جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرودشت

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس، در جریان سفر به مرودشت، با طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام صادق(ع) دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت، به تبیین  واجب کفایی پرداخت و اظهار داشت: در واجب کفایی خطاب امر به همه مکلفین است، اما با امتثال عده ای از مابقی افراد نیز ساقط می شود.

وی با بیان اینکه پیرامون واجب کفایی 2 نظر وجود دارد، اضافه کرد: نظر نخست این که آیا با آغاز امثال، آن واجب از دیگران ساقط است یا اینکه باید به نهایت امتثال برسد؛ آنچه که مسلم است این بوده که خطاب واجبات کفایی در بدو امر متوجه جمیع مکلفین است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس تصریح کرد: ثمره امثال واجب کفایی در جایی است که اگر منبع کفایه قائل نشد همه کسانی که می توانستند امثال کنند و نکردند معاقب می شوند، مانند تجهیز میت مسلمان که واجب کفایی است و اگر چند نفر میت را تجهیز کردند از عهده دیگران ساقط است، اما قبل از اینکه امتثال انجام شود این امر بر همه واجب است.

وی با تاکید بر اینکه ما در جامعه واجبات کفایی کم نداریم، عنوان کرد: جهاد فی سبیل الله وجوب کفایی دارد، همچنین یکی از واجبات کفایی تحصیل علوم دینی، تبلیغ احکام و معارف دین است، البته پیش نیاز تبلیغ نیز پیش نیاز ترویج دین، تعلم آموزه های دینی و تحصیل علوم دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی خاطرنشان کرد: از برخی بزرگان نقل شده است که اگر فردی استعداد درس خواندن و قلم زدن داشته باشد، تحصیل علوم دینی بر او واجب عینی می شود، همین واجب کفایی به معنای این است که بدوا خطاب وجوب تحصیل علوم دینی متوجه همه مکلفین است.

وی در پایان ابراز: در صورتی که جمعی به تعداد کفایت که نسبی هم است برای تحصیل آمدند برسد، این امر نیز از بقیه ساقط است، و شما طلاب اکنون آمده اید و مشغول تحصیل هستید، همه افرادی که در مسیر تعلم علوم دینی قرار گرفته اند یکی از واجبات الهی را امتثال می کنند و به برکت امتثال تحصیل کنندگان علوم دین چه بسا این واجب از گردن دیگران خارج است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha