سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حضرت آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه با تفرقه و ولنگاری هیچ کار اجتماعی ای پیش نمی رود، بیان کرد: در عرصه فعالیت های اجتماعی نباید کسی خودرأی عمل کند، بلکه همه باید تلاش کنند از تفرقه پرهیز کرده و با یکدیگر اتحاد داشته باشند؛ در عرصه فعالیت های اجتماعی همواره باید به دنبال مسیر اصلح باشیم و ضمن پایبندی به اصول ها و آرمان ها در درون مجموعه خود انعطاف داشته باشیم.

به گزارش  خبرگزاری حوزه  آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در دیدار اعضای شورای هماهنگی گروه های فرهنگی با ابراز امیدواری از رشد حوزه های علمیه در زمینه عمل به وظایف انقلابی گفت: این که حوزه های علمیه امروز انگیزه دارند در زمینه انقلابی گری مسؤولیت پذیر باشد به برکت تلاش های خالصانه رهبر معظم انقلاب است.

ایشان  با اشاره به اینکه نهال انقلابی گری توسط امام خمینی(ره) در حوزه های علمیه غرس شد، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که جامعه اسلامی را در مدینه تشکیل دادند در مسجد می نشستند و به امور سیاسی، قضایی، جنگی، اجتماعی و فرهنگی مردم می پرداختند؛ این مسأله پس از گسترش اسلام در دوران امیرمؤمنان(ع) توسعه پیدا کرد و افرادی برای رسیدگی به هر کدام از مسؤولیت ها تعیین شدند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید توأم با رعایت ادب باشد، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد هر کسی در هر مکانی با هر لحنی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد نتیجه اش توهین و درگیری و کشمکش خواهد بود، اما اگر این مهم با دلایل منطقی و با رعایت آداب صورت بگیرد اثرگذارتر می شود.
 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر کسانی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند که به آداب آن آشنا نباشند قطعاً کارشان اثرات معکوس خواهد داشت؛ این که امروز حوزه های علمیه در زمینه هایی همچون امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی عمل می کند بسیار ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه  آگاهی دینی و بصیرت اجتماعی و سیاسی را لازمه موفقیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: معرفت و آگاهی دینی باید توأم با بصیرت سیاسی و اجتماعی باشد، زیرا برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان نیازمند آگاهی کامل نسبت به مسائل روز اجتماعی و سیاسی است؛ البته در هر کاری باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و دانست که پرداختن بیش از حد به مسائل سیاسی مانع پرداختن به وظایف علمی و طلبگی می شود.

آیت الله مصباح یزدی به ابعاد شخصیت شهید آیت الله بهشتی اشاره و عنوان کرد: شهید بهشتی همواره نسبت به افزایش سطح درک سیاسی تأکید می کرد و می گفت من وقت ناهار خود را به گونه ای تنظیم می کنم که اخبار رادیو را بتوانم گوش بدهم؛ امروز روزگاری است که نمی توان شانه از زیر بار مسؤولیت های اجتماعی خالی کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راحل در روزگاری که پرداختن به مسائل سیاسی برای علما و روحانیون قبیح دانسته می شد تحولی عظیم در ساحت سیاست دینی ایجاد کردند، اظهار داشت: رفتار امام خمینی(ره) به گونه ای بود که امروز ما هیچگونه عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم.

ایشان  با اشاره به توکل خالصانه امام راحل به خداوند متعال تأکید کرد: تنها مسأله ای که امام خمینی(ره) را به این سطح از معنویت رساند و سبب شد تحولی عظیم در تاریخ ایجاد کنند «اخلاص» بود؛ بنده گمان می کنم ایشان صبح که از خواب بیدار می شدند با خود می گفتند «امروز خداوند از من چه می خواهد؟» و شب که می خواستند بخوابند از خود سؤال می کردند «آیا توانستم به وظایف خود عمل کنم یا نه»؛ ایشان در همه لحظه های زندگی خودشان در حال انجام به وظایف خودشان بودند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه مرحوم آیت الله مصطفی خمینی را زمینه ساز به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که خبر فوت ایشان را به امام خمینی(ره) دادند، ایشان با صلابت و آرامش رفتار کردند و دست به شیون نزدند، زیرا ایشان به جز خداوند به هیچ چیزی نمی اندیشید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید از افراط و تفریط پرهیز کنند، ابراز داشت: فعالان عرصه اجتماعی برای خود چارچوبی داشته باشند که از خطوط قرمز آن عبور نکنند؛ همچنین باید در این چارچوب نسبت به دیگران انعطاف وجود داشته باشد، زیرا نمی توان انتظار داشت چند نفر انسان به صورت یک شکل و واحد بیاندیشند و عمل کنند.

ایشان با اشاره به اینکه با تفرقه و ولنگاری هیچ کار اجتماعی ای پیش نمی رود، بیان کرد: در عرصه فعالیت های اجتماعی نباید کسی خودرأی عمل کند، بلکه همه باید تلاش کنند از تفرقه پرهیز کرده و با یکدیگر اتحاد داشته باشند؛ در عرصه فعالیت های اجتماعی همواره باید به دنبال مسیر اصلح باشیم و ضمن پایبندی به اصول ها و آرمان ها در درون مجموعه خود انعطاف داشته باشیم.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز نباید به هیچ حدی از معلومات اکتفا کرده و بپنداریم در زمینه اطلاعات دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اطلاعاتمان کامل است، بلکه همواره در پی افزایش سطح آگاهی خود باشیم، زیرا از خود راضی بودن سبب ایجاد غرور شده و ما را به عقب می راند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha