جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
العالم

حوزه/ حجت الاسلام مسلمی با بیان این که شبکه العالم یکی از برکات محور مقاومت در سوریه است، گفت: این شبکه توانست نقاب جهالت و ددمنشی را از چهره تکفیری های به ظاهر اسلامی بردارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه جنگ سوریه با همه فجایعی که به همراه داشت اثبات کرد برای داشتن امنیت و آرامش باید آگاهی بخشی به مردم در اولویت قرار داشته باشد. زمانی که سوریه آرام را شبکه های وابسته به نظام سلطه به نابودی رساندند نیاز به رسانه ای بود که بتواند در برابر این هیمنه وسیع اما رنگارنگ بایستد. اتفاقی که سال 96 با راه اندازی آزمایشی شبکه ای با نام «العالم سوریه» رقم خورد و در فروردین سال جاری شکل رسمی به خود گرفت.

شبکه «العالم سوریه» که هم اکنون روزانه 6 ساعت پخش برنامه دارد، سه ویژگی را در ذات خود داشت؛ اول اینکه خاص آن کشور تاسیس شد تا بتواند فقدان آگاهی را جبران کند آن هم در پیچیده ترین بحران قرن بیست و یکم که امواجی سهمگین از دشمنی ها روزانه روانه آن کشور می شد. دوم اینکه همه عوامل و تهیه کنندگان برنامه های این شبکه، سوری و ساکن سوریه بودند. ویژگی سوم این شبکه آن بود که «العالم سوریه» نخستین و تنها تجربه رسانه ملی ج.ا.ا. در راه اندازی و اداره شبکه ای در خارج از خاک ایران محسوب می شود. رسانه ای برای مردم سوریه با سیاست ها و جهت گیری های ایرانی در محل هدف.

حال باید پرسید این شبکه تاکنون چه تأثیری داشته است و چگونه می تواند در رسالتی که دارد موفق شود؟  این سؤالات موجب شد تا به گفت و گو با حجت الاسلام حسن مسلمی، معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه و استاد حوزه و دانشگاه بنشینیم که متن این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

 از ابتدای شروع فعالیت شبکه العالم سوریه، شما در آن کشور حضور داشتید؟

شبکه العالم سوریه به صورت آزمایشی در آذرماه 1396 با حضور رئیس رسانه ملی افتتاح شد. روزهای اول فعالیت آن با پخش دو تا سه ساعت برنامه در روز شروع شد و مورد توجه مردم سوریه قرار گرفت. آنچه ما در آن ایام بعینه دیدیم، این بود که اکثر مردم در کنار اخبار المیادین با شبکه العالم هم مأنوس شدند.

در نتیجه آوازه این رسانه، به سرعت میان اقشار مختلف مردم پیچید و مایه دلگرمی، ایجاد شوق و مودت بیشتر ملت سوریه به ایران اسلامی و مدافعان حرم گردید. از این منظر این شبکه یکی از برکات محور مقاومت در آن سرزمین محسوب می شود.

 منظور شما این است العالم سوریه در نابودی موج تروریسم وهابی تأثیر اساسی ایفا کرده است؟ اگر چنین بوده این رسانه دقیقا چه اقدامی کرد تا این همه مؤثر واقع شود؟

کار بسیار مهم این رسانه نشان دادن حقیقت ظلم در آن کشور است. شبکه العالم سوریه، توانست پشت پرده فرقه های ضاله و گروه های افراطی و ضد بشری(تکفیری، سلفی و ترویستی) را که در سوریه بودند، برای مخاطب برملا کند. از این رو مبارزه مردمی با آنها تسهیل شد. اهمیت و حساسیت این کار، فوق العاده بزرگ و تاریخ ساز بود، اینکه مردم سوریه توانستند بر اهریمنی فکری غلبه کنند به دلیل فعالیت روشنگرانه رسانه ای بود.

به صراحت می توان گفت که از بین بردن داعش کار بسیار سخت و مهمی بود و به همین جهت راه اندازی شبکه العالم سوریه، هم در این پیروزی تأثیر داشت و هم آنکه ارزش این عملیات میدانی بزرگ را می تواند بهتر رسانه ای تر  کند.

به بیان دیگر این تلویزیون توانست اشخاصی که از راه  دور مشکلات ملت سوریه را شنیده بودند، ناگهان به وسط معرکه نبرد و میدان عمل بیاورد. در حقیقت مهم ترین ویژگی العالم سوریه این بود که توانست نقاب جهالت و ددمنشی را از چهره تکفیری هایی که با ظاهر اسلامی نقاشی شده بودند، بردارد و ماهیت درونی شان را افشا کند.

یعنی فعالیت رسانه ای تا این حد می تواند موجب پیروزی  فیزیکی شود؟

ما معتقدیم جنگ نرم و به مصداق اخص آن جنگ روانی و فکری، نه تنها اثری کمتر از جنگ نظامی ندارد، بلکه در برخی مواضع شدت تأثیرگذاری آن ماندگاری بیشتری دارد و الحمدلله در این حوزه نیز شبکه العالم نقش بسزایی در آن ایام بازی کرد و جلوی تهاجم و بمباران روانی را که دشمنان علیه ملت سوریه و محور مقاومت ایجاد کرده بودند، گرفت.

 منظورتان این است که انگلیس، عربستان، رژیم صهیونیستی و ... آنچه را که در حمله نظامی به دست نیاوردند در عرصه رسانه و نبرد اندیشه جست و جو می کنند؟

بله دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی(ص) به دلیل  اینکه نتوانستند هیچ موفقیت قاطعی در میدان نبرد و جبهه نظامی تصاحب کنند، تمام سعی شان این است که در عرصه تبلیغات روی افکار عامه مردم به جوسازی و ایجاد فتنه و مشقت برای مقاومت در بین اذهان عموم بپردازند که الحمدلله مقابله منطقی، به موقع و مهندسی شده شبکه العالم سوریه توانست با این جنگ رسانه ای هم مقابله کند.

 این شبکه چگونه به این مهم رسید؟

در سال های اوج جنگ و ناامنی، شبکه العالم سوریه، طلایه دار امید و نشاط برای جامعه سوریه شد در نتیجه موجب تجدید قوا برای خودی ها  و تهدید خدا برای دشمن را زمینه سازی کرد.

با  استقامت ملت سوریه در اکثر استان های آن کشور، رنج و زخم ناشی از حضور تکفیری ها به پایان رسیده و  زندگی و آسایش به جامعه و مردم سوریه برگشته است با این شبکه انتظار می رود همچنان خوشحالی و امید در سوریه جاری و ماندگار بماند.

توفیق بزرگ دیگری که این شبکه در سوریه به واسطه پوشش دادن حوادث سال های اخیر از خود نشان داد، تبدیل شدنش  به منبعی قابل اعتماد و  موثق در داخل سوریه بوده است.

با این تمایل عمومی و با توجه به این جایگاه، محبوبیت و موقعیت بسیار خوبی که شبکه العالم در پوشش صادقانه حوادث به خصوص پیروزی های بسیار بزرگ مردم سوریه، ارتش این کشور و محور مقاومت علیه گروه های تکفیری داشته است، باعث شد  تا شبکه العالم سوریه در هرم جست و جوی فرکانسی مردم آن دیار باشد.

 اکنون که تقریبا گروه های وهابی به پایان راه رسیده اند این تلویزیون چه کار ویژه ای می تواند داشته باشد؟

بعد از آنکه نصرت الهی یار شد و پیروزی نهایی و تاریخی ملت و دوستان واقعی سوریه مقابل گروه های تکفیری محقق گردید، شبکه العالم سوریه می تواند ضمن بازتاب آن رشادت ها و نشان دادن آثار حضور در محور مقاومت به مرحله بعد وارد شود.

مرحله ای که افق روشن را نوید می دهد و مردم آن کشور را برای بازسازی و زدودن آثار وهابیت یاری داده و امید برای زندگی بهتر و رسیدن به آرزوها را تقویت کند.

یکی از نکات خوب این حرکت رسانه ای دریافت مصاحبه و دیدار مردم سوریه در این شبکه بود. مردم این کشور خود را در این رسانه می بینند و طبعا از مخاطبان ثابتش می شوند.

گرچه در سوریه کاری همچون برنامه مسلسل وار روایت فتح سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی رخ نداد ولی شبکه العالم در اندک زمانی توانست حضور مردانی را که از جنس عشق و ایمان بودند و خالصانه به آنجا رفته بودند، به تصویر بکشد.

 چه پیشنهادی برای اولین تجربه ایران در ایجاد یک شبکه برون مرزی در فراسوی مرزهای کشورمان دارید؟

امیدواریم العالم سوریه همچنان رسانه ای متنوع، سازگار با ذوق ها و طبقات مختلف اقشار مردمی که شامل برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و ... باشد.

در خاتمه ضمن عرض ادب و احترام به شهدای سوریه و مردم این کشور و مدافعان حرم، معتقدم این شبکه تحفه ای زیبا و ارزشمند از ایران اسلامی به مردم مجاهد و مقاوم  سوریه است که توانستند با جهاد خالصانه در مقابل گروه های  تکفیری سلفی  ایستادگی کنند و این دشمنان انسانیت و اسلام را از میان بردارند.

در پایان یک آرزو که دوست دارید روزی تحقق یابد و بتوانید در العالم سوریه تماشا کنید؟

به برکت خون پاک شهدای عزیزمان در آن خطه، ان شاءالله در آینده نزدیک با از بین رفتن تمامی این گروه های تروریستی تکفیری یک سوریه مقتدر و راسخ را نظاره گر باشیم.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha