جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره علامه حلی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ساختار اجتماعی کشور ما بر اساس تفکر لیبرالی است؛ نظام بانکی، پارلمانی و شیوه انتخاب و حتی بسیاری از رفتارهای خانودگی در جامعه ما بر این اساس شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران پیش‌ از ظهر امروز در آیین اختتامیه جشنواره علامه حلی همدان و جشنواره داخلی آیت الله شیخ محمدهادی تألهی همدان اظهار کرد: امروز رسالت بزرگی بر دوش حوزه و طلاب است.

وی ادامه داد: شرایط امروز باید برای طلاب جوان مطرح شود و همه باید توجه کنند که انجام رسالت دینی در شرایط دنیای متغیر  انجام می‌شود که سرعت تغییرات اجتماعی از سرعت عبور یک نسل بیشتر است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران افزود: امروزه سرعت انقلاب‌های اجتماعی که در جهان رخ می‌دهد، کمتر از ده ساعت است، لذا طلاب برای چنین شرایطی باید خود را آماده کنند و انجام رسالت دینی امروز باید با توجه به چنین شرایطی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: تفاوت‌های معرفتی امروز با اعصار گذشته در چهار متغیر اتفاق افتاده که بررسی هر کدام مجالی دیگر می‌طلبد؛ ورود دین به تحولات اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که امروز حوزه‌های علمیه مورد سؤال هستند و باید به همه این نیازها پاسخگو باشند.

اقبال گسترده جوامع به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام

حصاری با بیان اینکه حوزه باید به دو محور مهم تولید علم دینی و ارائه الگوی سبک زندگی مبتنی بر اسلام ناب محمدی بپردازد و پاسخگو باشد، اضافه کرد: تحقیقاتی که در سطح دنیا انجام شده حاکی از یک اقبال گسترده میلیاردی در جوامع بشری به سمت دین و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است. این تحقیق علمی و میدانی توسط آمریکا و قبل از وقایع 11سپتامبر انجام شده است که گرایش جهان اسلام را به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام نتیجه آن است و این امر باعث ایجاد بهانه‌ و واقعه 11سپتامبر شد ورود مسلحانه به مناطق اسلامی شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران افزود: تمام دین‌سازی‌های قلابی به اسم داعش، طالبان، القاعده و ... در این راستا انجام شد، چراکه همه این جریان‌ها به صورت مستقیم حمله به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی خاطرنشان کرد: این جریان‌ها با نقشه آمریکا اجرا و روی میز سران عرب مرتجع گذاشته شد که وضعیت دنیای اسلام اینگونه است، لذا با استفاده از سرمایه سران عرب نقشه خود را سامان‌دهی کرد و تا به امروز بر این تصورند که در منطقه و جهان اسلام اقداماتشان در جهت سرکوب مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اذعان کرد: آنان متوجه شدند که تنها ایدئولوژی که می‌تواند آنها را به چالش بکشاند، مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است و همه منتظر یک اتفاق بسیار مهم هستند، لذا پاسخ به پرسش‌های متغیر جهان امروز نیازمند تولید علم دینی و سبک زندگی بر مبانی اسلام ناب محمدی است.

وی تصریح کرد: پویایی و مترقی بودن به لحاظ فکری و اندیشه‌ای اتفاق افتاده، اما آنچه که به دنیای امروز عرضه نشده، سبک زندگی اسلامی در شرایط دنیای امروز است .

ساختار اجتماعی کشور بر اساس لیبرال است

حصاری ابراز کرد: گرفتاری جامعه امروز ما این است هیچ‌کس باور نمی‌کند که ما انقلابی بر مبنای مکتب اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام ایجاد کردیم، ولی رفتار زندگی و زیستی جامعه ما و تصویری که از آن وجود دارد با اسلام و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام فاصله دارد. این حقیقت است و تعارف نداریم! ساختار اجتماعی کشور ما بر اساس لیبرال است؛ نظام بانکی، پارلمانی و شیوه انتخاب و حتی بسیاری از رفتارهای خانودگی در جامعه ما بر این اساس شکل گرفته است.

وی ادامه داد: گرفتاری و مصیبت ما این است که به زودی احساس شود ایدئولوژی لیبرالیسم غرب توانسته باورمندی مکتب اسلام و اهل بیت‌ علیهم‌السلام را در خود هضم کند و این بزرگ‌ترین مصیبتی است که دارند، بر سر جامعه ما می‌آورند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ارائه الگوهای سبک زندگی اسلامی بر پایه رهنمودهای اهل بیت علیهم‌السلام وظیفه اصلی طلاب خواهر و برادر است و این وظیفه فقط باید بر عهده حوزویان باشد، چراکه حوزه است که از نزدیک‌ترین نقطه سرچشمه معارف را دریافت می‌کند، لذا اگر حوزه ورود نکند، دیگران از پایین‌دست رودخانه که دست کمی از این چشمه‌سار دارند، عرصه را به دست می‌گیرند و افرادی عهده‌دار می‌شوند و به جامعه الگو ارائه می‌دهند که سند 230 نتیجه آن است.

دریافت علم الهی نیازمند ظرف پاکیزه است

 حصاری اظهار کرد: آنچه که طلاب باید توجه کنند، معرفت دینی، علم الهی است و به کثرت تعلم نیست؛ علم الهی توسط چرخه علمی دریافت می‌شود، اما آنچه که لازمه دریافت معرفت دینی است، اتصال با ناحیه الهی است.

وی عنوان کرد: توصیه همه بزرگان حاکی از آن است که انسان برای توفیق کسب علم الهی نیازمند ظرف پاکیزه است، لذا وجود و روح و روان انسان باید آماده تابش انوار الهی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha