جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/ بیانیه گام دوم انقلاب، الهام گرفته از آیات قرآن است و مجموعه بیانات رهبر انقلاب و حتی 170 موضوع بیانیه، ریشه قرآنی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین زمانی شب گذشته در پنجمین همایش پیش نشست همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که با موضوع راهکارهای قرآنی ایجاد و ارتقای روحیه مقاومت در جوامع دینی در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)  قم برگزار شد، با بیان این که بیانیه گام دوم براساس مقاومت مطرح شده، گفت: رهبر انقلاب رسما از همه مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی خواسته اند که بر روی بیانیه، کار علمی و تحقیقاتی کنند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه افزود: زمانی که بیانیه صادر شده است، متوجه شدم در بیانیه 170موضوع است، این موضوعات را استخراج و برای تبیین علمی و اجرایی آن، به مراکز و معاونت های مختلف حوزه ارسال شد.

وی با بیان این که شناخت بنده از رهبر انقلاب به دوران قبل از انقلاب زمانی که ایشان در مساجد و مدارس علمیه تفسیر می گفتند، برمی گردد، افزود:  بیان نکات و استخراج موضوعی و کاربردی تفسیری معظم له آنقدر زیبایی داشت که جمعیت زیادی از جوانان پای تفسیر ایشان می نشستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: ایشان درک عمیقی از قرآن دارند، چرا که قرآنی می اندیشیدند و فکر می کردند و همین مسئله باعث نقش آفرینی شان در جامعه و خطر جدی برای رژیم به همراه داشته است.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه افزود: چون رهبر انقلاب دارای درک قرآنی بودند و با شناختی که از ایشان داشتم متوجه شدم بیانیه دوم نیز می تواند برگرفته از آیات قرآن باشد، برای همین قرآن را گرفتم و دنبال عدد چهل گشتم. متوجه شدم در جای جای قرآن سخن از عدد چهل آمده است.

وی بیان داشت: اما مسئله" 40" مربوط به انسان بود و بیانیه در ارتباط با انقلاب و جامعه است، بین دو مسئله چگونه می توان ارتباط برقرار کرد،  با تفحص و جستجو متوجه شدم، بعضی از الفاظ در قرآن است که به معنای جامعه و امت می باشد.در واقع جامعه و انقلاب هویت مستقل دارد و طبیعتا این چنین جامعه ای دارای مراحل چند گانه نطفه، وضع حمل، دوره شیردادن، نوجوانی، جوانی و پیری است. دقیقا همین مراحل در قرآن برای انسان بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: معتقدم بذر پاشی انقلاب ایران به عاشورا و قیام امام حسین(ع) برمی گردد و امام(ع) نقش بزرگی در انقلاب اسلامی دارد، چرا که شعارهایی که مردم برای ایجاد انقلاب سر می دادند و فریاد می زدند همه برگرفته از عاشورا بود.

وی بیان داشت: براساس مراحل چند گانه حیات انقلاب از لحاظ شباهت به انسان می توان به این مسئله رسید، در بذر پاشی انقلاب از گذشته شخصیت هایی چون شهید نواب صفوی، شهدای فداییان اسلام، مرحوم طالقانی و ... نقش آفرین بودند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه افزود: انقلاب در این 40 سال جلوه های اقتدار زیادی داشته است، این جلوه ها در خارج از مرزها بیشتر به چشم می آید، اگر چه شاید نمودی برای مردم در داخل کشور نداشته باشد.

وی بیان داشت: معتقدم بیانیه گام دوم الهام گرفته از آیات قرآن است و مجموعه بیانات رهبر انقلاب و حتی 170 موضوع بیانیه ریشه قرآنی دارد که از جمله آن مقاومت و صبر و استقامت است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که رسالت حوزویان در بحث تبیین بیانیه و ریشه یابی موضوعات مختلف آن که برگرفته از قرآن است، بسیار سنگین می باشد، گفت: باید موضوعات مختلف از قرآن ریشه یابی  شود، درباره آن مقالات مختلف نوشته و در جامعه نشر و در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه افزود: اما کلمه مقاومت که خود ریشه قرآنی دارد،‌ قرآن در جای جای مختلف اشاره می کند که مقاومت فردی و گروهی است.

وی بیان داشت: مقاومت موجب از بین رفتن خوف و ترس است. مقاومت باعث می شود مردم از گرانی، تحریم و یا فشار از سوی دشمن نترسند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حجت پور IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام تا بحال چقدر توانستید در راستای عملی کردن بیانیه گام دوم قدم بردارید؟ چندتا کارگاه برگزار نمودید؟ آیا کتابی در این خصوص در بین طلاب جوان پخش کرده اید؟ گزارشی از روند پیشرفت اهداف بیانیه گام دوم از سطح حوزه های علمیه کشور دارید؟