جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قطبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: اصل ولایت فقیه صرفاً رضایت و اقتضای عقل نیست و یک مسیری است که دو منطق را در یک تقاطع به هم می رساند، یکی از این منطق ها رضایت و اقتضای عقل و دیگری ولایت الهی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، شامگاه سه شنبه در جلسه بررسی الزامات فقهی دولت سازی اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با اشاره به وقایع اخیر در رابطه با افزایش نرخ بنزین، گفت: مردم باید بدانند که در فقه اسلامی چه مجازاتی برای محاربه یا بغی پیش بینی شده است تا از نیروهای امنیتی حمایت کنند و در این خصوص توجیه شوند.

وی افزود: همه مکاتب بشری مدلی برای شکل گیری حاکمان و تبعیت مردم از آنان دارند و قوانینی به همین منظور پایه گذاری می شود که در جوامع امروزی، مدل مشهور شیوه حکمرانی دموکراسی است که بر پایه توافق و رفاه اجتماعی بنیان گذارده شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: اطاعت و ولایت پذیری در جمهوری اسلامی هم از بعد عقلی و هم از بعد شرعی ضروری است، اما گاهی مردم تصمیمی که حاکمان می گیرند را قبول ندارند که در بعد جمهوریت در جوامع مختلف، می توانند از طرق مختلف مانند برگزاری راهپیمایی عمل کنند.

وی بیان کرد: حال باید ببینیم از بعد فقهی چه راهکاری برای اعتراض مردم نسبت به تصمیم حاکمان در نظام ولایت فقیه وجود دارد. گاهی مردم قانون را قبول ندارند، گاهی حاکم را قبول ندارند و در مواقعی هم قانون و هم حاکم را قبول دارند، ولی شیوه اجرای قانون را قبول ندارند و در هر سه نوع، نافرمانی رخ می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه نافرمانی شامل سه نوع اعتراض مدنی، محاربه و بغی می شود، ابراز داشت: از نظر فقهی برای دو نوع اول، حد اعمال می شود و برای نوع سوم دستور جهاد وارد شده است، یعنی با باغی و کسی که هم اعتراض دارد و هم اغتشاش می کند و هم قصد براندازی دارد، باید جهاد کرد.

موضع رهبر انقلاب بسیار عالمانه و هوشمندانه و منطقی بود

وی با اشاره به موضع هوشمندانه و منطقی و عالمانه رهبر معظم انقلاب پس از افزایش نرخ بنزین و وقایع متأثر از آن، گفت: همه سران قوا اذعان داشتند که مصوبه کاملاً قانونی بوده است و حتی دیوان عدالت اداری هم هیچ گونه نقضی از قانون را گزارش نداده است و مجلس هم بر قانونی بودن مصوبه صحه گذارده است، پس رهبر انقلاب از قانون حمایت کردند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: رهبر معظم انقلاب می دانستند که ضرورت هایی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد و بر نظارت جدی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها تأکید کردند و فرمودند که باید پرداخت کمک معیشتی در همان روز افزایش قیمت آغاز می شد که مردم نگران پرداخت یا عدم پرداخت آن نباشند.

لزوم مانور بزرگ رسانه ای بر روی موضع فداکارانه رهبر انقلاب

وی تصریح کرد: کار بزرگی که می توانستیم انجام بدهیم و متأسفانه از آن غفلت شد این بود که یک مانور عظم رسانه ای برای دنیا داشته باشیم که رهبر جمهوری اسلامی حتی از آبروی خودش برای تحقق قانون و حمایت از دولت منتخب و قانونی و مصلحت کشور مایه می گذارد تا غربی ها بدانند که ژست دموکراسی فقط مخصوص آنان نیست و رهبر فقیه ایران در عمل و با شجاعت و تدبیر عالی خود، چگونه از قانون حمایت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در پایان بر ضرورت پرداختن بیشتر به فقه دولت ساز تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha