سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آسیب ها و تهدید های شبکه اجتماعی

حوزه/ پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی گفت: زنان به دلایل هویتی بیشتر تحت تأثیر مصرف‌گرایی بوده و نظام سرمایه‌داری ازاین‌رو توجه خود را بر روی زنان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معصومه مؤذن امروز در چهارمین نشست علمی زن، خانواده و فضای مجازی که با موضوع " فردیت زنانه در شبکه‌های اجتماعی تصویری" در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش در این حوزه بر مبنای فضای فرهنگی و دینی کشور اظهار داشت: ما نمی‌توانیم نتایج تحقیقات پژوهشگران خارجی را که در فضا و فرهنگی متفاوت انجام‌شده است را در ایران اجرا کنیم.
وی با تأکید بر ارائه راهکار مناسب با موضوع پژوهش افزود: نکته قابل‌توجه در پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه شبکه‌های اجتماعی برخورد بافرهنگ مصرف نمایشی است که برای کسب هویت و منزلت انجام می‌شود.
پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی نوع مصرف در سبک زندگی سرمایه دارای را با هویت مرتبط دانست و تصریح کرد: این نوع مصرف درواقع برای برآوردن نیاز نبوده و باعث تمایز افراد از دیگران می‌شود که در حقیقت برای ساختن هویت ثروتمندانه انجام می‌شود.
وی در ادامه سؤال" نقش زنان در مصرف نمایشی" را مطرح کرد و گفت: در دوران مدرن زنان مسئولیت این نوع مصرف نمایشی را برعهده‌گرفته و مصرف نمایشی به یک امر زنانه تبدیل‌شده است.
مؤذن با تقسیم هویت به دو بخش اخلاقی و ذاتی خاطرنشان کرد: کاربران با مصرف نمایشی حس چه کسی بودن و درنتیجه هویت را تولید کرده و تا مرحله ساخت هویت ذاتی جدید مانند هویت مردانه یا زنانه فارغ از جنسیت حقیقی خود پیش می‌روند.

ابراز هویت ذاتی زنان در شبکه های اجتماعی
وی آسان‌تر شدن دسترسی به رسانه و استقلال هویتی زنان را عامل حضور مستقل زنان در شبکه‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: زنان با حضور مستقل در شبکه‌های اجتماعی علاوه برساختن هویت ثروتمند به ابراز هویت ذاتی خود نیز می‌پردازند.
پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی توجه نظام سرمایه‌داری برزنان را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: زنان به دلایل هویتی بیشتر تحت تأثیر مصرف‌گرایی بوده و  نظام سرمایه‌داری ازاین‌رو توجه خود را بر روی زنان قرار داده است.
وی ادامه داد: نظام سرمایه‌داری عمده تبلیغات تجاری و مصرفی خود را برای زنان و با زنان انجام داده و نکته ظریف در این تمرکز، تشویق زنان به مردانه زیستن است مانند استعمال دخانیات و توسعه پاساژها و دعوت زنان به پرسه زدن که عادتی مردانه است.
مؤذن تمرکز نظام سرمایه‌داری را فراتر از توجه به زن دانست و خاطرنشان کرد: نظام سرمایه‌داری تمرکز مصرف‌گرایی خود را بر روی مردان نیز قرار داده و با رواج استفاده لوازم‌آرایشی عمل‌های زیبایی در بین مردان جامعه هدف خود را گسترش داده است.
وی آشفتگی جنسی در دوران مدرن را نتیجه اهداف و برنامه‌های نظام سرمایه‌داری معرفی کرد و افزود: امروز شاهد ملغمه‌ای از هویت‌های زنانه و مردانه در سطح جامعه بوده و نه‌تنها زنان بلکه مردان نیز دچار تغییر بنیادی در هویت خود شده‌اند.
پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی خودپنداری را یکی دیگر از آسیب‌های حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی خواند و بیان کرد: پیچیدگی‌های فضای مجازی در بازنمایی و ساخت هویت‌های جدید باعث خودپنداری و درنتیجه کنشگری و تعامل مخاطب و کاربر در فضای بازشده که نتیجه آن ایجاد یک هویت سیال است.
وی اینستاگرام را بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی مخرب عنوان کرد و گفت: اینستاگرام به‌عنوان پیشرو در فضای مجازی دارای چند شاخصه مهم ازجمله استفاده از بدن و متعلقات آن به‌عنوان کالا و همچنین استفاده از مکان‌های لوکس است.
 

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha