شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ازدواج، ابر سیاست خانوادگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

" اَبَرسیاست خانوادگی " به احتضار افتاد

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس از ازدواج به عنوان اَبَرسیاست خانوادگی جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: متاسفانه ازدواج در حال "احتضار" است چرا که ۱۳ تا ۱۴ میلیون مجرد در کشور وجود دارد و فقط ۲۰ درصد جوانان برای ازدواج اقدام می‌کنند! دکتر سینا کلهر، معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست "حلقه سیاست خانواده" با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان امکان جمهوری اسلامی و امکان فرهنگ ایرانی و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نظام در مقایسه با دیگر کشورها، از کم‌توجهی کارگزاران به این نهاد گلایه کرد.وی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها را شاید بتوان تنها سیاست خانواده‌محور نظام قلمداد کرد زیرا به سرپرست خانوار اعطا می‌شود، گفت: منطق بیانیه گام دوم انقلاب، رجوع به تجارب گام اول و یادگیری از آن‌ها برای برداشتن گام دوم است.کلهر ادامه داد:ازدواج را اَبَرسیاست خانوادگی جمهوری اسلامی باید دانست اما متاسفانه ازدواج در حال احتضار است چرا که 13 تا 14 میلیون مجرد در کشور داریم؛ ازدواج وقتی عمومیت خواهد داشت که برای خانواده فضای مناسبی وجود داشته باشد که اکنون چنین نیست؛ در گذشته فشار اجتماعی و منزلت حاصل از ازدواج، جوان را به سمت ازدواج سوق می‌داد اما اکنون این فشار اجتماعی بر فرد مجرد وجود ندارد و از ازدواج نیز منزلت‌زدایی شده است.وی با اشاره به آمار ازدواج سال 1397 متذکر شد: در کل جمعیتِ در سنّ ازدواج، پسران نزدیک به یک میلیون نفر، بیشتر از دختران هستند اما این پسرها در کدام بازه سنی‌ هستند، پسران مذکور در دو بازه سنی 20 -24 و 25-29 قرار دارند. 60 درصد پسران 20 تا 24 ساله، با دخترانِ یک گروه سنی پایین‌تر از خود ازدواج می‌کنند؛ پس اگر دختران می‌خواهند شانس بالای ازدواج داشته باشند باید در بازه‌های سنی 15 -19 و 20-24 ازدواج کنند؛ اخیراً عده‌ای می‌خواستند جلوی یکی از این بازه‌ها را با تصویب قانون «افزایش حداقل سن قانونی ازدواج» بگیرند! نکته اینجاست که از سن 35 سال به بعد، تعداد دختران بیشتر از پسران می‌شود! زیرا آن یک میلیون پسر اضافه‌، به صورت همگن در بازه‌های سنی پراکنده نشده‌اند و نیز پسران ایرانی تمایل به ازدواج با دختران گروه سنی پایین‌تر از خود دارند.معاون مرکز پژوهش‌های مجلس دو متغیر مهم برای ازدواج را مسکن و شغل برشمرد که از همان پایان دوره مقطع ابتدایی باید آینده‌سازی شود.وی بار اصلی تسهیل ازدواج را بر دوش دولت دانست و یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی در مواجهه با امر جنسی، در مدتی مدید، تغافل بوده و فضای حرکت جهانی هم ضد خانواده است؛ نظام به نحو شایسته مقاومت نکرده و اتفاقاً خواسته یا ناخواسته با آن سیاست‌ها همراه شده تا اینکه به نقطه بحرانی ازدواج رسیده است یعنی فقط 20 درصد از جوانان برای ازدواج اقدام می‌کنند!کلهر با اشاره به قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قانونی را نوشته‌اند که قصد اجرایش را نداشته‌اند! این قانون منابع مالی‌اش مشخص نیست و متولی خاصی هم ندارد؛ دو شرط ضروری برای هر قانون منبع مالی و ضمانت اجراست؛ اتفاقاً بعد از تصویب قانون تسهیل ازدواج، «مسکن مهر» و «صندوق مهر امام رضا (ع)» راه‌اندازی شد؛ اکنون باید مبتنی بر این تجارب، یک قانون کارآمد و عملیاتی تدوین کرد.

آسمان به داد پایتخت رسید

مرکز پایش آلودگی هوا، امروز شاخص آلودگی هوای پایتخت را ۵۸ و در وضعیت قابل قبول اعلام کرد.معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ١١ مورخ ۱۸ آذرماه در وضعیت قابل قبول بوده است.محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسید کربن پاک (۳۳)، ازن پاک (۱۴)، دی اکسید نیتروژن قابل قبول (۵۸)، دی اکسید گوگرد پاک (۱۱)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون پاک (۲۹) و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون قابل قبول (۵۸) بوده است.شاخص آلودگی هوای کمتر یا مساوی ۵۰ به معنای هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول،  ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، و ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌ها تعریف شده است.

خودکشی نصف آمار جهانی شد

احمد حاجبی در مراسم افتتاحیه برنامه پایلوت طرح ملی پیشگیری از خودکشی در استان لرستان افزود: هر چند آمار ما از متوسط جهانی کمتر است، اما حتی یک مورد از این پدیده نیز قابل قبول نبوده و باید برای جلوگیری از آن اقدام کرد. حلقه آویز کردن، استفاده از حشره کش‌ها و سایر سموم رایج‌ترین روش‌های خودکشی در کشور هستند.وی ادامه داد: نقش سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه جهاد کشاورزی در کاهش آمار خودکشی بسیار حائز اهمیت است.حاجبی بیان کرد: ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه شده در این برنامه یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر آن تاکید داریم. افزایش روایی داده‌های ثبت شده، کاهش انگ اجتماعی مرتبط با اطلاع رسانی، مدیریت انعکاس اخبار، کاهش دسترسی به روش‌های خودکشی و تقویت پژوهش‌های مرتبط با موضوع خودکشی، سایر موارد این استراتژی ها هستند.مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی لرستان در کاهش آمار خودکشی نسبت به گذشته قابل تقدیر است. استان لرستان از استان‌های بحرانی در آمار اعلام شده فاصله گرفته که نشان از انتخاب درست برای پایلوت شدن طرح ملی پیشگیری از خودکشی دارد.وی اظهار داشت: با توجه به نقش مهم اخبار منتشر شده در مورد خودکشی بر تهییج موارد مشابه و عمومی، باید برنامه‌های توجیهی برای رسانه‌ها در مورد کیفیت انتشار اخبار تدوین و اجرا شود. آموزش و پرورش و وزارت علوم، برای پیشگیری و مقابله با این پدیده باید وزارت بهداشت را همراهی کنند.محمدعلی دریک، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در همین رابطه گفت: آمار خودکشی در استان از ۱۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر سال ۹۶ به ۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده است. سال‌های گذشته لرستان در بین ۴ استان نخست در خصوص خودکشی بود، اما با انجام اقدامات آموزشی و غربالگری اکنون بحران از منطقه خارج شده است.

شورای شهر به حناچی نامه محرمانه زد

معاون نظارت شورای شهر تهران از ارسال نامه محرمانه به شهردار تهران در مورد وضعیت بام‌لند خبرداد.افشین حبیب‌زاده در مورد  فعالیت مجتمع بام‌لند گفت: مدتی پیش نامه‌ای محرمانه در مورد پروژه بام‌لند و نوع قرار داد آن به شهردار تهران ارسال کردیم.وی اظهار کرد: کارشناسان این قرار داد را به لحاظ حقوقی و همچنین سطح و سطوحی که در قرار داد آمده با آن چیزی که اجرایی شده را احصا کردند،  در مورد شرایطی که امروز این پروژه دارد و آیا اینکه قرار داد نیاز به اصلاح دارد یا نه؟ یک اظهارنظر حقوقی شده و کارشناسان این مسائل را بررسی کردند.حبیب زاده افزود: این نامه به صورت  محرمانه برای شهردار ارسال شده و از حناچی درخواست کردیم که این موضوع را بررسی کند اما هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است و مسئولان امر عنوان کردند که در حال بررسی هستند.پیش از این نیز بهاره آروین  رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران  اعلام کرده بود: متاسفانه واگذاری مجموعه "بام‌لند" نیز به گونه‌ای بود که آگهی مزایده این مجموعه به‌عنوان یکی از مهمترین معاملات شهرداری تهران در سال‌های گذشته در یک هفته‌نامه دست چندمی منتشر شد.

ترکیه به سوری ها پناه داد

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورش قصد دارد حداقل یک میلیون آواره سوری را در محدوده موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه که در جریان عملیات نظامی اخیر تصرف کردند، مستقر کند.اردوغان با بیان اینکه اگر متحدان ترکیه کمک مالی نکنند، این کشور مجبور است خودش برای بازگرداندن مهاجران سوری هزینه کند، توضیح داد: «[ما] می‌توانیم گامی نمونه در [منطقه] بین رأس‌العین و تل‌أبیض برداریم. اسکان یک میلیون نفر در محدوده بین تل‌أبیض و رأس‌العین،‌ برنامه ما برای منطقه امن است».وی در مصاحبه با شبکه «تی. آر. تی»، اشاره‌ای هم به تهدیدهای آمریکا درباره سامانه پدافند موشکی «اس-400» روسی نیز پرداخته و گفت: «ما نمی‌توانیم برای خرید پاتریوت [از آمریکا]، از اس-400 دست بکشیم. این ماجرا تمام شده است».رئیس‌جمهور ترکیه اما احتمال خرید سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت از آمریکا را نیز رد نکرد: «اگر ایالات متحده شرایط مناسبی را به ما پیشنهاد دهد، ما سامانه‌های آنها را خریداری می‌کنیم. زیرا ما می‌خواهیم شبکه پدافند هوایی خود را متنوع‌سازی کنیم».اردوغان همچنین درباره نشست اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن و ابراز تعجب و حیرت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از خرید سامانه اس-400 توسط ترکیه، اظهار داشت: «به او گفتم، آیا باید از تو اجازه بگیرم که چه چیزی را از چه کسی بخرم؟!»وی همچنین گفت از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کرده تا دیداری با وی درباره موضوع لیبی داشته باشد، چراکه نمی‌خواهد لیبی به سوریه دیگری تبدیل شود.اردوغان در ادامه به اقدام دولت یونان در اخراج نماینده لیبی از این کشور اشاره کرد و گفت: «این اقدام یونان رسوایی بین‌المللی بوده و آنها بهای این اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی پرداخت خواهند کرد».

ائتلاف سعودی ۸۰۰ کودک معلول برجای گذاشت

سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در سخنانی به عواقب ادامه محاصره فرودگاه بین‌المللی صنعاء پرداخت و گفت که بیش از 800 کودک یمنی در اثر حملات ائتلاف سعودی معلول شدند."یوسف الحاضری" اعلام کرد که در طول هزار و 700 روز جنگ یمن، 800 نفر از کودکان یمنی بر اثر بمباران ائتلاف متجاوز به هیچ وجه قادر به حرکت و راه رفتن نیستند.وی افزود:‌ بسته شدن فرودگاه بین‌المللی صنعاء در نتیجه محاصره ائتلاف سعودی، باعث شد که حدود 350 هزار نفر از شهروندان یمنی نتوانند برای درمان به خارج از کشور سفر کنند و از این میان، 42 هزار نفر جان باختند.سخنگوی وزارت بهداشت یمن تاکید کرد که حدود سه میلیون کودک کمتر از پنج سال در این کشور، به دلیل ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی دچار سوء تغذیه هستند.وی گفت که 400 هزار کودک یمنی نیز شدیدا دچار سوء تغذیه هستند؛ به طوری که اگر این کودکان، معاینه پزشکی مناسب نشوند هر 10 دقیقه یک نفر از آنها در معرض خطر مرگ قرارخواهند گرفت.

مصوبه‌ مهریه خیال طلاق را راحت کرد

خبری مبنی بر «ممنوعیت حبس و بازداشت بدهکاران مهریه» به نقل از مدیرعامل ستاد دیه کشور در رسانه ها پیچید. خبری که حتی بازتاب بین المللی داشت و بسیاری از رسانه های خارجی نیز به آن پرداختند.به طوری که سید اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور از افزودن یک تبصره به ماده ۷ قانون محکومیت های مالی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد و اعلام کرد: در معیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور معاون حقوقی قوه قضائیه و نمایندگانی از وزارت دادگستری، سازمان زندان‌های کشور و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ضمن بررسی جزئیات طرح الحاق سه تبصره به ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) حاضرین در نشست تعیین کردند کلیات ماده واحده‌ای که با محوریت کاهش حداکثری بدهکاران غیر بزهکار تهیه شده است، مورد تایید بوده و پیرو آن دو تبصره به ماده ۷ و یک تبصره به ماده ۱۱ قانون محکومیت های مالی الحاق می‌شود. وی افزود: بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی من‌جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع گردید، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌به را اثبات نماید.کمیسیون حقوقی مجلس در حالی تصمیم به لغو حبس برای بدهکاران تادیه مهریه گرفته که نه تنها حقوق شرعی و قانونی زنان را نادیده گرفته بلکه مسیر سوء استفاده برخی را برای عدم پرداخت مهریه تسهیل می بخشد.اما فارغ از اینکه مهریه به عنوان یک حق قانونی زنان محسوب شده و نباید دریافت آن را منوط به طلاق کرد، بخشی از این مصوبه مجلس می تواند منجر به گسستن بنیان های نهاد خانواده شود.به گفته رئیس ستاد دیه کشور، عدم امکان وصول تمام یا بخشی از مهریه به تشخیص دادگاه می‌تواند از مصادیق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی باشد که در این مورد هم متقابلا حقوقی برای بانوان لحاظ شده است که بر اساس آن ارائه دادخواست طلاق برای بانوان تسهیل شده است.براساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، «زوجه می‌تواند در مواردی که ادامه زندگی زناشویی، وی را در وضعیت عسر وحرج قرار می‌دهد، با مراجعه به حاکم و اثبات حالت عسر و حرج، درخواست طلاق نماید.» حال برشمردن عدم امکان وصول مهریه به عنوان یکی از مصادیق عسر و حرج، تنها منجر به باز شدن مسیری تازه در فرآیند طلاق شده و آمار جدایی زوجین از یکدیگر را افزایش دهد.تصریح بخشی از این مصوبه به تسهیل فرآیند طلاق برای بانوانی که عدم توانایی همسر آن ها برای پرداخت مهریه ثابت شود، به نوعی هموار کردن مسیر زوجین برای طلاق بوده و از سوی دیگر با رفع نگرانی مردان از رفتن به پشت میله های زندان، آمار طلاق های توافقی را نیز افزایش می دهد.

جهرمی به مردم وعده سورپرایز داد

محمدجواد آذری جهرمی در سومین همایش تهران هوشمند که در برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به تفاهمی که سال گذشته با شهرداری تهران برای هوشمندسازی این شهر منعقد شد، اظهار کرد: در این تفاهمنامه قرار بود تهران را به شهری سالم، پاک و امن تبدیل کنیم و طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی برای رسیدن به این هدف بودیم.وی با اشاره به اینکه مدیریت هوشمند و هوشمندسازی بازار برای فعالیت کسب و کارهای نوآفرین از جمله ضرورت های ایجاد شهر هوشمند است، گفت: هم اکنون شاهد هستیم طی تفاهم نامه ای که میان سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران صورت گرفت به نتایج بسیار خوبی دست یافته ایم برای مثال امروز دیگر کسی برای تماس با آتش نشانی دچار گنگی و مشکل در نحوه آدرس دهی نمی شود و به دلیل اتصال سازمان آتش نشانی به API دولت الکترونیک محدوده تقریبی مکان طرح برای اعزام آتش نشانی در دسترس خواهد بود و به این ترتیب زمان خدمت رسانی تغییر کرده است.وی گفت: از سوی دیگر هم اکنون مدل حرکتی خودروها در شهر با استفاده از داده های مخابراتی در دانشگاه علم و صنعت استخراج می شود و ما امروز دیگر درگیر اپلیکیشنی مانند waze نیستیم و اپ های ایرانی در حال سرویس دهی قدرتمند با استفاده از داده های قوی هستند.وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون برای پایش کیفیت ارتباطات در سامانه رگولاتوری از داده های استارت آپی بخش خصوصی استفاده می کنیم و شواهد نشان می دهد فضای استارت آپی بسیار قوی تر از ما در حال تحلیل آمار و استفاده از داده های اطلاعاتی هستند.جهرمی تاکید کرد: جایگاه ما به عنوان حاکمیت و سیاستگذار عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ما را بی نیاز از توانمندی بخش خصوصی نمی کند و باید شیوه فعالیت خود را بر اساس پتانسیل های موجود تغییر دهیم.وی از اتصال شهرداری تهران به زیرساخت دولت الکترونیک خبر داد و گفت: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی شهرداری قبوض کاغذی خدمات شهری حذف شود. در همین حال هدف گذاری ما این است که با اتصال به زیرساخت های دولت الکترونیک تمام درخواست های شهروندان در عرض یک روز پاسخ داده شود.وزیر ارتباطات گفت: آزادسازی دیتا در زیر پوست مدیریت شهری در حال اتفاق است و طی یک سال گذشته توانستیم به لایه مشارکت بین دستگاهی دست یابیم. از این پس نیز فرآیند مشارکت بین دستگاهی برای هوشمندسازی شهری را دنبال می کنیم و امیدواریم دستگاه های ذیربط نیز در این فرآیند مسئولیت های خود را اجرایی کند.وزیر ارتباطات با اشاره به نوآوری در سیستم پستی کشور همگام با فرآیند هوشمندسازی شهری در سال جاری گفت: به زودی ۲۰۰ موتور برقی، ۵۰ دوچرخه برقی و خودروی برقی تولید داخل به ناوگان پست می پیوندند.وی توضیح داد: برای این اقدام خواستار خرید ۱۰ خودروی برقی از شرکت دانش بنیان داخلی شدیم که به دلیل مشکلات صدور مجوز پلاک این شرکت هنوز آمادگی ارائه این تعداد خودرو را به ما ندارد. بر این اساس خواستار همراهی و حمایت ناجا برای حل مشکلات این فرایند هستیم.وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی می تواند آلودگی را از هوای تهران پاک کند، گفت: چاره ای جز مدیریت هوشمند در این فضا نداریم و به دنبال تفاهم نامه همکاری با سایر دستگاه ها و آماده کمک به تولیدکننده داخلی هستیم.وی گفت: بعد از آماده سازی زیرساخت های هوشمندسازی شهری که امسال به سرانجام رسیده باید بر تعاملات بین دستگاهی برای سیاستگذاری در حوزه هوشمندسازی تمرکز کنیم. از این رو شهرداری تهران و شورای شهر می توانند در راستای این تفاهمات بین دستگاهی در حوزه سیاست گذاری به ما کمک کنند.

سرما مدارس را به تعطیلی کشاند

سرما و برودت هوا مدارس برخی استان های کشور را به تعطیلی کشاند.روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به برودت شدید هوا در شهرستان چالدران و جلوگیری از شیوع بیمارهای فصلی، مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول تحصیلی این شهرستان روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ آذر ماه در نوبت‌های صبح و بعدازظهر تعطیل می‌باشد. بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به منظور پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به آنفلوآنزا مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جاجرم دوشنبه تعطیل است.

کمبود دارو تمام شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود توطئه دشمنان برای ایجاد بحران، امروز کمبود مهمی در عرصه دارو و درمان برای مردم کشور نداریم.به نقل از ایرنا دکتر سعید نمکی در حاشیه بازدید از مراکز درمانی سبزوار در جمع خبرنگاران افزود: کمبود دارویی امروز کشور نسبت به پارسال کاهش داشته و به یک سوم رسیده است.وی ادامه داد: با عنایت دولت و مجلس شورای اسلامی بودجه سال ۹۹ وزارت بهداشت، نسبت به سال جاری حدود ۱۵ درصد افزایش دارد که البته تغییراتی نیز در مجلس داده می‌شود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود کمبود منابع و مشکلات اقتصادی یک هزار طرح بهداشتی و درمانی در کشور آماده بهره‌برداری است.وی افزود: طی ۲۰ هفته آتی تا هفته سلامت در اردیبهشت سال ۹۹ هر هفته ۵۰ طرح بهداشتی و درمان با اولویت مناطق محروم برای افزایش دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.طی سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان سبزوار هفت طرح بهداشتی و درمانی با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال در شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید. سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دادستانی ۶۷ هزار سایت قمار را فیلتر کرد

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در رابطه با اقدامات دادستانی کشور در برخورد با سایت‌های قمار و شرط بندی اظهار کرد: ما در دادستانی کل کشور و دستگاه‌های مربوط با این موضوع، رصد کاملی بر روی سایت‌های شرط بندی داریم، اما هرگاه که این سایت‌ها فیلتر می‌شوند از یک درگاه و نام دیگر شروع به کار می‌کنند که لازم است کار رصد به صورت سیستمی انجام شود.وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات در برخورد با سایت‌های قمار این است که غالبا سایت‌های شرط بندی در بستر نرم افزارهای خارجی و نرم افزارهایی که فیلتر شده اند، فعالیت دارند.سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: در هیچ کشوری این گونه نیست که دستگاه‌های نظارتی فقط بر روی فعالیت سایت‌ها نظارت داشته باشد بلکه اقدامات نظارتی بر عهده مدیر نرم افزارها است و مدیران باید از انجام اقدامات غیر قانونی در بستر نرم افزار خود جلوگیری کند، زیرا دستگاه‌های نظارتی هر قدر هم نظارت کاملی داشته باشد بازهم قادر به رصد کامل تمام اقدامات انجام شده در بستر تمام نرم افزارها نیستند.جاویدنیا ادامه داد: مشکل دیگر این است که سرورهای نرم افزارها در کشور ما نیست و عملا ما به سختی می‌توانیم به اطلاعات این نرم افزارها دست پیدا کنیم.وی بیان کرد: در مواردی نرم افزارها با هدف شرط بندی و قمار طراحی و در بسترهای مانند گوگل پلی منتشر می‌شوند. کشورهای دیگر مسئولیت‌های جدی برای مدیران این نرم افزارها در نظر می‌گیرند و آن‌ها را مکلف می‌کنند که قوانین حاکم در کشور را رعایت کنند، اما متاسفانه در کشور ما این محدودیت‌ها وجود ندارد و علارغم مصوبات شورای عالی فضای مجازی که وزارت ارتباطات را ملکف کرده است برای نرم افزاری‌های خارجی محدودیت و شرایطی مانند التزام به مقررات کشور و پاسخگویی در مقابل اقدامات غیر قانونی در نظر بگیرد، اما این امر تا به امروز انجام نشده است.سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: طبیعی است که اگر فضای تخلف سایت‌های متخلف باز باشد ما هر چه قدر هم کار رصد را گسترش دهیم باز هم در زمان برخورد با مشکل مواجه خواهیم شد، زیرا این سایت‌ها از شماره ها و ایمیل‌های خارجی استفاده می‌کنند که شناسایی آن‌ها آسان نیست و همیشه ما یک قدم عقب تر از آنها حرکت می‌کنیم.جاویدنیا در مورد مکانیزیم شناسایی، رصد و فیلتر سایت‌های غیر قانونی و قمار گفت: دو مکانیزیم برای شناسایی و فیلتر سایت‌های قمار وجود دارد؛ یکی از مکانیزم ها بررسی مسائل در کارگروهی است که با حضور اعضای برگزار می‌شود و دیگر کارگروهی است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود.وی ادامه داد: در مورد سایت‌های قمار که فیلتر آن‌ها دارای فوریت است در کارگروه آنلاین تصمیم گرفته می‌شود و به صورت شبانه روزی دستور فیلتر این سایت‌ها صادر می‌شود.سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: در مورد درگاه‌های بانکی هم در کارگروه آنلاین تصمیم گرفته می‌شود و هر ساعتی از شبانه روز که درگاه‌های بانکی برای اقداماتی مانند تبادل پول قمار مورد استفاده قرار گیرند، شناسایی  و فیلتر و دستور تخلف شرکت متخلف به بانک مرکزی ارسال می‌شود، البته در این زمینه نیازمند هستیم بسترهای کشف تخلف در بانک مرکزی مستقر شود.جاویدنیا گفت: با رصدهای انجام شده استفاده از درگاه‌های بانکی برای شرط بندی و قمار کاهش پیدا کرده است و این سایت به سمت روش‌های دیگر برای تبادل پول رفته اند.

علت جمع‌آوری بیدود ها  مشخص شد

پیروز حناچی شهردار تهران درباره اینکه علت قطع همکاری شهرداری با شرکت بیدود چیست؟ گفت: ما با شرکت بیدود قطع همکاری نکرده‌ایم.شهردار تهران تصریح کرد: بیدود گزارش‌هایی دارد که نشان می‌دهد به نسبت سرمایه‌گذاری که انجام داده چرخ اقتصادی آن نمی‌چرخد.وی ادامه داد: طبیعی است چون این شرکت نوپا است، باید استفاده‌کنندگانش افزایش یابد، به همین دلیل برای ادامه کار آن‌ها در حال مذاکره هستیم.شهردار تهران با بیان اینکه در دوره جدید تمام تلاشمان این است که به عنوان یک شتاب‌دهنده اصلی برای فضاهای کسب و کار محیطی مناسب را فراهم کنیم، اظهار کرد: این کار توسط نیروهای جوان می‌تواند به ثمر نشیند تا مردم هم سرویس‌دهی بهتری را دریافت کنند.حناچی با بیان اینکه برای مثال تاکسی‌های اینترنتی سبب کاهش سفرهای زائد درون‌شهری شده‌اند افزود: به زودی لایحه‌ای را به شورا ارسال می‌کنیم تا از این گونه کسب و کارها حمایت شود.او با بیان اینکه در حال حاضر زائده‌های شهری بیشتر از اینکه در اختیار بخش دولتی باشد در اختیار بخش خصوصی است، ادامه داد: معمولا سازمان‌های مختلف در ابتدای کار برای انتقال داده‌ها مقاومت می‌کنند، اما بعد که می‌فهمند انتقال داده‌ها موجب ارائه خدمات بیشتر می‌شود همکاری می‌کنند.

بوی نامطبوع باز هم تهران را فرا گرفت

بوی نامطبوع دوباره در مناطق مرکزی تهران از جمله 6، 11، و همچنین مناطق 18 و 19 را در بر گرفته است و برخی از شهروندان اعلام کردند که این بود بد در منطقه 19خیلی شدید شده است. این در حالی است که چند روز پیش هم  انتشار بوی نامطبوع در تهران داشتیم که منبع آن درنهایت مشخص نشد. سال گذشته هم در همین ایام انتشار بوی نامطبوع در تهران رخ داد که درنهایت برخی مسئولین اعلام کرد انتشار بوی گاز مرکاپتان بوده است.

ایرانسل مزاحم ترین اپراتور تبلیغاتی شد

برخورد با افرادی که با شماره‌های شخصی و سرشماره‎‌ها اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند، تشدید خواهد شد.مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات گفت: به زودی در قراردادها بندی اضافه خواهد شد که اگر مشترک از سیم‌کارت خود برای پیامک‌های مزاحم استفاده کند، امکان ارسال پیامک برای تمام سیم کارت‌های متعلق به او غیرفعال خواهد شد.قره داغی سهم اپراتور ایرانسل از ارسال پیامک‌های مزاحم را ۸۰ درصد، همراه اول ۱۱ ممیز ۷ دهم درصد و رایتل را ۶ ممیز ۸ دهم درصد عنوان کرد. او گفت با توجه به سهم هر کدام از اپراتورها در بازار گفت: از این نظر اپراتور رایتل وضع خوبی ندارد.قره داغی گفت: طی دو هفته گذشته ۴ هزار ۸۳۰ سیم کارت ارسال پیامک مزاحم را غیر فعال کردیم. قره داغی از مردم خواست اگر دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را غیر فعال کرده‌اند، اما هنوز از سرشماره‌های خاص پیامک دریافت می‌کنند به سامانه ۱۹۵ اطلاع بدهند.

«صاعقه 3 »رقم خورد

سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت با اعلام خبر اجرای طرح صاعقه 3 و برخورد با سارقان کیف‌قاپ اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی و تلاش مأموران پلیس آگاهی پایتخت در 24 ساعت گذشته 117 نفر از سارقان شناسایی و دستگیر شدند.جانشین رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد:‌ از مجموع دستگیرشدگان 63 نفر کیف‌قاپ بوده‌اند؛ همچنین 27 دستگاه موتور سیکلت و 5 دستگاه خودرو که متعلق به سارقان بود توقیف شد.سردار هداوند با اشاره به این مطلب که هفت دستگاه موتور مسروقه، 83 دستگاه گوشی تلفن همراه، یک دستگاه دوچرخه و تعدادی دوربین عکاسی و لوازم دیگر از سارقان به دست آمد، اعلام کرد: سارقان تا این لحظه به 696 فقره سرقت قاپ‌زنی اعتراف کرده‌اند.وی گفت: پلیس تهران با اجرای طرح صاعقه برخورد با کیف‌قاپی را به طور جد در دستور کار دارد و اجازه نمی‌دهد سارقان امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیندازند.

فتا از ایمیل ها خداحافظی کرد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اعلام کرد: پلیس فتا هیچ‌گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده‌های دیگر مانند Gmail , Yahoo, hotmail و یا سایر میل سرورها ندارد. سرهنگ علی‌محمد رجبی با اشاره به ارسال ایمیل تحت نام و نشان پلیس فتا در روزهای اخیر، گفت: ارسال این ایمیل‌ها از سوی پلیس فتا نبوده و شهروندان فریب این دست ایمیل‌ها را نخورند.وی تصریح کرد: ایمیل پلیس فتا تحت سرورهای خود این پلیس می‌باشد و پلیس فتا هیچ‌گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده‌های دیگر مانند Gmail , Yahoo, hotmail و یا سایر میل‌سرورها ندارد و به هیچ عنوان کاربران را با ایمیل برای پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در فضای سایبر احضار نمی‌کند.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به احضار کاربران برای پاسخگویی نسبت به اعمال‌شان در فضای سایبر، این دعوت که به درخواست مراجع قضائی است به صورت کتبی به درب منزل کاربران ارسال می شود البته این رویه نه تنها برای کاربران حقیقی که کاربران حقوقی مثل شرکت‌ها، نهادها یا دیگر دستگاه‌های اجرایی به صورت اظهاریه کتبی به درب موسسه یا شرکت‌ها انجام می شود.براساس گزارش سایت پلیس، سرهنگ رجبی یادآور شد: راهکارهای تشخیص اصالت ایمیل‌های ارسالی در سایت پلیس فتا موجود است و شهروندان می توانند با مطالعه این مبحث اطلاعات خوبی کسب کنند.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به هموطنان توصیه کرد: در صورت مواجهه ودریافت تماس‌های مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند

تب بالای قاچاق، انقراض گونه‌های حساس را تشدید کرد

با رشد جهانی قاچاق حیات وحش ببرها، فیل‌ها و پنگولین‌ها با خطر جدی مواجه بوده و ده‌ها گونه دیگر نیز در حال حاضر در معرض این خطر هستند با این حال اطلاعات ارائه شده در یک کنفرانس طی هفته جاری فناوری جدیدی را نشان می‌دهد که می‌تواند به جلوگیری از این تجارت غیرقانونی کمک کند.تلاش‌های قاچاقچیان با روش‌های عجیب و غریب برای دستیابی به حیوانات در معرض خطر به منظور اضافه کردن آنها به مجموعه‌های کلکسیونی یا خرید اعضای بدن این حیوانات به دلیل خواص پزشکیِ ادعا شده که با نقض قانون صورت می‌گیرد، در سال‌های اخیر افزایش داشته است.تجارت غیر قانونی حیات وحش به طور چشمگیری در حال افزایش بوده و از قاچاق حیوانات نادر به صورت گاه به گاه مانند سمندر غول پیکر چینی و در معرض خطر گرفته که به تازگی قاچاقچیان سعی در قاچاق آن‌ در جعبه‌های شکلات به انگلیس داشتند تا قاچاق بیش از نیم میلیون پنگولین از آفریقا تا آسیا طی سه سال گذشته برای گوشت و فلس آن‌ها رواج یافته است. از هشت گونه پنگولین (جانوری که به پولک‌پوست یا مورچه‌خوار پولک‌دار نیز معروف است) موجود در جهان، در حال حاضر دو گونه در معرض خطر جدی بوده و نگرانی‌های بسیاری در مورد شش گونه دیگر وجود دارد. علاوه بر پنگولین‌ها، سایر حیوانات قاچاق شده در معرض خطر شامل فیل‌ها، کرگدن‌ها، مارماهی‌های اروپایی و اسب‌های دریایی هستند. به گفته فعالان زیست‌ محیطی، یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از نابودیِ گسترده این موجودات، اکنون به یک مشکل ناامیدکننده تبدیل شده است و این مشکل محور بحث‌های یک نشست با موضوع "آیا فناوری نظارتی و علوم اجتماعی می‌تواند به مقابله با نقض قانون و جرایم حیات وحش بپردازد؟" در انجمن جانورشناسی لندن خواهد بود.به گفته یکی از اعضای برگزار کننده این نشست یکی از نگران کننده‌ترین اَشکال تجارت غیرقانونی حیات وحش کشتار کوسه‌ها در مقیاس وسیع به ویژه کوسه‌ صخره‌ای طوسی و کوسه دم‌دراز در اقیانوس هند است. این تجارت وحشیانه بدین صورت است که باله‌های کوسه‌ها را قطع کرده و آن‌ها را به دریا می‌ریزند تا غرق شوند. باله کوسه غذایی لوکس برای ثروتمندان کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود.یکی از ایده‌های مقابله‌ای با این نحوه از تجارت‌ها استفاده از اصلاحات فن آوری است. مانند هواپیماهای بدون سرنشین که می‌توانند بر فراز کشتی‌ها پرواز کرده و در صورت اقدام به شکار کوسه‌ها از آن‌ها فیلمبرداری کنند. توسعه دستگاه‌های دقیق مانند رادارهایی با روزنه مصنوعی برای ماهواره‌ها به مقامات این امکان را می‌دهد تا ماهیگیری غیرقانونی را از فضا در زمان مناسب کنترل کنند.با این حال، به همان اندازه واضح است که باید عوامل اجتماعی را نیز در نظر گرفت، که چرا مردم به تجارت غیرقانونی حیات وحش روی می‌آورند. ذخایر ماهی‌هایی که روستاهای محلی به آن‌ها وابسته هستند ممکن است کاهش یابد و ماهیگیران باید به منابع دیگری روی آورند و گاهی اوقات تنها منبع موجود، جانداریست که تحت حفاظت قانون قرار دارد.به نوشته روزنامه گاردین، علاوه بر این، تجارت غیرقانونی حیات وحش اغلب با جرم و جنایات سازمان یافته مرتبط است، بنابراین به سادگی ممکن است مردم محلی مجبور به پیوستن به آن‌ها شوند.

ناجا باند جعل اسناد پایتخت را متلاشی کرد

رئیس پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت از انهدام باند چهار نفره جعل و توزیع اسناد اقامتی و مسافرتی در شمال تهران خبر داد و گفت: این متهمان با صدور کارت و اسناد جعلی مبالغ هنگفتی از اتباع خارجی دریافت می کردند.سرهنگ علی محمدی افزود: چندی پیش اخبار و گزارش‌هایی در خصوص فعالیت اعضای یک باند که اقدام به تهیه مدارک اقامتی و مسافرتی جعلی برای صدها مهاجر غیرقانونی می‌کردند، دریافت کردیم.رئیس پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت در ادامه گفت: بر اساس تحقیقات پلیسی انجام شده اعضای این باند در شش ماه گذشته تعداد زیادی گذرنامه و مدارک مسافرتی مفقودی یا سرقتی را که از طریق همدستانشان به دست آورده بودند را با جعل اسناد به مهاجران غیر قانونی که قصد سکونت در کشور ایران و یا قصد خروج از کشور و مهاجرت به سایر کشورها داشتند با قیمت‌های هنگفتی فروختند.وی افزود: در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی مخفیگاه این متهمان در محدوده پارک‌وی شناسایی و نتیجه تحقیقات انجام شده در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.علی محمدی در ادامه گفت: مراقبت‌های ویژه پلیسی از مخفیگاه متهمان ادامه داشت تیمی از مأموران پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی برای دستگیری و بازرسی از مخفیگاه متهمان وارد عمل شد.رئیس پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت افزود: در این عملیات پلیسی ماموران اعزامی موفق شدند اعضای این باند ۴ نفره جاعل را در مخفیگاهشان قبل از متواری شدن دستگیر کنند.وی با بیان اینکه از مخفیگاه متهمان تعداد زیادی اسناد و مدارک جعلی اعم از پاسپورت و روادید و کارت کشف شد، گفت: متهمان در همان بازجویی اولیه به جرم ارتکابی اعتراف و اظهار کردند که به ازای جعل هر کارت یا سند ، مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان دریافت می‌کردند.

ویروس"Nipah" آسیا را تهدید کرد

متخصصان جهانی سلامت و بیماری‌های عفونی نسبت به خطر احتمالی ناشی از شیوع ویروسی موسوم به "Nipah" هشدار دادند.ویروس کشنده Nipah که خفاش‌ها ناقل آن هستند در مناطقی از جنوب و جنوب شرق آسیا شیوع انسانی داشته و احتمال همه‌گیری جدی آن وجود دارد.این ویروس در سال ۱۹۹۹ در مالزی و سنگاپور شناسایی شد که همه‌گیری‌هایی با نرخ مرگ و میر ۴۰ و ۹۰ درصد همراه داشته‌ است. همچنین ویروس مزبور تا هزاران کیلومتر گسترش یافته و به بنگلادش و هند رسیده‌ است.تاکنون واکسن یا دارویی برای مقابله با ویروس Nipah تولید نشده‌ است.مدیر اجرایی ائتلاف نوآوری های آمادگی اپیدمی (CEPI) گفت: ۲۰ سال از زمان کشف این ویروس گذشته اما جهان همچنان برای مقابله با تهدید جهانی ناشی از ویروس Nipah آماده نیست.ائتلاف نوآوری های آمادگی، مشارکت کارشناسان بیماری، سازمان‌های خصوصی، عمومی و مدنی است که در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد و هدف آن تولید واکسن برای بیماری‌های عفونی ناشناخته و نوظهور است.به گفته مدیر اجرایی ائتلاف نوآوری های آمادگی اپیدمی، شیوع ویروس Nipah تاکنون به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا محدود بوده اما این ویروس از قابلیت همه‌گیری برخوردار است زیرا خفاش‌های ناقل این ویروس در تمامی مناطق استوایی و نیمه گرمسیری که محل زیست بیش از دو میلیارد انسان است وجود دارند.به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین از آنجاییکه این ویروس از انسان به انسان منتقل می‌شود این امکان وجود دارد که در مناطق با تراکم جمعیت بالا گسترش یابد.

بیمه‌ها از زیر بار سمعک ها شانه خالی کردند

علی رضی پور بیان اینکه بسیاری از افرادی که از سمعک استفاده می کنند از قشر ضعیف جامعه هستند، افزود: بیمه سلامت به بهانه اینکه خدمات سمعک در کتاب ارزش نسبی ستاره دار است زیر بار مسئولیت پرداخت هزینه نمی رود و فشار مالی به خانواده ها تحمیل می شود.وی تاکید کرد: جامعه شنوایی شناسی ایران، تقاضا دارد با توجه به اینکه تعرفه های مندرج در کتاب ارزش نسبی برای سمعک ناقص شده است نسبت به حذف ستاره از خدمات سمعک در کتاب ارزش نسبی اقدام شود.این ادیولوژیست افزود: انجمن شنوایی شناسی ایران با کمک صاحبنظران دانشگاهی در حوزه سمعک تعرفه های معقولی را تحت عنوان بسته خدمات سمعک آماده کرده که هر سال برحسب پیشرفت تکنولوژی در عرصه سمعک قابل ویرایش بوده و با اطلاع وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در اختیار همکاران ادیولوژیست قرار گرفته تا زمان اضافه کردن خدمات سمعک در کتاب ارزش نسبی، از آن استفاده کنند.رضی پور یکی دیگر از مشکلات جامعه شنوایی شناسی را قیمت گذاری عجولانه و غیرکارشناسی سمعک توسط اداره کل تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این قیمت گذاری بدون اخذ نظر از شرکت ها و صاحبنظران و انجمن های علمی و صنفی صورت گرفته که انجمن علمی شنوایی شناسی اعتراض شدید خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده است.عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: این قبیل تصمیم گیری های غیر کارشناسی، عواقب ناگواری برای جامعه رادیولوژی و بیماران به همراه دارد و تفاهمنامه ای با اداره کل تجهیزات پزشکی در خصوص ساماندهی سمعک منعقد شد که تا کنون هیچ اقدام مثبتی نسبت به عملیاتی نمودن تفاهمنامه انجام نشده است.رضی پور گفت: پیشنهاد می شود در اسرع وقت نسبت به حذف فهرست قیمت از سایت اداره کل تجهیزات پزشکی اقدام و جلسه هم اندیشی با حضور صاحبنظران و انجمن های علمی و صنفی تشکیل و نسبت به دستیابی قیمت معقول و منطقی تر نسبت به سمعک بر حسب نوع و مدل آن اقدام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام علیکم از تصاویری استفاده نشود که شبهه طلا بودن انگشتر مردانه در آن باشد