شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: ارزش حوزه به داشتن دغدغه فرهنگی و مباحث محتوایی توحیدی وحیانی است و باید این دغدغه ها همچنان پررنگ بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصری در جلسه طلاب و فضلای زرند و کوهبنان که در مدرسه کرمانی های قم برگزار شد، اظهار داشت: قریب به ۳۰ سال قبل بنده در زرند برای فعالیت های تبلیغی حضور داشته و پیرمردهای فاضلی در آن منطقه مشاهده می شد که در مناطق دیگر مشاهده نمی کردیم.

وی ابراز داشت: امروز طلاب و فضلای زرندی به عنوان حاصل آن نفوس و مردان فاضل در شهر مقدس قم حضور داشته و در حال تحصیل درس دین می باشند.

این استاد اخلاق با بیان این مطلب که باید به یاد خدا بود، خاطرنشان ساخت: گاهی انسان در مشکلات حتی قدرت بیان و جسارت گفتار ندارد و مخاطبی ندارد که حرف دل خود را برای او بزند؛ اما خدا هست و نباید از او غافل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری با اشاره به دعای «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»، تصریح کرد: اسماء الهی، داروخانه است؛ اما باید بدانیم که کی بگوییم و چگونه بگوییم.

وی بیان داشت: تمام حرکت ها از انبیاء الهی گرفته تا مابقی انسان ها برای این است که عبودیت و بندگی خدای متعال را انجام دهیم؛ مسیر انبیاء، مسیر بندگی است و ما هم باید در این مسیر قرار بگیریم.

سخنران این جلسه با تأکید بر اینکه باید دغدغه فرهنگ داشت، اظهار داشت: دغدغه فرهنگ، حاصل عمر انبیاست و آنچه که به حوزه های علمیه رسیده است، تاج کرامت و بندگی است.

این استاد اخلاق ابراز داشت: حوزه های علمیه در طول تاریخ با تمام توان و اخلاص آمدند و کارهای بزرگی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری خاطرنشان ساخت: دغدغه بسیاری برای زنده نگهداشتن یاد و نام خدا وجود داشت؛ اما امروز شاهد برخی مسائل هستیم که مناسب نیست؛ متأسفانه برخی دل ها سنگ شده و آن دغدغه هایی که در گذشته بود، کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد: ارزش حوزه بهداشتن  دغدغه فرهنگی و مباحث محتوایی و فرهنگی توحیدی وحیانی است و باید این دغدغه ها همچنان پررنگ بماند.  

این استاد اخلاق بیان داشت: امروز مخاطب برای سخنان ما زیاد است و باید در این عرصه فعالیت کنیم؛ در گذشته مخاطب برای حرف طلاب وجود نداشت؛ اما امروز خوشبختانه مخاطبان بسیاری وجود دارند.

سخنران این جلسه اظهار داشت: مسیر ما در حوزه های علمیه با «ساختارشناسی خویشتن و حرکت در راستای بندگی»، «به روز کردن اطلاعات و مخاطب شناسی»، «استفاده بهینه از ابزار روز برای القاء مباحث توحیدی و قرآنی» و ... اصلاح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری ابراز داشت: طلبگی شغل نیست و نباید اینگونه نگاه کرد؛ طلبگی یک شرافت بوده و ادامه مسیر انبیاست؛ البته مشکلاتی دارد که باید این مشکلات را مدیریت کرد.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین جعفری، نماینده طلاب و فضلای زرند و کوهبنان نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: حضرت امیر علیه السلام در روایتی می فرمایند: «العلم لا یحصل إلّا بخمسة أشیاء: أوّلها: بکثرة السّؤال و الثّانی: بکثرة الاشتغال و الثّالث: بتطهیر الأفعال و الرّابع: بخدمة الرجال و الخامس: باستعانة ذی الجلال/  علم جز با پنج چیز به دست نمی آید: سؤال کردن بسیار، اشتغال فراوان به «درس و بحث و پژوهش»، طهارت در رفتار و کردار، خدمت کردن به مردان، «یعنی علماء و دانشمندان و اساتید» و کمک خواستن از خداوند متعال.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha