پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بلوای خاک

حوزه/ رمان «بلوای خاک» نوشته محمدسعید احمدزاده، نویسنده نی‌ریزی از سوی انتشارات انجمن قلم ایرانیان وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در چکیده داستان «بلوای خاک» آمده است: «خانواده‌ای به دلیل ظلم و تعدی ناگزیر به ترک شبانه موطن خویش می‌شوند و از طرف بالادستان خود تحت تعقیب قرار می‌گیرند. داستان آدم‌ها در کشاکش این تعقیب و گریز شکل می‌گیرد و هر کس راوی سرنوشت محتوم خود می‌گردد. گذشته و حال و آینده به هم دهان باز می‌کنند و در هم می‌پیچند. برخی آدم‌ها بر بستر انگاره‌ها و اندیشه‌ها به‌کلی منکِر نقش خویش‌اند، بعضی هم بر فراز قله‌های خشم و غرور چنان گردن می‌فرازند که گویی خود تنها فرمانروا و آفریدگار حوادث پرآشوب زندگی‌اند. در این میان تنها عده کمی راه به در میبرند. آنهایی که خداوند را در همان نزدیکی‌ها و در بطن ماجراها می‌جویند».

«بلوای خاک» با اینکه خود به‌تنهایی لذت خواندن یک رمان مستقل را به مخاطب می‌دهد، اما درواقع کتاب دوم از مجموعه‌ای سه‌جلدی است که جلد اول آن با عنوان «شب پیر» در سال ۱۳۹۶ از سوی همین انتشارات به چاپ رسیده و جلد سوم آن به‌زودی راهی بازار کتاب خواهد شد.

این در حالی است که چاپ دوم رمان «شب پیر» نوشته احمدزاده از سوی انتشارات انجمن قلم ایرانیان هم وارد بازار نشر شد.

کتاب «شب پیر» قصه آدم‌های ساده‌دل و بی‌ریایی است که علیرغم تنگدستی می‌ایستند و گردن خم نمی‌کنند. همچنان که در ابتدای کتاب هم می‌خوانیم، گویا داستان کتاب روایتی است از ظلم؛ آنچه بالادستان و عمارت‌نشینان هرگز از زیردستان خویش دریغ نداشته‌اند. آتشی مهیب در گُداری افروخته می‌شود و هرچند که زود خاموش می‌شود، ولی شروع ماجراهایی است که در دنیای پرآشوب داستان شاهد آن هستیم.

در این اثر، نویسنده با استفاده از فضای روستا و بهره‌گیری از زبان غیرمعیار و شیرین همان آدم‌ها، متنی چنان صمیمانه را پیش روی خواننده قرار می‌دهد که در مخاطب این احساس به‌وجود می‌آید که شخصیّت‌های داستان را می‌شناسد و گویا مدّتی را با آنان زیسته است؛ چرا که هر شخصیّت قصّه خودش را صادقانه روایت می‌کند و تنوّع روایت که بواسطه تعدّد راوی‌ها به‌وجود آمده، از جمله نقاط قوّتی است که به این امر کمک شایانی کرده است.

از طرفی کتاب «شب پیر» فرصتی ایجاد می‌کند که خواننده ساعاتی را به‌دور از دنیای ماشینی و صنعتی امروز دل بسپارد به فراز و نشیب‌های زندگی روستایی و از شهر و شهرنشینی فاصله بگیرد. جایی که دغدغه خاطر آدم‌هایش از جنس دیگری است و دلخوشی‌هایشان هم چیزهای دیگری.

شاید بتوان رمان «شب پیر» را نه یک داستان بومی، بلکه رمانی اقلیمی به حساب آورد که علاوه بر لذّت دنبال کردن یک داستان پرکشش و جذّاب، گستره‌ای از فرهنگ و آداب و اقلیم قومی خاص را پیش روی مخاطب خود قرار می‌دهد.

کتاب «شب پیر» در ۱۹۶ صفحه قطع رقعی با قیمت ۲۲۰۰۰ تومان در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات انجمن قلم ایرانیان منتشر شده است.

این در حالی است که احمدزاده رمان طنز «خشتمال» (برگزیده نخستین دوره جایزه ادبی کوچه) را از سوی انتشارات نوین کتاب گویا و رمان «روزگار دودکی آقای پیاز» را هم از سوی توسط صندوق مالی حیرت، ، در دست انتشار دارد.

از سویی رمان «خیالا» نوشته این نویسنده نی‌ریزی مراحل نهایی ویرایش و عقد قرارداد را طی می‌کند. او یکی، دو مجموعه داستان و رمان دیگر در حال نگارش دارد.

محمدسعید احمدزاده، نویسنده این آثار، متولد سال 1356 شهرستان نی‌ریز است و افزون بر این آثار، مجموعه داستان «برای ابدیتی بی‌انتها» را در سال 97 توسط انتشارات نادریان شیراز عرضه کرد.

در کارنامه ادبی احمدزاده حضور در نخستین دوره جایزه ادبی کوچه، جشنواره سراسری انقلاب، جایزه ملی فرشته، دو دوره جشنواره ملی داستان خلّاقانه سال، جشنواره سراسری بسیج هنرمندان، جشنواره استانی یوسف، جشنواره سراسری یوسف، جشنواره ملی ماه مجلس، جشنواره ملی بهاران، جشنواره سراسری حیرت، جشنواره سراسری طنز خط خطی، جشنواره ملی طنز اراک، جشنواره ملی افسانه‌ها، جشنواره فاخته و چند جشنواره دیگر وجود دارد و داوری مقدماتی جشنواره داستان خلاقانه سال؛ داوری نهایی جشنواره داستان حیرت 1398 دیده می‌شود.

کتاب «بلوای خاک» در ۱۹۲ صفحه قطع رقعی با قیمت ۱۹۰۰۰ تومان در شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات انجمن قلم ایرانیان امروز منتشر شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha