جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد بارانی - امام جمعه مهدیشهر

حوزه/ حجت الاسلام بارانی با بیان اینکه ترک نماز جمعه موجب سقوط انسان می گردد، گفت: تنبلی و سبک شمردن نماز جمعه دل ها را از پذیرفتن حق باز می‌دارد و ترک آن زمینه‌های مثبت در روح و جان را ضایع نموده و دلها را می میراند.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ نخستین نماز جمعه استان سمنان، روز ۲۷ آذر سال ۱۳۵۸ با حکم امام خمینی(ره) به امامت آیت الله سید محمد شاهچراغی در حسینیه المهدی(عج) مهدی‌شهر برگزار شد و از آن زمان تاکنون ۴۰ سال می گذرد.

به بهانه چهلمین سال برگزاری اولین نماز جمعه استان سمنان در شهرستان مهدی‌شهر، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به سراغ حجت الاسلام محمد بارانی، امام جمعه مهدی‌شهر رفته و با او پیرامون آثار و برکات فردی و اجتماعی نماز عبادی سیاسی جمعه به گفتگو نشسته است.

حجت الاسلام بارانی با اشاره به چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه استان سمنان در شهر مهدی‌شهر اظهار داشت: برپایی نمازهای جمعه در سطح کشور یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی است، به طوری که امام خمینی(ره) فرمودند که «اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی جز همین نمازهای جمعه نداشت همین کافی بود».

امام جمعه مهدی‌شهر با اشاره به برکات و ثمرات نمازهای جمعه تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند «اهمیت نماز جمعه در زمان حیات و بعد از حیات من یکسان می‌باشد».

وی با بیان اینکه ترک کنندگان نماز جمعه به خاطر اینکه می‌توانند جمع بین نماز و سفر نمایند از عنایات الهی محروم می شوند و روزی آنان بی برکت می گردد، افزود: در روایت است اگر برای کارهایی سفر می‌کنند در آن موارد با موفقیت کامل روبه‌رو نمی‌شوند و مسافرتی که موجب ترک نماز جمعه می شود باید ضرورتی در آن باشد تا اثر منفی در زندگی انسان نداشته باشد.

دستورات خداوند متعال را بر هر کاری مقدم بداریم

حجت الاسلام بارانی با اشاره به اینکه انسان باید برکات و خیرات را از خداوند طلب کند و ایمان داشته باشد که رزاق اصلی اوست، خاطرنشان کرد: در ساعات برپایی نماز جمعه، طلب روزی را رها کنیم تا کسب و کارمان در طول هفته دارای برکات و خیرات گردد و دستورات خداوند متعال را بر هر کاری مقدم بداریم و همه اعضای خانواده را ظهر جمعه به سوی این عبادت مهم هدایت کنیم تا به ندای قرآن و دستورات خداوند متعال گویند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق(ع) فرمودند «هیچ قدمی به سوی نماز جمعه برداشته نمی‌شود مگر اینکه خداوند بدن او را بر آتش قرار می گرداند»، گفت: نماز جمعه انسان را در مقابل عذاب و خشم الهی امان می دهد و هر قدمی که انسان برای خدا به سوی عبادتی برمی دارد دارای آثار ویژه‌ای است و تلاش کنیم کارهایمان برای خدا باشد تا ثمراتش حقیقی گشته و موجب رشد و کمال ما گردد.

امام جمعه مهدی‌شهر با اشاره به این که حضرت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در روایات متعدد فرمودند «کسی که نماز جمعه را سه مرتبه بدون عذر ترک نماید خداوند بر دلش مهر می‌زند»، افزود: کسی که در مورد نماز جمعه امر به معروف در او موثر نشود دچار قساوت قلب می شود  و کسانی که در نماز جمعه حضور نمی یابند از کسانی هستند که نسبت به خداوند و فرمان او غفلت نموده‌اند و طبق روایات ترک عمدی نماز جمعه مسلمانان را از مرز ایمان خارج می نماید.

وی با بیان این که ترک نماز جمعه موجب سقوط انسان می گردد، گفت: تنبلی و سبک شمردن نماز جمعه دلها را از پذیرفتن حق باز می‌دارد و ترک نماز جمعه زمینه‌های مثبت در روح و جان را ضایع نموده و دلها را می میراند و دلهای انسان‌ها باید سرزمین‌های مساعدی برای بذر های الهی باشد.

نماز جمعه نجات بخش انسان از مشکلات است

حجت الاسلام بارانی با بیان اینکه روزی که هیچ چیزی از جلوه‌های دنیای فانی ارزشی ندارد، نماز جمعه نجات بخش انسان از مشکلات است، تصریح کرد: نمازجمعه راهنما و هدایتگری به سوی بهشت است و نماز جمعه بر طبق روایات شفاعت کننده در سختی های قیامت می باشد.

وی با اشاره به جایگاه و حقیقت نماز جمعه گفت: جایگاه نماز جمعه در فضیلت چون حج ابراهیمی، روح انسان ها را پالایش و سبب آمرزش گناهان می شود و زمانی که انسان از جهات مالی، بدنی یا باز بودن راه قادر به درک حج نیست، با حضور در نماز جمعه می‌تواند به ثواب حج و عمره نایل گردد و برنامه های روز جمعه باید به گونه‌ای تنظیم گردد تا از فیوضات نماز جمعه بهره کافی برده شود.

رفع موانع حضور در نماز جمعه از سیره اصحاب پیامبر(ص) است

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه باید همه مردم به سوی نماز جمعه سوق داده شوند تا حق قرآن و دین ادا گردد، افزود: کسی که در نماز جمعه شرکت نکند دستور خداوند متعال را زمین زده است و چون نماز جمعه مربوط به جامعه اسلامی است همگان باید بسیج شوند تا این نمایش سیاسی - عبادی زنده گردد و تجمع مسلمانان در مقابل دشمنان و کفر و استکبار، نشانگر قدرت، مقاومت و وحدت مسلمین است که تاثیرات خاص خود را دارا می باشد و یکی از راه های رسیدن به فیض الهی، نماز جمعه است.

وی با بیان اینکه مردم به سوی فضیلت هایی چون نمازجمعه که به عنوان بالاترین عبادت الهی محسوب می شود، بسیج شوند، تصریح کرد: کارهای نیک و عبادت ها در روز جمعه چندین برابر فضیلت دارد و برنامه ریزی در طول هفته برای رفع موانع و حضور در نماز جمعه از سیره اصحاب پیامبر است.

نماز جمعه کلاس کرامت الهی است

حجت الاسلام بارانی با تاکید بر اینکه باید لحظه ها را غنیمت شمرد و از آن استفاده بهینه کرد، افزود: بزم مهمانی خداوند را در صف های نماز جمعه جهت درخواست ها آسان از دست ندهیم و نماز جمعه؛ محل و زمان رسیدن به کمالات انسانی و راهگشای دنیا و آخرت و حلّال مشکلات می باشد.

وی با بیان اینکه نماز جمعه کلاس کرامت الهی است و هرکس اکرام خداوند را می خواهد در نماز جمعه شرکت نماید، تصریح کرد: انسان باید آنچه را که خداوند متعال گرامی و بزرگ می شمارد و به پیروی از خالق خود آن را محترم بشمارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha