سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رهبر

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: خطبا و مبلغان در صورتی در کار خود موفق می‌شوند که خطابه‌های خود را با آموزش تلفیق کنند و لازمه آن این است که از ابتدا با آموختن و آموزش دادن انس گرفته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام علی رهبر، صبح امروز در نشستی با مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه در منطق تعریف خوبی برای عرصه تبلیغ ارائه نشده است، اظهار کرد: در صناعات خمس وقتی خطابه را توضیح می‌دهند، محوریت و عمود خیمه آن را برانگیختن و ایجاد شور ذکر می‌کنند؛ در حالی که اگر این تعریف را بپذیریم، باید بگوییم تمام خطابه‌های امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج‌البلاغه فقط شورانگیز بوده است که این اشتباه بسیار فاحشی محسوب می‌شود و بسیاری از خطابه‌های افرادی نظیر شهید مطهری، مرحوم فلسفی و مرحوم راشد به کتاب تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مبلغ باید از کلاس درس به منبر راه پیدا کند، نه اینکه این رویه برعکس باشد، چون جامعه امروز نیازمند محتوای آموزشی است، مبلغی که ابتدا کلاس درس را تجربه کند، با آموختن و آموزش دادن انس می‌گیرد و کلاسیک صحبت می‌کند، بارها دیده‌ام مردمی که به نظر می‌رسد سواد ندارند، به محتوای سخنان منبری‌ها ایراد می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: بنده در میان خطبای کشور، قوی‌تر از رهبر انقلاب سراغ ندارم، سخنرانی‌های ایشان از نظر فصاحت و بلاغت و محتوا در اوج قرار دارد، ولی موقع سخنرانی نوعا کاغذ دستشان می‌گیرند؛ ‌ در حالی که بعضی از منبری‌ها ابا دارند کاغذ دستشان بگیرند. مرحوم فلسفی نیز خطاب به منبری‌ها می‌گفت ابا نکنید که کاغذ دستتان باشد.

حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد: می‌توان منبر را با تمام ویژگی‌هایش که همان تهییج و ایجاد شور است، به فضایی آموزشی تبدیل کرد. بنده این کار را انجام داده‌ام و شدنی است. چه کسی گفته که با استعاره نمی‌توان مطالب استدلالی را جا انداخت؟ در حالی که علامه جعفری اندیشه‌های فلسفی و عرفانی فراوانی را از مثنوی استخراج کرده است. فقط یک عامل مشکل ایجاد می‌کند و آن اینکه گاهی افراد با پناه بردن به شعر، تمثیل، استعاره و صنایع ادبی و لفظی و غیر لفظی می‌خواهند کاستی استدلال را جبران کنند و همین مسئله بزرگان را بدبین کرده است.

وی افزود: اگر سخنرانان قبل از منبر، با کلاس درس مانوس شده باشند و با اندیشه برای سخنرانی در منبر حاضر شوند، در کار خود موفق خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه خطابه‌ها باید فشرده و مختصر ارائه شود، گفت: طولانی بودن خطابه و تکرار مطالب اخلال ایجاد می‌کند و مردم آن را دوست ندارند. اگر می‌خواهیم مطلبی را تکرار کنیم، بهتر است با رعایت یک‌سری ظرایف این کار را انجام دهیم. برخی واژه‌های خودمانی نیز باید در خطابه‌ها بیاید. رهبر انقلاب ضمن اینکه فصیح صحبت می‌کنند، لب‌تیزی بعضی از واژه‌ها و جملات را نیز می‌گیرند. بعضی واژه‌ها نیز اگر صیقل بخورد، جوانان گرایش بیشتری به سخنرانی پیدا می‌کنند. البته وقتی علمی و استدلالی صحبت می‌کنیم، نباید واژه‌ها را شکسته و آنها را به واژه‌های عوامانه تبدیل کنیم، ولی اگر احساس کردیم که مخاطب دارد خسته می‌شود، باید فضای سخنرانی را تلطیف کنیم.

وی اظهار کرد: بعد از قرآن، اولین کسی که در روز قیامت از ما روحاتیون بازخواست می‌کند، علی بن ابی‌طالب(علیه السلام) است. من وقتی قرآن و نهج‌البلاغه را مطالعه می‌کنم، با خود می‌گویم که کدام‌یک از مطالب آنها را در سخنرانی‌ها بیان کنم، در حالی که جامعه به همه آنها نیاز دارد، به‌خصوص حکومت چهار سال و نه ماهه امیرالمومنین(علیه السلام) که ظرف‌های نیاز مختلف و ظرفیت‌های متفاوتی در آن دوران عرضه شد و امام باید نسخه‌های گوناگونی می‌پیچیدند.

حجت‌الاسلام رهبر اضافه کرد: این جمله را علامه جعفری فرمودند که نهج‌البلاغه برای اداره یک جامعه بزرگ چیزی کم ندارد. معتقدم سید رضی با ذوق و سلیقه و با نگاه به محتوا، سخنان امام را انتخاب کرده است، لذا تنوع چشمگیری در نهج‌البلاغه می‌بینیم. این تنوع و جامعیت در حالی است که بعضا روحانیون از من می‌پرسند در سخنرانی‌ها چه مطالبی را بیان کنیم.

وی تصریح کرد: بحث در مورد واژه‌ها، محتوا، فضای صدور و تطبیق با مسائل زمان در میان روحانیون خالی است. باید یک نشریه ویژه مبلغان که مطالب را به صورت فشرده ومختصر بیان کند، چاپ شود و در اختیار آنها قرار گیرد. در یک کلام باید گفت آموزشی بودن، به‌روز بودن، استفاده از واژه‌های مناسب، صیقلی کردن، بهره‌گیری از هنر و نیز محتوای غنی، حرف اول و آخر را در خطابه می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha