سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام علیرضا احمدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: باید متولیان و همه دانشگاهیان و حوزویان ارتباط پدیدآمده بین حوزه و دانشگاه را به پیوندی عمیق‌تر مبدل کرده و آن را در ترازی بالاتر در قالب وحدت این دو نهاد انسان‌ساز و جامعه‌ساز مطرح سازد.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به ضرورت تقویت ارتباط بین حوزویان و دانشگاهیان، اظهار کرد: ارتباط حوزه و دانشگاه از عوامل مهم پیروزی انقلاب و پیشرفت‌های نظام اسلامی است.

وی افزود: یکی از توطئه‌های اصلی استعمار برای تسلط بر ایران اسلامی، جدایی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بود؛ برنامه شیطانی که با شروع حکومت پهلوی سرعت بیشتری گرفت و متأسفانه در موارد زیادی نیز موفق شد.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: با این همه هوشمندی دانشمندان دینی و علمای اسلام از یک‌سو و تربیت دینی بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه باعث شد تا شعله‌های کم‌رنگ این پیوند و ارتباط به خاموشی نگراید.

وی تصریح کرد: تلاش و جهاد عالمان بزرگی چون شهیدان والامقام مطهری، بهشتی، باهنر، مفتح و نیز عالمان بزرگواری چون مقام معظم رهبری، آیت‌الله طالقانی و بسیاری از عالمان حوزه و دانشگاه در محیط دانشگاه یا محیط‌هایی چون مساجد و حسینیه‌ها و انجمن‌های دینی و علمی و مؤسسات فرهنگی، برگ‌های زرّینی از این پیوند و ارتباط مبارک را در سال‌های خفقان پهلوی و علیرغم همه دشواری‌ها، از خود به یادگار گذاشت.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: این اقدامات به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ برای راه آینده، در تاریخ ماند و در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین و مهم‌ترین نقش‌ها را ایفا کرد.

وی افزود: تحقیق و پژوهش برکات این پیوند از بایسته‌های تاریخ‌نگاری و پژوهش‌های تاریخی در ایران معاصر است که کم و بیش انجام شده و به تلاش منسجم بیشتری نیاز دارد.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: برای وحدت حوزه و دانشگاه علیرغم همه چالش‌های نظری و عملی در چهل سال گذشته، گام‌های بلندی برداشته شده و برخلاف نظرات بدبینانه‌ای که امکان وقوعی این وحدت را منکر می‌شوند یا کسانی که وحدت را تحقق یافته و کامل می‌انگارند، نگاه سومی نیز وجود دارد که معتقد است راهی افتخارآمیز طی شده؛ اما هنوز تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله زیاد است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون باید متولیان و همه دانشگاهیان و حوزویان ارتباط پدیدآمده بین حوزه و دانشگاه را به پیوندی عمیق‌تر مبدل کرده و آن را در ترازی بالاتر در قالب وحدت این دو نهاد انسان‌ساز و جامعه‌ساز مطرح سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha