سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: انتخابات غربی ها به زر و زور وابسته بوده و عربستان اصلا معنای انتخابات نمی فهمد، بسیاری از بازماندگان رژیم منحوس گذشته هم مانند کفتار چشم به این انتخابات دوخته اند، این وقیحان و پر روها درباره انتخابات ایران سخن می گویند درحالی که این افراد نمی دانند انتخابات را چگونه باید بنویسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به انتخاب نام نیک برای انسان ها عنوان کرد: اسم در برخی موارد در عرفان و در برخی موارد در وصف و ویژگی ذات یک موجود به کار می رود که این موضوع سخن ما نیست، بلکه سخن درباره نام هایی است که برای اشخاص و اشیای گوناگون قرار داده می شود.

وی افزود: اینکه انسان می تواند یک شی ء را با مجموعه ویژگی ها دارای کد و ویژگی و نشانی قرار دهد، از ویژگی های بارز او به شمار می رود، یک احتمال ارتباط حقیقی بین اسماء و صاحبان آن نیز وجود دارد.

امام جمعه قم گفت: نام ها و نشانه هایی که ما برای شهر و روستا و اشخاص و اماکن می گذاریم، بر اساس یک قرارداد است، حال سوال این است که این قضیه نام گذاری برای انسان ها و اشیا یک مقوله فرهنگی است و یا غیر فرهنگی.

آیت الله اعرافی نام ها و نشانه ها را یک مقوله اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی دانست و تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) یک سنت در نام گذاری ها داشته اند، این سنت رسول خدا بود که بعد از بعثت و هجرت نام های زشت و غیر منطبق بر فرهنگی انسانی و اسلامی را تغییر دهد.

وی ادامه داد: پیامبر خدا حداقل در بیست مورد نام اشخاص را تغییر داد، چرا که یا آن نام فراتر از انسان بود و یا نام حیوانات و بت ها را روی انسان نهاده بودند؛ آن حضرت نام مکان ها را نیز به دلیل عدم تناسب فرهنگی تغییر می دادند؛ بنابراین از سنت های رسول خدا حساسیت روی نام ها و تغییر نام های نامناسب به شمار می آمد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور مطرح کرد: در نامگذاری حسنین(ع) قصه متفاوت بود که حضرت رسول منتظر نامگذاری هایی بود که از عالم غیب به ایشان الهام می شد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع کالا در داخل کشور تولید می شود، اما نام خارجی انتخاب می شود تا پرستیژ کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه نام ها به سه گروه تقسیم می شوند، بیان کرد: برخی نام ها نیکو و مناسب است، برخی نام ها ضد ارزشی و ضد فرهنگی است، برخی از نام ها نیز خنثی بوده و اهمیت چندانی ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  با اشاره به روایات موجود در باب نام ها یادآور شد: در وسائل  الشیعه ده باب شامل 37 روایت و در مستدرک وسائل 28 روایت در نه باب درباره نامگذاری ها آمده است؛ در منابع عامه و خاصه نیز ده ها روایت در این زمینه موجود است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فکر و درون انسان از نامگذاری هایش قابل شناسایی است، اظهار داشت: نگاه غرب زده از درون نام های غرب گرایی بیرون می آید، همچنین در ارزیابی دیگران از یک فرد و در شخصیت انسان، نام او بسیار دارای اهمیت است.

وی در بخش دوم خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه ما غالبا از داستان مرگ غافل هستیم، اضافه کرد: طبق بیان امیرالمومنین(ع)، چشم های تیز مرگ همه ما را تعقیب کرده و به سمت مان دوخته شده است؛ در این روایت مرگ به پرنده ای تشبیه شده که چنگال های نیرومندی دارد.

امام جمعه قم با اشاره به هفته پژوهش گفت: در بیانیه گام دوم به عنوان منشور حرکت امت اسلامی، در دو جا به علم و پژوهش به طور ویژه تاکید شده، یکی آن جا که رهبر انقلاب به دستاوردهای علمی و تحقیقی در طول 40 سال اخیر اشاره کرده اند، شرکت های دانش بنیان، مجلات و کتاب های علمی و رشد علمی در منطقه و جهان، رتبه شانزدهم علمی در جهان، باز بودن ابواب علم به روی زنان و پسران و دختران و وجود بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور و غیره از جمله این دستاوردها به حساب می آید.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: در بخش دیگر این بیانیه تاکید شده که مقوله دانش و فناوری باید در ادامه راه به صورت مجاهدانه پیگیری شود و حوزه و دانشگاه باید در این راستا حرکت کنند، دولتمردان ما نیز باید از جایگاه ما در دنیا صیانت کنند.

وی ادامه داد: ما باید مرزهای جدید دانش را فتح کنیم و این کار دانشمندان بزرگ کشور است، ما باید به شهدای راه علم در کشور اقتدا کنیم تا حرکت مان شتاب بیشتری پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: رابطه صنعت و دانشگاه، خدمات و دانشگاه و رابطه برنامه های اجتماعی با حوزه و دانشگاه اهمیت جدی دارد، حمایت از پژوهش نیز از اصولی است که نباید مغفول واقع شود، آنچه که تا کنون انجام شده مطلوب است، اما تا قله فاصله بسیاری وجود دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: هفته حوزه و دانشگاه پیش رو بوده و هر زمانی که این دو نهاد علمی در کنار هم بودند، آثار مطلوب آن به کشور رسیده و هر وقت این دو نهاد از هم جدا شده اند، خسران ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: ما به عنوان حوزه از دانشگاه و علم و تحقیق استقبال می کنیم و برای تعالی و درخشش کشور و قطع وابستگی به بیگانگان باید در کنار هم قرار گیریم.

عضو  جامعه مدرسین با اشاره به انتخابات پیش رو یادآور شد: مشارکت بالا و شکوه مشارکت در انتخابات پیش رو امنیت ما را تامین کرده و اقتدار کشور را بالا می برد، می بینیم که قداران عالم برای این ملت و گفتمان انقلاب اسلامی نقشه ها کشیده اند و گاهی بی توجهی های ما بهانه ساز برای دشمنان می شود.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ما نیاز به یک انتخابات قوی با مشارکت بیش از 60 یا 70 درصد داریم و دوستان و دشمنان ما به این انتخابات نگاه می کنند، ملت ایران باید صحنه ای افتخار آفرین دیگر خلق کنند.

وی اضافه کرد: در برگزاری انتخابات قانون و اخلاق برای ناظران، مجریان، نامزدان و طرفداران باید محترم شمرده شود، همه هم باید به قانون تمکین کنند.

امام جمعه قم گفت: سومین نکته در انتخابات، انتخاب بهتر است، باید بدانیم که مجلس آینده دولت آینده را انتخاب خواهد کرد، دولت آینده در صورتی می تواند قوی باشد که مجلسی نیرومند، شجاع، اخلاقی، ارزشی، معنوی و انقلابی روی کار بیاید.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: باید مجلسی تشکیل شود که درست نظارت کند، از آسیب های اخلاقی و مالی دور باشد و در صحنه حاضر باشد.

وی ادامه داد: انتخابات غربی ها به زر و زور وابسته بوده و عربستان اصلا معنای انتخابات نمی فهمد، بسیاری از بازماندگان رژیم منحوس گذشته هم مانند کفتار چشم به این انتخابات دوخته اند، این وقیحان و پر روها درباره انتخابات ایران سخن می گویند و این درحالی است که این افراد نمی دانند انتخابات را چگونه باید بنویسند.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: جمهوری اسلامی تا کنون 40 انتخابات قوی برگزار کرده و به فضل خدا همه خواهند دید که ملت ایران در این راه عقب نخواهند نشست و دشمنان را ناامید خواهند کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: شیخ زکزاکی مجاهدی است که شش فرزند خود را برای عظمت اسلام و مردم نیجریه از دست داد، در حال حاضر این شیخ مظلوم و مجاهد به زندان انداخته شده و ما ملت ایران از دولت نیجریه می خواهیم که منطقی عمل کرده و مردی را که این مقدار طرفدار دارد را مورد آزار قرار ندهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha