراموش شود و امانت گیرنده آن را در قفسه کتابخانه خود بگذارد و چون کتاب مهری هم نداشته این امانت فراموش شود.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد ادامه داد: به خاطر دارم مرحوم آیت الله ابوترابی در کتابخانه حوزه خیلی مقید بودند که کتاب ها سر جای خودش و نظم داشته باشد گاهی که طلبه ها کتاب ها را رها می کردند؛ می گفتند چرا؟ حتی گاهی پیش می آمد طلبه ها کتابی می گرفتند و می رفتند و بعدها از کتابخانه شهرستانی زنگ می زدند و می گفتند کتابی با مهر کتابخانه شما به دستشان رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی به طلاب توصیه کرد: این تنها یک نمونه از مصادیق امانت بود و شما می توانید با کمی تفکر نمونه های بسیاری از امانت و ادای امانت را بیابید.

وی «کثره الذکر» را از دیگر خصوصیات شیعیان از دیدگاه امام باقر(ع)یاداور شد و افزود: چند بار در روز ذکر خدا و به به طور مثال ذکر«استغفرالله » را می گویید و ذکر گفتن را باید در برنامه خودمان بگذاریم چون کسی نمی داند کی عمرش تمام می شود.

استاد حوزه علمیه یزد ادامه داد: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روزی 70 بار یا 100 بار استغفار می کردند و ما به عنوان یک طلبه بیندیشیم که چقدر لازم است استغفار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: البته ذکر را از بزرگان دین باید آموخت و پیدا کرد و اینکه چه اثری روی روح دارد؟ وقتی متصل شوید به صاحب ذکر که خداوند است دیگر نگرانی وجود ندارد و در حدیث دیگری داریم که فراوان ذکر بگویید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، طلاب را به انجام واجبات و نیکی به پدر و مادر دعوت کرد و گفت: برخی علمای ما به خاطر دعای خیر پدر و مادر به مقامات بالای ومعنوی دست یافته اند.

بر اساس این گزارش، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به همراه معاونت های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در این برنامه بازدید از تمام معاونت های مربوطه در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س)  اعم از آموزش، فرهنگی، پژوهش و اداره مالی بازدید کردند و با  اساتید، طلاب و هیئت امنا به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کردند و توصیه هایی برای رفع مشکلات مطرح شده بیان شد.

برپایه این گزارش، طرح بازدید جامع از مدارس علمیه خواهران استان یزد از ابتدای مهرماه امسال آغاز شده است و تا کنون از مدارس الزهراء(س) بافق، حضرت زهرا(س) احمدآباد و حضرت زهرا(س) میبد بازدید شده است.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha