جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مفتی

حوزه/ شیخ کفاح محمد بطه مفتی اهل‌ سنت روسیه گفت: نگاه کنید امروز غرب با مسلمانان چه کرده است ؛مهم این است که همه ما مسلمانیم و باید از طائفی گری خارج شویم و به آمریکا، غرب و امپریالیسم "نه" بگوییم.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، استان ولگوگراد روسیه دارای مراکز تبلیغ دین اسلام و انجمن‌های دینی بسیاری است. همچنین بسیاری از مبلغان دینی در اداره مرکزی مسلمانان روسیه آموزش می‌بینند. در کشور روسیه، مساجد و مراکز دینی و مراکز آموزش حفظ قرآن بسیاری وجود دارد که مسلمانان استقبال می‌کنند و همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در روسیه برگزار می‌ شود.

"شیخ کفاح محمد بطه" از جمله علمای اسلامی روسیه است که در یک مرکز دینی فعالیت‌های مختلفی را در حوزه تبلیغ و ترویج اسلام انجام می دهد. مبارزه با افراطی گری و معرفی آن به عنوان تفکری که اثر منفی در جامعه می گذارد از جمله فعالیت های این عالم روسی است.

وی از مهاجران سوری مقیم روسیه و مدرس قرآن و علوم اسلامی است که ۳۰ سال پیش وطن مادری خود سوریه را رها کرد و با عشق به تبلیغ اسلام راستین و ترویج میانه‌ روی و اعتدال قدم در روسیه؛ سرزمین یخ و برف نهاد. در استان ولگوگراد حدود ۳۰ مسجد وجود دارد که همه آن‌ها برنامه مقابله با افراط‌ گرایی را در رأس فعالیت های خود قرار داده‌اند؛ اما با این وجود هنوز افرادی هستند که به گروه تروریستی داعش می‌پیوندند؛ در چنین شرایطی عبدالله حاجی که به کفاح بطه نیز مشهور است، مقابله با افراط‌گرایی را وظیفه خود دانسته و در این راه نیز فعالیت‌هایی انجام داده است.

«شیخ کفاح محمد بطه»، عالم اهل‌ سنت در روسیه و مدیر اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه، با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام و خیانت برخی از سران عرب به آرمان فلسطین و همدستی با دشمنان غربی، عبری و صهیونیستی اسلام در گفت و گو با خبر نگار بین الملل حوزه گفت: در شرایط کنونی جهان اسلام که شاهد عادی سازی برخی از کشورهای عربی با رژیم غاصب قدس هستیم این عادی سازی به منزله موافقت با شروط اسرائیل است.

وی ادامه داد: در واقع ما عادی سازی با رژیم اشغالگر قدس را خیانت به اسلام و جهان اسلام به شمار می آوریم و کسانی که دست به عادی سازی با رژیم صهیونیستی زدند از  دشمن صهیونیستی پیروی و تبعیت می کنند و همچون خود این رژیم محسوب می شوند.

مدیر اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه با تاکید بر وحدت گروه های مختلف مسلمانان و اهمیت گردهمایی هایی با محوریت وحدت گفت: به طور طبیعی برپایی اجتماعات و گردهمایی ها  با محوریت وحدت اسلامی همچون کنفرانس بین المللی وحدت در ایران یک استراتژی بزرگ و با اهمیت تلقی می شود که نقش به سزایی در وحدت صفوف مسلمانان دارد.

وی تصریح کرد: اینکه با هم گفت و گو کنیم بهتر از آن است که سکوت کنیم و حرفی با هم نزنیم خداوند در قرآن در سوره آل عمران می فرماید «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ»﴿۶۴﴾
(بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم).

مفتی اهل سنت در روسیه خاطر نشان کرد: مهم این است که همه ما مسلمانیم و باید از طائفی گری و مذهبی گری خارج شویم و فریاد بزنیم و به آمریکا، غرب و امپریالیسم "نه" بگوییم.

شیخ کفاح محمد بطه ادامه داد: شما نگاه کنید امروز غرب با مسلمانان چه کرده است از این رو باید ما در مقابل این حملات بزرگ غرب و آمریکا ضد اسلام و مسلمانان  با همدیگر متحد شویم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه گردهمایی با محوریت وحدت اسلامی اهمیت زیادی دارد و گشایش و وسعت در قلب های ما و مسلمانان ایجاد می کند و می دانیم که خداوند ان شاء الله صفوف ما مسلمانان را متحد خواهد کرد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha