پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نصری

حوزه/ استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به آموزش نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور پرداخته و بر ضرورت مراجعه مستمر پژوهشگران به این نرم‌افزارها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام نصری، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به آموزش نرم‌افزارهای دیجیتالی در حوزه علوم اسلامی پرداخته و بر ضرورت مراجعه مستمر پژوهشگران به این نرم‌افزارها تاکید کرد.

وی توضیح داد که حتی یک مبلغ به عنوان پژوهشگر باید مراجعه مستمری به این نرم‌افزارها داشته باشد. این نرم‌افزارها می‌تواند در مراحل مختلف فرآیندهای یک پژوهش از انتخاب موضوع تا نتیجه‌گیری  کمک کند.

این استاد گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت فیش‌برداری و شناخت مشکل و موضوع در روند یک پژوهش ابراز کرد: تولید این نرم‌افزارها به صورت هدفمند و در راستای نیازهای کاربران و محققان بوده و سال‌ها زمان برده است. یک طلبه در فرآیند تحقیق کتابخانه‌ای باید حتما از این نرم‌افزارها استفاده کند.

حجت الاسلام نصری همچنین به این نکته اشاره کرد که نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای در انتخاب موضوع پژوهش‌ها به شما کمک شایانی می‌کند. به عنوان مثال چنانچه بنا دارید در موضوع معاد جسمانی پژوهش کنید، این نرم‌افزارها در معرفی و ارائه مقالات کارشده می‌تواند اطلاعات جامعی را در عرصه دانشنامه‌ای در اختیارتان قرار دهد.

وی در پایان به کارکرد نرم‌افزارهای مختص هر رشته توجه داد و گفت: در هر علمی همچون فقه، منطق و تفسیر، نرم‌افزارهای موضوعی تولید شده است که باید مرجع دانش‌پژوهان باشد. برای رشد در عرصه علم باید سطوح مختلف علمی را به صورت دقیق بشناسید و بر این اساس بتوانید در مرزهای علمی فعالیت‌تان را تقویت کنید. در راستای شناسایی و آشنایی با دیگر آثار، به طور حتم نرم‌افزارهای موضوعی کامپیوتری علوم اسلامی نور می‌تواند کمک به‌سزایی کند.

گفتنی است گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می کند و با برپایی کارگاه های متعددی از اساتید مختلف جهت توامندسازی پژوهشی و ارتقاء سطح علمی شرکت کنندگان استفاده می کند، طلاب محترم جهت اطلاع بیشتر می توانند با شماره 09339039220 تماس حاصل فرمایند .

قابل ذکر است این گروه از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقمند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha