چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
الهی

حوزه/ استاد گروه رجال‌پژوهی حوزه علمیه خراسان گفت: کسانی که می‌خواهند کار تحقیقات حدیثی انجام دهند می توانند هر یک از سه حوزه تحقیقات متن محور، موضوع‌محور و مسأله‌محور را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه خراسان  گفت: مطالعات سندشناسی اعم از مطالعات رجالی است که عملا این مطالعات ممکن است مطالعه فهرستی و کتابشناسی هم باشد، اما لزوما مباحث رجال‌شناسی مقصود نیست.

وی در ادامه با بیان این که یکی از مشکلات کسانی که دانش حدیثی دارند اما تجربه پژوهشی ندارند این است که نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی باید تحقیق کنند، تصریح کرد: به همین جهت است که انگیزه برای تحقیق کمتر رشد کرده و تحقیقات، اهداف و مصادیق روشن ندارد. این مسأله در سردرگمی‌ها تاثیر گذاشته است.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که سه وجه تحقیق وجود دارد که در عرصه‌های حدیثی هر سه این وجوه معنا و فایده دارد، ابراز کرد: کسانی که می‌خواهند کار تحقیقات حدیثی انجام دهند هر یک از این سه حوزه را می‌توانند دنبال کنند، اما باید اهداف، رویکرد و نگاه های تحقیقی معین باشد.

استاد گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحقیق و پژوهش به سه عرصه متن‌محور، موضوع‌محور و مساله‌محور تقسیم می‌شود، خاطر نشان کرد: تحقیق مساله‌محور جزئی و ریز است و تحقیق موضوع‌محور کلی تر. از سوی دیگر تحقیق مسئله‌محور به نیاز مشخص و پرسش حل نشده پاسخ می‌دهد، اما تحقیق موضوع‌محور می‌خواهد درباره موضوع، اطلاعات موجود را تبیین نموده، طبقه بندی و ارائه کند.

وی با بیان این که به ادعای برخی، تحقیق موضوع‌محور کاربردی ندارد در صورتی که تحقیق مساله‌محور کاربردی به نظر می‌رسد، خاطر نشان کرد: اگر پژوهش، نیاز علمی را پاسخ دهد اما نیاز اجتماعی را پاسخگویی نکند یک تحقیق موضوع‌محور خواهد بود چراکه به نیاز مشخص و پرسش حل نشده پاسخ جدیدی نداده است. اما فایده عمده تحقیقات موضوع‌محور برای آموزش و توزیع دانش است.

حجت الاسلام الهی خراسانی ادامه داد: دائرةالمعارف‌ها و کتب درسی، تحقیقات مفید و به‌روز اما موضوع‌محورند که سؤالی را در زمینه‌ها و منابع مختلف جستجو کرده و پاسخ‌های مورد نیاز را یافته و تدوین و ارائه می‌نمایند.

این استاد گروه رجال‌پژوهی حوزه علمیه خراسان به این نکته اشاره کرد که تحقیق موضوع‌محور مراجعه حداکثری به منابع، قدرت تحلیل، مقایسه و طبقه‌بندی و قدرت تحقیق بالا می‌خواهد و با بیان این که تحقیقات و پژوهش‌ها آخرین دستاوردهای دانش را در قالب یک گزارش کامل ارائه می‌کنند، افزود: بنابراین کسانی که در آن حوزه می‌خواهند فعالیت کنند با همه یافته‌های این حوزه آشنا می‌شوند. همان گونه که در آئین‌نامه‌های مجلات علمی-پژوهشی درج شده است که هر مجله علمی-پژوهشی مجاز است تا 20 درصد از محتوا را به مقاله مروری اختصاص دهد. این مقاله‌های مروری، پژوهش‌های صورت گرفته در یک حوزه دانشی را به طور شفاف و جامع ارائه می‌کنند.

شایان ذکر است؛ گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می کند و با برپایی کارگاه های متعددی از اساتید مختلف جهت توامندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت کنندگان استفاده می کند که در این راستا طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می توانند با شماره 09339039220 تماس حاصل فرمایند .

قابل ذکر است؛ این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقمند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha