پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ استفاده نامحدود از دنیای مجازی موجب بروز بیماری های جسمی و روحی بسیاری خواهد شد، همچنین آسیب های خانوادگی اعم از انزوای اجتماعی و طلاق عاطفی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، کرسی آزاد اندیشی با عنوان «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» با حضور شماری از معاونین، کارکنان، اساتید، مبلغان و طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، خانم مهدیه محمدی به عنوان ارائه دهنده بحث، فضای مجازی را "فرصت" خواند و بیان کرد: فضای مجازی با هر تعریف و تعبیری، قلمروی وسیع و رو به رشد است که از آن به "فرصت" تعبیر می شود.

وی، فرصت های ناشی از فضای مجازی را فرصت آموزشی، زمانی و مالی دانست و افزود: فضای مجازی فرصتی آموزشی برای کسب مهارت، آموزش امور بهداشتیِ متناسب با روح و جسم و نیز آموزش فن و هنری خاص برای والدین و فرزندان است. 

استاد حوزه خواهران با اشاره به اینکه فضای مجازی موجب بالا بردن بازه زمانی و زیاد شدن ارتباط اعضای خانواده می شود، ادامه داد: از جمله مزایای فضای مجازی؛ انجام کارهای بانکی با سرعت بالا و نیز انجام تحقیقات علمی و ....از طریق این ابزار ارتباطی است.

محمدی، ایجاد شغل را از دیگر مزایای فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: دنیای مجازی با وجود امکانات بسیار گسترده ای که با خود دارد، موجب کسب در آمد و ایجاد شغل می شود؛ لذا از این طریق هزینه رفت و آمد انسان پایین آمده و صرفه جویی در همه امور خواهد شد.

وی، ارتقای فرهنگی را مهمترین فرصت مجازی دانست و گفت: دنیای مجازی در خانواده، موجب رشد فرهنگی و گسترش تعاملات فرهنگی می شود.

آسیب های اجتماعی فضای مجازی

در ادامه این کرسی، خانم ربابه کابوسی به عنوان منتقد جلسه، ادامه داد: فرصت بودن فضای مجازی به عنوان یک اصل غیر قابل انکار است که نیاز به کنترل و مدیریت دارد.

وی بیشترین مخاطب فضای مجازی را نوجوانان و جوانان و نیز زنان خانه دار دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که فضای مجازی به دنبال دارد "انزوای اجتماعی" است، چنانچه اعضای خانواده با کناره گیری از همدیگر، فردگرایی را بر جمع گرایی ترجیح می دهند.

استاد حوزه خواهران به بیان آسیب های اجتماعی فضای مجازی پرداخت و اضافه کرد: استفاده نامحدود از دنیای مجازی موجب بروز بیماری های جسمی و روحی بسیاری خواهد شد، همچنین آسیب های خانوادگی اعم از انزوای اجتماعی و طلاق عاطفی را به دنبال دارد.

کابوسی، تشویق به زندگی مجردی و عدم ازدیاد جمعیت، هرزه نگاری و هرزه بینی، ترویج فرهنگ هم باشی به جای ازدواج، گسترش خیانت به همسر و نیز عدم رعایت اخلاق را از دیگر آسیب هایی برشمرد که مخاطبین فضاهای مجازی را تهدید می کند و راه حل پیشگیری و حل این مشکلات را "سواد رسانه ای" دانست.

مسئولان، فضای مجازی را دریابند

در بخش پیانی این نشست، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ به عنوان استاد داور به جمع بندی مباحث پرداخت و بیان کرد: در اهمیت و کاربرد فضای مجازی همین بس که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) می فرمایند: "اگر من رهبر نبودم حتما مسئولیت فضای مجازی را به عهده می گرفتم".

وی افزود: فضای مجازی ابزاری با مزایا و معایب است که می توان از طریق شناخت و کسب سواد رسانه ای حد و حدود آن را رعایت کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با تاکید بر فرصت بودن فضای مجازی، ادامه داد: فضای مجازی فرصت مناسبی برای تبلیغ و فعالیت های متعدد فرهنگی با هزینه کم و دسترسی آسان است.

حسینی واعظ، جلوگیری از مشکلات فضای مجازی را برعهده مسئولین فرهنگی جامعه دانست و تاکید کرد: دوری اعضای خانواده از هم به علت وابستگی به فضای مجازی، روابط نامشروع و ...از جمله مسائلی است که امروزه خانواده ها را درگیر کرده است، لذا مبلغین حوزه های علمیه باید با مهارت افزایی و سواد رسانه ای علاوه بر کنترل و مدیریت، بهترین بهره را از این فضا ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha