پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سردار فرجی

حوزه/ امام جمعه موقت همدان گفت: عالم صرف بودن با عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است و آیت‌الله تألهی باغبان دینی بود نه عالم صرف دینی که فقط به علم بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام محمد جوادی، امام جمعه موقت همدان، صبح امروز در آیین بزرگداشت آیت‌الله تألهی که به همت کمیته مردمی کنگره ملی آیت‌الله تألهی در سپاه انصارالحسین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: موقعیت اجتماعی و علمی، گاهی باعث ایجاد عجب و عدم تواضع در وجود عالم می‌شود ولی آیت‌الله تألهی انسان بسیار متواضعی بود که خود می‌جوشید و خود را به مردم و جامعه عرضه می‌کرد

وی ادامه داد: بسیار قابل تأمل است که آیت‌الله تألهی با این موقعیت رفیع علمی و اجتماعی دارای تواضعی مثال‌زدنی بود و این برای ما درس بزرگی است.

حجت‌الاسلام جوادی بیان کرد: برخی از علما ثابت هستند که باید به خدمت آنها رفت و برخی خود را به مردم عرضه می‌کنند که در بررسی زندگی آیت‌الله تألهی خواهیم دریافت که عرضه کردن خود به مردم بسیارمهم‌تر از نگارش تفسیر ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: عالم صرف بودن با  عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است و آیت‌الله تألهی باغبان دینی است نه عالم صرف دینی که فقط  به علم بپردازد، همان‌طور که باغبان از گل خود مراقبت می‌کند و به دنبال رفع کمبودها و مشکلات آن است عالم دینی نیز در برابر مردم و مسائل دینی آنها اینگونه عمل می‌کند.

امام جمعه موقت همدان گفت: فردی که خورشید است باعث می‌شود دیگران راه را گم نکنند و آیت‌الله تألهی اینگونه بود و خداوند متعال این صفت را با تعبیر سراجا منیرا درباره پیامبر خود بیان کرده است.

این مدرس حوز با بیان اینکه اگر عالم دارای تواضع و زفتار مناسب با مردم نباشد عملش نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، گفت: در قرآن کریم خداوند فرموده است: وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‏؛ (ای پیامبر) بال و پر خود را برای مؤمنانی که از تو پیروی می کنند بگستر (و نسبت به آنها تواضع و مهربانی کن)؛ (سوره شعراء، آیه 215)؛ این آیه بسیار مهم است و باید به خوبی در آن تدبر کرد تا کسانی که می‌خواهند وارث انبیا باشند این گونه بال خود را برای مؤمنین پهن کنند.

وی با اشاره به خصائص اخلاقی این عالم ربانی در میان خانواده، گفت: به گفته فرزندان ایشان با اینکه ایشان تمام عمر خود را صرف درس، مطالعه، تفسیر نماز و عبادت کردند اما هیچ گاه خشونت و یا عصبانیت را در چهره ایشان مشاهده نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha