پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام نگارش

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در نشستی به تشریح فعالیت‌های این پژوهشگاه در هفته پژوهش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام حمید نگارش پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که با هدف تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه امام صادق(ع) زیرنظر دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و قدمت فعالیت آن به 40 سال می‌رسد.

وی با بیان این‌که این پژوهشگاه همواره از ظرفیت حوزه‌های علمیه، پژوهشکده‌های دیگر و علما و بزرگان استفاده کرده است، افزود: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در این ۴۰ سال توانسته بیش از یکهزار متن آموزشی و پژوهشی را در قالب کتاب، نرم‌افزار و مقالات منتشر و عرضه کند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ابتدا مرکز تحقیقات بود و در سال ۸۵ تبدیل به پژوهشکده تحقیقات اسلامی شد و با پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۹۳ به پژوهشگاه ارتقاء پیدا کرد و امسال نیز مجوز پژوهشگاه از سوی وزارت علوم صادر و ابلاغ شد.

وی در ادامه به تشریح سیاست‌های پژوهشگاه پرداخت و گفت: تقویت مسأله‌شناسی در حوزه مورد نیاز نظام شامل مسأله‌یابی و پاسخگویی به آنها، تقویت و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی در سطح نیروهای مسلح، روزآمدسازی علمی اطلاعات پژوهشگران و تعامل جدی با مراکز علمی و پژوهشی جهت هم‌افزایی بیشتر و پرهیز از کارهای جزیره‌ای بخشی از سیاست‌های پژوهشگاه است.

حجت‌الاسلام نگارش یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشگاه را راه‌اندازی سایت «جوابگو» عنوان کرد و ادامه داد: از طریق این بستر به هزاران پرسش‌ و شبهه دینی پاسخ داده شده است.

وی رصد و پاسخ به شبهه ها و پرسش‌های شرعی، اعتقادی و دانش سیاسی مورد نیاز سپاه و دیگر نیروهای مسلح، گسترش خدمات علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی به ارتش‌های کشورهای مسلمان، افکارسنجی و نظرسنجی فرهنگی، سیاسی، اعتقادی و اجتماعی در زمینه‌های مرتبط با مأموریت سپاه و بسیج و تدوین استانداردهای فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های دینی در زمینه نظامات مطلوب سپاه، بسیج و دیگر نیروهای مسلح را بخشی از وظایف و مأموریت‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با بیان این‌که بالغ بر ۳۰ هزار عنوان کتاب در قالب ۳۸ هزار جلد در کتابخانه پژوهشگاه وجود دارد، افزود: این کتاب‌ها جهت استفاده پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه جمع‌آوری شده و در تلاش هستیم در راستای ترویج ارزش‌ها بتوانیم استفاده از کتابخانه را به سطح عمومی ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: در خرید کتاب‌های جدید کتابخانه پژوهشگاه هم تلاش کرده‌ایم کتاب‌هایی را که رهبر معظم انقلاب تقریظ زده‌اند جمع‌آوری کنیم تا پژوهشگران در دسترسی به منابع با مشکلی روبرو نشوند.

حجت‌الاسلام نگارش تدوین کلان پروژه زندگی‌نامه داستانی شهدای روحانیت را از دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: این کلان پروژه در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قصد دارد در هفته پژوهش از کتاب‌های صوتی خود رونمایی کند، خاطرنشان کرد: برخی از این کتاب‌های صوتی در خصوص شهدای روحانیت است و این کتاب‌ها قابلیت استفاده در رایانه و تلفن همراه را دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) رونمایی از ۲۳ جلد کتاب فرهنگی سپاه در هفته پژوهش را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و گفت: در هفته پژوهش برنامه داریم دیداری با مراجع و علمایی همچون حضرات آیات جوادی آملی، نوری همدانی و مصباح یزدی و برخی بزرگان حوزوی دیدار داشته باشیم.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) متولی تدوین متون آموزشی نیروهای مسلح است، اظهار داشت:  در همین راستا ۵۰۰ متن آموزشی، 500 کتاب مطالعاتی و 1۰0 طرح پژوهشی تدوین شده است.

حجت‌الاسلام نگارش کسب رتبه‌های متعدد در جشنواره پاسداران اهل قلم در سال‌های متوالی، پژوهشگاه برتر سپاه پاسداران در جشنواره امام علی(ع) نیروهای مسلح در سال ۹۸ و انتخاب آثار برگزیده در جشنواره‌های گوناگون را از افتخارات پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) برشمرد.

وی در پایان تصریح کرد: تمامی آثار تألیف شده این پژوهشگاه به سفارش رده‌های نیروهای مسلح و سپاه پاسداران تدوین و تألیف می‌شود.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha